London-New York på en time

jameson82

Flysitter
London-New York på en time

Airbus har levert ett patent på en ny type fly som kan bli 3 ganger raskere enn det Concorde var i sin tid

Last month, the US Patent and Trademark Office approved an application from Airbus' Marco Prampolini and Yohann Coraboeuf for an "ultra-rapid air vehicle and related method of aerial locomotion."

In other words, Airbus just patented a hypersonic jet.

Airbus expects the jet to reach speeds as high as Mach 4.5 — or 4 1/2 times the speed of sound.

According to PatentYogi's Deepak Gupta, this means the Airbus jet could make the trip from London to New York in just one hour. That's a significant improvement over the 3 1/2 hours it took for the now retired Mach 2 Concorde to make the same trip.
http://uk.businessinsider.com/airbu...ce=facebook.com&utm_campaign=buffer?r=US&IR=T
 
Re: London-N.Y på en time

Ja takk, hvor kan vi kjøpe billetter hen?

Rekker vel ikke engang å få skumpan på bordet før man går ned for landing.. hehe :)

Kim
 
London-N.Y på en time

Kjekt gir mulighet for dagstur til NYC :)
Frokost i London, middag på times square og kveldsmat på vei til Oslo
 
Re: London-N.Y på en time

Muligheten for helgetur til Påskeøya blir rykker stadig nærmere. :-)

Virker dog komplisert med 3 propulsjonssystemer på samme fly.
 
Re: London-NY på en time

Nå er det riktig nok Airbus som er bak dette men synes det har gått inflasjon i "oppfinnelser" som reduserer reisetiden med fly. Hører jo nesten regelmessig om "Oslo-Sydney på 3 timer" men sitter med en inntrykk av det fremdeles er veldig langt mellom teori og praksis og at fokus heller er reduksjon av drivstofforbruk.
 
Re: London-NY på en time

Nå er det riktig nok Airbus som er bak dette men synes det har gått inflasjon i "oppfinnelser" som reduserer reisetiden med fly. Hører jo nesten regelmessig om "Oslo-Sydney på 3 timer" men sitter med en inntrykk av det fremdeles er veldig langt mellom teori og praksis og at fokus heller er reduksjon av drivstofforbruk.



Nå mener ett Britisk firma om de får godkjent patenten så lover de London-Sydney på 4 timer.
Jeg er skeptisk
Hypersonic 'space plane' promises four-hour London to Sydney flights by 2030s. Flight times from London to Sydney could be 80% shorter by the 2030s, should a hypersonic rocket engine being developed in the UK get off the ground.
The UK Space Agency announced Tuesday at the UK Space Conference 2019 that it would be working more closely with the Australian Space Agency in an agreement dubbed a "world-first Space Bridge."
 
Re: London-NY på en time

Setter nok heller veddemålshalvliteren på at vi har London-Sydney nonstop på rundt 20 timer med Project Sunrise i 2030 enn «should the hypersonic rocket engine get off the ground».

Men, hvis de skulle få den til å funke fordrer det en snittfart på rundt 4300 km/t og toppfart på rundt 6000 for å klare LON-SYD på fire timer. Hvor lenge må man holde på med akselerasjon for å komme opp i den farta med champagneglasset stødig i hånden? Selv Concorde brukte 20-30 minutter til Mach 2. Under en vanlig take-off og utklatring tar det rundt minuttet til 350-400. Da må man ha den akselerasjonen i 20 minutter? Og minst like lenge med retardasjon?

Og så var det å få «raketten» til å gå i lønnsom rutetrafikk og generere overskudd -innen 2030?

Jameson82 er ikke den eneste skeptiske her.
 
Re: London-NY på en time

Men, hvis de skulle få den til å funke fordrer det en snittfart på rundt 4300 km/t og toppfart på rundt 6000 for å klare LON-SYD på fire timer. Hvor lenge må man holde på med akselerasjon for å komme opp i den farta med champagneglasset stødig i hånden? Selv Concorde brukte 20-30 minutter til Mach 2. Under en vanlig take-off og utklatring tar det rundt minuttet til 350-400. Da må man ha den akselerasjonen i 20 minutter? Og minst like lenge med retardasjon?

Og så var det å få «raketten» til å gå i lønnsom rutetrafikk og generere overskudd -innen 2030?

Takk! For Veldig interessant utregning :) :)
 
Re: London-NY på en time

Såvidt jeg kan se kan vel dette nesten kalles en restart av British Aerospace sitt HOTOL-prosjekt fra 80-tallet (med RR RB545 Swallow) og den senere oppfølgeren Skylon, for de som husker det.
https://en.wikipedia.org/wiki/British_Aerospace_HOTOL

-selv om det primært var et ubemannet romfartøy - men man så jo for seg en senere kommersiell rolle.
 
Back
Top