Lønns- og arbeidsvilkår hos Flyr

Re: Lønns- og arbeidsvilkår hos Flyr

Det største problemet er at mange utdannede sykepleiere velger andre yrker, nettopp pga lønn sett opp mot ukurante arbeidstider. Og når først sammenligningen er gjort så kan jeg nevne at jeg mener å ha sett et sted at snittlønn for sykepleiere i Bay Area, CA er rundt 100.000 USD, altså vesentlig nærmere en pilotlønn (vel å merke med 4 års BSc-utdannelse, mot 3 år her).

Vanskelig å sammenlikne med US - spesielt for en del yrker som krever en viss grad av spesialkompetanse, men også ellers for en del "professional category" jobber. Jeg ville nok tjent 2-3 ganger så mye i tilsvarende jobb i US sammenliknet med her hjemme, og jeg tjener definitivt greit her.

Jeg har også hørt at en purser i f.eks. Delta tjener rundt millionen. I SAS tjener vel en purser med maks ansiennitet rundt 500.000. Det er med andre ord ikke noe poeng å sammenlikne med US - selv om jeg gjerne skulle hatt US lønn for jobben jeg gjør. :)

Vanskelig å sammenlikne med US - spesielt for en del yrker som krever en viss grad av spesialkompetanse, men også ellers for en del "professional category" jobber. Jeg ville nok tjent 2-3 ganger så mye i tilsvarende jobb i US sammenliknet med her hjemme, og jeg tjener definitivt greit her.

Jeg har også hørt at en purser i f.eks. Delta tjener rundt millionen. I SAS tjener vel en purser med maks ansiennitet rundt 500.000. Det er med andre ord ikke noe poeng å sammenlikne med US - selv om jeg gjerne skulle hatt US lønn for jobben jeg gjør. :)

Det gjør det ekstra vanskelig å sammenligne lønn mellom Norge (og vel Europa) og USA, da det jo i stor grad er forskjeller hva man må bruke lønnen på. Spesielt innen sosiale ordninger.

Såvidt jeg klarer Google meg frem til (bruk det som eksempel og ikke fasit) så ser det ut som en sykepleier lønn med 10 års ansiennitet ligger rundt 500.000 i året. Samtidig har man da gjerne pådratt seg fort et par barn etc. I Norge koster fulltids barnepass rundt 3000 i måneden (og ca 2/3 kan skrives av på skatten) mens det i USA er det mange-dobbelte av det. Ikke at en barnehageplass nødvendigvis er billigere, men at 80% dekkes av det offentlige. For å ta et eksempel. Det samme ville jo gjelde piloter også og alle andre, spesielt i første halvdel av yrkeslivet

Jeg ville selv trolig gått opp betydelig i lønn i en tilsvarande rolle i USA, men det ville endel av kostnadene mine også, mens riktignok noe ville blitt billigere. Men med 2 barn ville det blitt dyrt....

Men uansett, det er håpløst å sammenligne lønninger mellom land på en slik måte

Et annet problem med dagens system er vel at når det blir tøffere tider og det må kuttes så er det en mulighet å forlenge lønnsstigen *nedover*. Slik at kommende piloter ender opp med en elendig startlønn og får en lang vei til toppen. Klasseskillet i cockpit øker. De eksisterende pilotene er fornøyd fordi de slipper å kutte i egne vilkår, og selskapet får lavere lønnskostnader på sikt når folk går av med pensjon og må erstattes.

Her er et eksempel på hvorfor senioritet er viktig. Turtle begynner i et nytt selskap, en upstart. Sjansene deres for klare seg er små. Han tok en sjanse og gikk ikke til det store etablerte selskapet der han sannsynligvis ville hatt en mye bedre karriere med lønn, long/short haul etc. Jeg gikk dit . Turtle har 4000 timer, jeg har 10000.
10 år senere nå. Upstarten er en stor suksess, og lønnen hans er mye bedre. Han/hun er storfornøyd med sitt valg og har det flott. Den nye basen som kommer neste år er der Turtle bor og det gledes. Jeg er misfornøyd i mitt store selskap, vi gikk Chapter 11 og reorganiserte med dårligere lønn og min pensjon er borte. Ikke hva jeg håpet på.

Som dere sikkert har gjettet, jeg hopper over i Turtles selskap, og som kaptein med mye erfaring begynner jeg som kaptein. Og vet dere hva, basen Turtle vil ha er der jeg bor og. Jeg har mer erfaring fortsatt, og får den.
Da trekker nok Turtle hodet inn i skallet og ønsker det var senioritet som gjaldt.

Når du velger et yrke så vet du hva lønna stort sett ligger på. Som lærer eller sykepleier så hjelper det lite og klage på lønna etter utdanningen såfremt den ikke har kommet ned. Jeg sa det samme til de jeg fløy med som klaget etter at vi visste akkurat hva jobben betalte når vi søkte på den
Her jeg bor har sykepleiere god lønn, om du er RN eller over. Enkelte med spesialutdannelse tjener mer enn flygere, men lønna til alle har kommet opp mye siste tiår, med bonuser for og begynne ny jobb. Det har vært mangel....
Som hjelpepleier er det nok ikke samme bildet, men hvorfor? Lett og trene, mindre krav og mange som kan bli kvalifiserte forholdsvis fort.
Akkurat det samme som i pilotyrket. Er du vanskelig og erstatte og ingen står i kø for og komme inn i yrket, går lønna opp. 10-15 år siden sto det folk i kø for og komme inn i noe bedre enn det de hadde. 3-4 år siden så visste ikke selskapet hvor vi skal få tak i nok folk. Ergo, lønn gikk opp mye i den perioden. Tilbud og etterspørsel, som virker i den frie verden.

TOS said:

Jeg har også hørt at en purser i f.eks. Delta tjener rundt millionen. I SAS tjener vel en purser med maks ansiennitet rundt 500.000. Det er med andre ord ikke noe poeng å sammenlikne med US - selv om jeg gjerne skulle hatt US lønn for jobben jeg gjør.

En nyansatt i høyresetet kvalifiserer ofte til matkuponger. En senior i venstresetet tjener fort en mill.

Og noe av mitt poeng var vel hvorfor piloter skal "fortjene" US lønn I Norge, mens andre yrkesgrupper ikke skal det.

Her er et eksempel på hvorfor senioritet er viktig. Turtle begynner i et nytt selskap, en upstart. Sjansene deres for klare seg er små. Han tok en sjanse og gikk ikke til det store etablerte selskapet der han sannsynligvis ville hatt en mye bedre karriere med lønn, long/short haul etc. Jeg gikk dit . Turtle har 4000 timer, jeg har 10000.
10 år senere nå. Upstarten er en stor suksess, og lønnen hans er mye bedre. Han/hun er storfornøyd med sitt valg og har det flott. Den nye basen som kommer neste år er der Turtle bor og det gledes. Jeg er misfornøyd i mitt store selskap, vi gikk Chapter 11 og reorganiserte med dårligere lønn og min pensjon er borte. Ikke hva jeg håpet på.

Som dere sikkert har gjettet, jeg hopper over i Turtles selskap, og som kaptein med mye erfaring begynner jeg som kaptein. Og vet dere hva, basen Turtle vil ha er der jeg bor og. Jeg har mer erfaring fortsatt, og får den.
Da trekker nok Turtle hodet inn i skallet og ønsker det var senioritet som gjaldt.

Nei, det gjør han ikke, han er alt for treg til det! ;)

Du legger til forutsetning at selskapet ikke har andre krav ut over at de trenger en person. Jeg vet ingenting om hvordan det gjøres i USA men i Europa er det HR og personlighetsprofil som gjelder.
Dermed er jeg og mine ferdigheter kjent i selskapet mens du er en ukjent risiko på alle måter. Så allerede før du har sendt søknaden din har jeg bedre kort på hånden. Hvis du så allikevel får stillingen foran meg er det fordi du er bedre skikket enn meg og det har jeg absolutt ingen problemer med.

Det betyr at jeg må ta meg sammen og utvikle mine ferdigheter mer hvis jeg ikke engang er egnet til progresjon i mitt eget selskap. De ansatte meg ikke for å være snille men fordi jeg ble testet og vurdert som egnet til å være en verdifull del av selskapet og at både jeg og selskapet hadde sammenfallende tanker og ambisjoner angående mine evner, utvikling og mine muligheter. Min utvikling og ambisjon er dermed en viktig del av selskapets utvikling og ambisjon og derfor vil selskapet selvfølgelig gjerne beholde meg der siden de har investert i meg. Men, det fordrer jo at jeg også må passe på min egen karriere og sørge for at jeg gjør min del. Det er jo felles for en hvilkensomhelst profesjonell karriere.

Hvis det ikke er relatert til progresjon men kun økt bemanning på en bestemt base er det bare å annonsere internt og hvis der ikke er nok interesse ja da kan nyansatte komme inn. Man trenger ikke et rigid seniroitetssystem for å få det til siden til og med de mest hardbarkede lavkostselskapene klarer å få til noe slikt, om enn av og til noe kaotisk og tilfeldig p.g.a. manglende ressurser til å administrere det hele.
Jeg vet at mange vil se kaos og tilfeldigheter som en konspirasjon mot flygere men flyselskap er en merkelig verden og de er det perfekte eksempelet på selskap med "silo prinsipp", d.v.s. der er såvidt litt kommunikasjon opp og ned innenfor siloen (avdelingen) men overhode ingen kommunikasjon mellom siloene. Kombiner det med så lite ansatte som mulig så er det bare å finne fram popcorn og "let the chaos commence". Det er jo litt av sjarmen på en måte.

Men hvordan er en “flinkere” enn en annen i et yrke hvor vi ikke selger eller blir gradert i den daglige jobben? Som RTP nevnte, en perfekt karriere er der sjefsflyger møter deg for første gang den dagen du pensjonerer deg. 900 timer i året er ikke unormalt. Så hvis jeg kommer inn til ditt selskap det året du er mye syk og har familie som trenger deg hjemme, så kan jeg fort se bedre ut på papiret. Hvis jeg da er villig til og jobbe billigere så kan de fort bli kvitt deg og ansette meg.
Ikke den verden jeg vil ha og det er kun min mening. Skjønner at du har din og det er greit.

Og noe av mitt poeng var vel hvorfor piloter skal "fortjene" US lønn I Norge, mens andre yrkesgrupper ikke skal det.

Du får ikke det du fortjener, kun det som blir forhandler. Men treg offentlig sektor får isbreer til og se raske ut, så vanskelig og sammenligne. Tilgang og etterspørsel kontrollerer mye, men historisk er en pilotlønn i USA mye lavere ann det den var. De som var kapteiner på 70 tallet tjente en Cadillac i måneden, det var mye penger.

Og på 90 tallet tjente du 12-15000 første år, og ikke mye mer til du oppgraderte.
Med ganske høye krav. Altfor mange om beinet da.

Det var vel slik for 15 år siden også. Folk gikk ned i lønn når de gikk fra flyinstruktør til regional.

. Uansett er det vel skivebom aa kritisere LN-RPT

Neida, har ikke blitt kritisert, eller følt slikt på kroppen her i stua.
Hvis noen er uening med meg så betyr det at dem tar skammelig feil. :cool:

Takker dog for moral støtte, men som noen sa, jeg har det som plommen i egget skjønt det har ikke bestandig vært en dans på roser: Husker når jeg fikk jobb i det største flyselskapet her i gården og fikk varsel om furlough:
Akkurat havnet på den grønne gren, rundet $100 store, så venter man bare på øksa. Vi kalte det “Dead Man Flying”.
Var litt stress da, mye gjeld og «Nav» her i gården betalte 15% av lønna isteden for i Norge: 60-65%..?
Det har vært mye smalhans ja, man suget på tommelen brente av sparepenger og håpet på det beste.
Alt gakk bra etter en stund, men nervepirrende. Tenker samme med mannskap fra Norwegian og SAS som ble satt på gata 13-14 måneder siden?
Best å ha drosje lapp, eller trailer lapp i baklomma, så man kan sette mat på bordet. :(

Det er vel nettopp effekten av tilbud og etterspørsel man har sett her. Da disse jo tidligere fikk svært dårlig betalt?

Ja, det var utrolig dårlige forhold noen år siden, skulle du fly for “Regional” eller “Commuter” som vi kalte det før, kunne du ikke ha kjerring eller unger. hus eller bil. Du sov på sofaen til en kompis og haiket på jobben.:cry:
Det skiftet de siste 6-7 årene, nå er det (var før Corona) skrikende mangel på blod gutter i styrmanns sete og kandidater ble lovt svimlende bonuser bare dem møtte opp på intervju og ikke sluttet etter et år.
(Ikke bare det, men dem ble lovt å rykke opp til moderselskapet hvis dem holdt seg på matta og oppførte seg: 6-7 år eller mindre så ble the Flow til drømmejobb, AA, United, Delta: Ubegrenset fremtid og mulighet.:))
Så kom Corona og alt ble snudd opp/ned.:angry:

Men hvordan er en “flinkere” enn en annen i et yrke hvor vi ikke selger eller blir gradert i den daglige jobben? Som RTP nevnte, en perfekt karriere er der sjefsflyger møter deg for første gang den dagen du pensjonerer deg. 900 timer i året er ikke unormalt. Så hvis jeg kommer inn til ditt selskap det året du er mye syk og har familie som trenger deg hjemme, så kan jeg fort se bedre ut på papiret. Hvis jeg da er villig til og jobbe billigere så kan de fort bli kvitt deg og ansette meg.
Ikke den verden jeg vil ha og det er kun min mening. Skjønner at du har din og det er greit.

Fortsatt synes du tydeligvis lønnen min er for høy siden du hele tiden vil jobbe billigere enn meg. Flygeryrket har vokst til å bli turbokapitalisme i alle ledd fra flyskolene via flyselskapene til flygerne selv. De som har 1 million i lommepenger kan kjøpe seg et krasjkurs og sertifikat uten at de er kapable ut over at de har masse penger i baklomma. Jo mer "krasj" kurset er, jo bedre er det siden en kommer raskere inn i et fly og "på stigen". Treningen har mistet nesten all verdi og det baseres på flaks og evnen til å være kameleon for å nå toppen. Dermed er det klart at det på et eller annet tidspunkt bare må gå galt siden de som skal betale lønningene vet dette inderlig godt.

Jeg er relativt dypt involvert i teoriundervisning på flere nivå og det er intet mindre enn uendelig trist å se hva som skjer. Flygerjobben selges som en ansvarsfull og viktig jobb men, som et system, vil delvis flygerne selv ikke gjøre noen innsats for å faktisk øke kunnskap og kompetanse. Det skal være raskt, billig (vel, ingenting er billig med flyging) og, spesielt, "minimum effort" før en kommer til kirsebæret på toppen og en kan sitte der å spise det med en liten klatt fløte på om en er virkelig heldig. I UK har jeg undervist klasser av f.eks. 20 hvor over halvparten ikke har noen interesse overhode. Hva driver dem? Jo, den oppfattede statusen og den stereotypiske oppfatningen av deres mål og det har de ingen problemer med å fortelle. De sitter bare i klassen fordi det er en særdeles upassende hindring langs veien mot deres mål.

Så kan en gå til det europeiske kontinentet hvor det, fram til mars 2020 ihvertfall, fantes skoler som hadde elever som ikke var der fordi de hadde 1 million de måtte bruke opp. Majoriteten var der fordi de hadde en genuin interesse i flyging samt hadde de egenskapene som de forskjellige flyselskapene etterspurte. Utdanningen kostet svært lite og var sponset av flyselskapene. Og, ja, der er en relativ forskjell i personlighetstrekk som foretrekkes av de forskjellige flyselskapene men det er hovedsaklig farget av hvordan flyselskapene anser seg selv. Uansett, å si at det var forfriskende å ha en slik, generelt motivert gruppe som hadde en interesse for hva de faktisk skulle begi seg ut på, er ingen overdrivelse. Det er utrolig lærerikt, faktisk, da jeg har møtt alt fra de med spesialisering innen fremdrift for romfartøy og diverse varianter av universitetsgrader i aerodynamikk til helikopterflygere, seilflygere, kabinbesetning, representanter fra mannskapsavdelinger i flyselskap, flymekanikere og de som har jobbet i en butikk. Det skal sies, at også i UK økte graden av motivasjon til å innhente kunnskap når der var et flyselskap som i større eller mindre grad sponset i bakhånd.

Der tror jeg løsningen ligger i stedet for å holde lønningene kunstig i live gjennom respirator, eller senioritetslister. Jeg tror kunnskap, kompetanse og erfaring (ikke nødvendigvis timer, men erfaring) er det eneste som kan gjøre en forskjell. Kunnskap regnes jo ofte som makt, men den makten som følger av kunnskap har jo en verdi. Hvis en har kunnskap har en også evnen til å påvirke utover og alltid måtte gå i en stillingskrig.
Flygere trenger et utrolig bredt spekter av kunnskap for å utføre en trygg jobb. Alt fra psykologi til meteorologi og lover og bestemmelser samt litt aerodynamikk og flysystemer, da. Dette er enda viktigere ettersom flyene bare blir mer og mer kompliserte og den trenden vil ikke snu. En kan ikke bare "skru av" og ratte i vei lenger. Derfor er flygerjobben, som jeg ser det, under en stor forandring hvor teknisk systemforståelse bare blir mer og mer viktig. Det er kun kunnskap som kan gjøre at en flyger forstår hvorfor an A320 gjør det den gjør. En kan alltids sitte der og si at "jeg har sett det før, flyet gjør bare det" men det er ikke akkurat sikkerhetsfremmende hvis en ikke forstår årsaken, spør du meg.
Flygere er generelt sett veldig kapable mennesker men har av en eller annen grunn ofte en iboende motstand mot å faktisk bruke denne egenskapen i form av å utvikle seg selv og sin egen kunnskap. Senioritetslister tror jeg er en stor grunn til det... En blir rett og slett (i mangel av et penere ord) doven siden en ikke trenger å gi noen spesiell innsats bortsett fra når en må hoppe gjennom et par turnringer av og til, som simulator eller skifte av sete. Jeg sier ikke at det er noe galt i det da det jo sånnsett i større eller mindre grad ligger i menneskets natur og vi er alle forskjellige. Men, siden lønnsperspektivet for flygerguppen har vært et gjennomgangstema, er det kanskje ikke det beste forhandlingskortet.

Jeg vil sammenligne en moderne flyger mer med en flymekaniker/avioniker enn den tradisjonelle flygeren. Derfor synes jeg også at utdanningsløpet burde være noe lignende og mye mer fokusert på kunnskap og kompetanse. Det er jo litt ironisk at flymekanikere, basert på samtaler jeg har hatt med kollegaer opp gjennom tidene, virker å ha mer stabile forhold rundt sin eksistens enn flygerne selv om de er utsatt for de samme kreftene angående globalisering, outsourcing og den slags og at et fly vil fly like lite uten flymekanikerne/avionikerne som det vil fly uten flygere.

Jeg håper at, siden evidence based training (EBT) nå endelig gjør sitt inntog, det blir en helt annen verden som sådan. Siden en går bort ifra V1 cut (motorbortfall under avgang for de som ikke kjenner sjargongen) som er en verdiløs dans en kan gjøre i blinde etter noen runder og beveger seg mot scenarier som er basert på virkelige hendelser og realistiske scenario vil verdien av treningen øke. Intensjonen er jo at det skal være en progresjon i kunnskap, kompetanse og erfaring basert på en rekke parametre (de 9 hovedkompetansene) gjennom hele karrieren og der er ingenting i veien for at det kan bane vei for noe som kan benyttes til f.eks. ansettelser.

Det er nok veldig naivt av meg så når alt det er sagt, tror jeg ikke senioritetslistene forsvinner med det første og, siden det er et slags demokrati, blir det hva nå enn majoriteten velger. En isbre sprinter jo avgårde sammenlignet med mange ting innen flyverden.

Til slutt vil si at en sjefsflyger som tar en interesse i flygerne er en god sjefsflyger. Jeg har møtt sjefsflygere og og til og med flydd med dem og det er ikke noe spesielt i det. De er vanlige mennesker som alle andre og har en jobb å gjøre og min jobb er ikke å unngå dem, men arbeide sammen med dem. Det er ikke dem vs. meg.

Du verden, at en kom fra en uheldig kommentar i en avisartikkel og hit er ganske godt gjort :D Interessant og lærerikt synes nå jeg...

Du verden, mange refleksjoner du har gjort deg Mr. Turtle, kanskje også litt opparbeidet frustrasjon over nettopp senioritets systemet?
Du kan jo godt dra til Midt Østen, der er dem ikke så nøye på det og ansetter skippere rett i venstre setet, til stor forargelse for de som har ventet tålmodig på sin tur i styrmanns sete.

En kan ikke bare "skru av" og ratte i vei lenger.

Hvorfor ikke? Hvis flere hadde gjort det så hadde endel ulykker vært unngått.
(Har aldri flydd Airbus, men på B-757/767 så var det enkelt nok å skru av automatikken og styre både stikke og throttlene manuelt)

Joda, det er bra å skjønne systemene i flyet, men alt skal gjøres så automatisk disse dager at det skal kreves mindre av flygerne, vet ikke om det er fremgang, det har vært en hel haug ulykker med Airbus produkter pga computere med tvilsomt «interface» så skar det rett i bakken uten at dem «slo av» og tok over manuelt. Indian Airlines A-320, Afriqiyah A-330, Air France A-330 og flere.
Ofte er det «Flyger Feil» som er årsaken, men kanskje er flyene unødvendig komplisert også?

Nåja, det er et annet kapittel, denne tråden var vel om Flyr og betingelser der i gården.:(

Back