Re: LN-SUB DC6b
Hjem fra villmarken i Alaska
Etter 44 års utlendighet kommer muligens et gammelt Braathens-fly tilbake til Sola.
Tekst: Jan-Petter Helgesen Publisert: 21.jun. 2015 11:14 Oppdatert: 21.jun. 2015 16:22
DC-6B LN-SUB
Første eiere: Bygget i 958 til Cathay Pacific i Hongkong. I Braathens-tjeneste fra 1962 til 1971.
Produsent: Douglas-fabrikken i Long Beach i California.
Motorer: Fire Pratt & Whitney Wasp R-2800 med opptil 10.000 hk.
Hastighet: 507 km i timen.
Rekkevidde: 7995 kilometer.
Lengde: 32,18 meter.
Vingespenn: 35,81 meter.
Vekt: 48,5 tonn.
55 år etter at det firemotors veteranflyet av typen Douglas DC-6B Cloudmaster ble satt i trafikk for flyselskapet Braathens SAFE, arbeider en interessegruppe for å bringe det sjeldne propellflyet fra 1960-årene tilbake til Norge og Flyhistorisk museum på Sola.
Pionerflyet som forlot Sola i 1971 med de norske kjennebokstavene LN-SUB, er fortsatt i daglig bruk i Alaska. Her benyttes det som fraktfly med kjennetegn N156 mellom byen Fairbanks og en rekke utposter i den største amerikanske delstaten, opplyser John Stokke, talsmann for interessegruppen.
Flyet er et av de siste av 665 produserte DC-6 som fortsatt flyr i dag. Ingen av de andre åtte DC-6 som var arbeidshest og flaggskip i Braathen-flåten i 1960-årene, er lenger i bruk. Samtlige, med unntak av ett som står som ubrukelig rustholk i Johannesburg i Sør-Afrika, har for lengst havnet på skraphaugen.
Flyet i Alaska hadde en allsidig tilværelse i årene 1962 til 1971 da det fløy på Braathens norske vinger. Det var en viktig brikke i oppbyggingen av innenriksnettet her i landet med flyginger fra Oslo til Stavanger, Trondheim og Ålesund samt charterturer verden rundt.
Stor aktivitet i Braathens hangar i 1960-årene. Vi ser snuten på DC-6B LN-SUB, nærmest, og Douglas DC-4 Skymaster LN-MOB fra Bergen Air Transport i bakgrunnen. Sistnevnte var under krigen general Dwight D. Eisenhowers private fly.
John Stokke sier at flytypen også hadde en sentral rolle da selskapsreisene til sydlige reisemål for alvor kom i gang på den tiden. Turene til steder som Mallorca. Solkysten og Gran Canaria var ikke helt for folk flest de første årene.
- Flyreisen var lang med stempelmotorflyene som bare oppnådde halvparten av hastigheten til de senere jetflyene. Til Gran Canaria tok turen fra Norge opptil 12 timer. Da måtte passasjerene gis førsteklasses service og servering underveis, fortsetter Stokke.
Han sier videre at den norske OL-troppene ved lekene i Tokyo i 1964 ble fløyet til Japan med LN-SUB og en annen DC-6B fra Braathens SAFE. Den gang fikk ingen vestlige fly ta den kortere turen til solens rike via Sibir.
I stedet måtte de to Braathen-maskinene fly den lange sørlige ruten rundt Sovjetsamveldet og mellomlande i Kairo, Bombay, Bangkok og Taiwan. En tur som tok nesten tre døgn.
- Det var for langt og tidkrevende å ta flyene tilbake til Norge mens lekene pågikk. De ventet derfor på nordmennene til Tokyo-OL var slutt før de returnerte, sier Stokke.
Ellers ble DC-6B-flyene fra Braathens ofte brukt av det islandske flyselskapet Loftleidir på dets ruter fra Europa til New York via Reykjavik. Turene over Atlanterhavet tok opptil 15 timer.
Allsidig bruk gjorde at LN-SUB med i alt 99 passasjerseter var utstyrt med egen VIP-kabin foran. Helt bakerst var det en rund sofagruppe. Disse plassene var svært populære blant de reisende som ofte kappsprang om bord i flyet for å sikre seg de attraktive setene.
Da Braathens i slutten av 1960-årene tok i bruk jetfly, ble de langsomme DC-6B –flyene skiftet ut. LN-SUB ble i 1971 solgt til det mindre selskapet Norsk Flytjeneste i Sandefjord. Deretter var det i belgisk eie.
Styreleder Rasmus Svihus fra Stiftelsen Flyhistorisk Museum, Sola, nærmest, og pensjonert flytekniker Harald Storlid studerer informasjon om Braathens SAFE i avdelingen om flyselskapet på flymuseet i Sola sjø. (Foto: Jan-Petter Helgesen).
I 1976 havnet det hos Conair i Canada. Her ble det ombygget til vannbombefly til bruk mot skogbranner.20 år senere ble det solgt til selskapet Evert Air Cargo i Alaska. På ny ble det ombygget, denne gang til frakt av drivstoff. Senere ble det bygget om til vanlig fraktfly og satt i sin nåværende tjeneste til utposter i villmarken.
I Alaska vil det tidligere Braathen-flyet være utgått på dato en gang i 2017. John Stokke opplyser at interessegruppen har vært i kontakt med de amerikanske eierne og bedt om å få overta flyet kort før sertifikatene går ut om to år.
Svaret var positivt. Pris for maskinen er satt til 350.000 dollars eller mellom to og tre millioner norske kroner ved levering i Norge.
Utenom Stokke består interessegruppen av Tor M. Silseth fra tidligere Braathens-verksted på Sola og tidligere Braathen-direktør og administrerende direktør Hans Andreas Grøtterud fra Braathens datterselskap Busy Bee of Norway.
Dersom de lykkes i å overta flyet, er Braathen-familien villig til å bidra i spleiselaget. Familien ønsker å la det aktuelle flyet markere Braathens SAFEs betydning i norsk luftfart gjennom mer enn 50 år.
Flyets norske hovedbase var Braathens tekniske avdeling på Sola. Det er ønskelig at veteranmaskinen inngår i Flyhistorisk Museums samling i Sola sjø.
Styreleder Rasmus Svihus i Stiftelsen til flymuseer har overfor interessegruppen skriftlig bekreftet museets interesse forl å overta flyklenodiet.
Målet er å la dette skje i 2018. Da skal flyet være malt i Braathens-farger. Svihus understreker at museet ikke har mulighet til å engasjere seg økonomisk i prosjektet.
Pensjonert flytekniker Harald Storlid fra Braathens Sola- flyverksted arbeidet i sin tid på det aktuelle flyet. Han betegner den firemotors stempelmotormaskinen som et solid og godt fly som var populært både blant bakkemannskaper og flygende personell i Braathens.
- Jeg deltok på en tur med DC-6B til Svalbard med frakt. Den gang var ikke flyplassen der oppe åpnet og vi landet på den frosne tundraen i Adventdalen, forteller Storlid.
- Robust konstruksjon og høyt understell gjorde at propellene ikke kom i kontakt med bakken. Dette gjorde det mulig å lande med DC-6B på den provisoriske landingsbanen i vinterhalvåret, påpeker 72-åringen. Totalt foretok Braathens 150 turer med DC-6B til øygruppen i Ishavet.