LN-SUB DC-6B

En kamerat var der nå i høst og fikk tatt noen bilder.
 

Attachments

  • received_416334259002648.jpeg
    received_416334259002648.jpeg
    21.2 KB · Views: 609
Skal videresende takken til Dietmar!
 

Attachments

  • received_535490753676929.jpeg
    received_535490753676929.jpeg
    66.9 KB · Views: 605
Som noen kjenner til så jobber jeg med direkte med Everts for tilbakeføringen av N151 , gamle LN-SUB til Stavanger Lufthavn , Sola. Maskinen blir fergefløyet fra Fairbanks til Sola og forutsatt at været er greit vil Rob Everts med mannskap fly maskinen direkte fra Fairbanks over Polen og ned til Sola innen en måned. Den nøyatige datoen og tidspunkt for ankomst vil behørig bli meddelt i media og sosiale kanaler. Stay tuned!
 
Knut & all ,

Planen er at N151 kommer til Sola 28.mars , sekundært 29.mars.

Litt avhengig av vær er det primært Fairbanks over Polen til Sola direkte.
Sekundært blir det Fairbanks - Yellowknife - overnatting
Dag 2 Yellowknife - Reykavik - overnatting
Dag 3 Reykavik - Sola direkte.
Dette har sammenheng med tilgjengelig 100LL .

Oppdateringer vil komme etter hvert fremover med aktuelle tidspunkter , men det er planlagt ankomst dagtid og dagslys.
 
Knut & all ,

Planen er at N151 kommer til Sola 28.mars , sekundært 29.mars.

Litt avhengig av vær er det primært Fairbanks over Polen til Sola direkte.
Sekundært blir det Fairbanks - Yellowknife - overnatting
Dag 2 Yellowknife - Reykavik - overnatting
Dag 3 Reykavik - Sola direkte.
Dette har sammenheng med tilgjengelig 100LL .

Oppdateringer vil komme etter hvert fremover med aktuelle tidspunkter , men det er planlagt ankomst dagtid og dagslys.

6104.9 km, det blir 12 timers flytur. Lykke til. :up:
 
6104.9 km, det blir 12 timers flytur. Lykke til. :up:

Og enda lenger hvis de må via Canada og Island. Som Ole Johan sier er det mangel på 100-oktan (i hvert fall i DC-6 mengder) stort sett overalt nå for tiden og bensinfylling må planlegges nøye. Fairbanks-Sola er greit innafor rekkevidden på en ellers tom DC-6 med fulle tanker dersom Everts har beholdt originalopplegget. Mulig de throttler av litt for å spare både motorer og bensin, så det kan nok gå opptil 14 timer på en non-stop tur. Det skal bli interessant å se hvordan de flyr!
 
Jeg antar at det blir et for omfattende opplegg å ta med seg tilstrekkelig mengde fuel fra hjemmebasen, altså også i kabinen Ole Johan?

Espen
 
Antar denne kanskje ikke synes på FR24?

Nei , maskinen har ikke ADS-B . Vil gå på dispensjon i US airspace da ADS-B er lovpålagt etter 1.1.2020. Everts så intet poeng å installere dette så lenge maskinen skal ut av flåten iår. Disp. er innhentet hos FAA.
 
Jeg antar at det blir et for omfattende opplegg å ta med seg tilstrekkelig mengde fuel fra hjemmebasen, altså også i kabinen Ole Johan?

Espen

Det er ikke nødvendig å ta med fuel i kabinen. Det er tank kapasitet til å fylle opp kjerra og fly direkte. Det er 100LL å få i Yellowknife og Reykavik , men ikke i store mender på Island. Det er naturlig nok et ønske å fly direkte dersom været tillater det , fordi det da blir en take-off og man belaster motorene en gang i motsetning til 2 mellomlandinger. Typisk motortrøbbel skjer ved take-off og climb-out , f. eks. at en sylinder som ryker. Dette er en del av vurderingene som gjøres. Med andre ord det er minst risiko ved en direkte flyging. Motorene er driftsikre og surrer og går på cruise. Så er jo N151 begrenset til 10 000ft fordi det ikke er trykk kabin nå. Det er her været vil spille inn. Selv om vi planlegger å ta med oxygen , så vil dette bare være for en kortere periode i bruk.
 
Skal det gjøres noe med interiøret, eller er det kun omlakkering til Braathens SAFE som står på programmet?
 
Back
Top