SAGA DC-6B LN-MTV

DC-6 I Norge helt til 1973?
Det var nytt.
Var 15 år da og fløy til Spania på ferie med foreldrene, men tror det var Scanair DC-8 og husker også Caravelle med stop i København.

I 1977 sa jeg til kjæresten av hun kunne velge hvor vi skulle på ferie. Hun fant da en liten øy som het Tobago. Fløy SAS DC-8 til Trinidad og deretter DC-6 til Tobago.
Spennende flytur og året før jeg dro på flyskole. Hadde dilla på gamle fly og selv om det ristet og skranglet så var det stas.
6-7 år senere jobbet som busk pilot in tvilsom eskimoslandsby i Alaska og bommet klappsete på frakt DC-6 for å komme til Anchorage for å dra på fest.
Måtte hjelpe til med lasting og lossing, men det var greit, prisen for flyturen var bra uansett.
Tider.
 
Det nevnes over at Troll Air leide inn den danske OY-EAO fra Sterling Airways. Jeg har selv fløyet denne maskinen da jeg jobbet i Sterling.

OY-EAO ble kalt for "Kenguruen". Ikke fordi den hadde to ekstra bensintanker (10 totalt), ei heller fordi den hadde langt kortere rekkevidde enn andre seksere med 8 tanker (og derfor må "hoppe" mye), men simpelt hen fordi Sterling kjøpte fra Australia.

OY-EAO hadde også en litt annerledes cocpit enn de fleste. Den hadde et eget system for å kontrollere tykkcabinen og en helt spesiell autopilot. Jeg tror gjerne Sterling var glad da du kunne leie denne maskinen ut.

Husker at vi landet med en Braathens SAFE sekser på Bromma. Vi parkerte like bak OY-EAO´en til Trollair. De var klare for oppstart med destinasjon Sapporo (OL). De hadde helt nytt mannskap med Wang Norderud som kaptein, Willy Sem som styrmann og "Sørkedals-Kristian" som maskinist.

De kinnet og kinnet på den ene motoren etter den andre, og bensinen fosset ned på asfalten. Vår maskinist (Otto Andrassen) vinket til dem og alle stakk hodet ut for gode råd. Etterhvert fikk de fyrt opp alle møllene og takset tunge ut for avgang. Etter en lang tur rundt India og Syd Øst Asia kom de frem (og tilbake). Men hvor lange de brukte det innleide flyet vet jeg ikke.
 
SAGA var en del av selskapet Norsk Flytjeneste på Torp. De kjøpte 2 DC-6B fra Braathens Safe i 1971, LN-MTU og -MTV. og det var nok ad-hoc charter de fløy. I 1972 valgte de Troll Air som navn, og tok inn en ex Sterling DC-6B på dansk register.
I 1973 ble alle DC-6´erne solgt ut av landet, og Norsk Flytjeneste fløy videre som de hittil hadde gjort, med små fly opp til Navajo.
På ´80-tallet satset de på linjetjeneste som ble oppgradert til regionalruter, Med King Air 90 og 200 og EMB-120 Brasilia, og det var da de skiftet navn til NorskAir, som til slutt ble en del av Widerøe

I disse DC-6 tider. Litt om de andre av BU sine DC-6

Fra Flynytt 3 1971:

Ser ut til at Braathens var med på å hjelpe dem i gang.
 

Attachments

  • 114FCCDB-8C9E-40AC-94C3-47CEF181D4EE.jpg
    114FCCDB-8C9E-40AC-94C3-47CEF181D4EE.jpg
    108.2 KB · Views: 205
Back
Top