LN-SUB DC-6B

Prøver å laste opp noen fra i dag, fantastisk å se den komme :)


Stor takk til alle de som har gjort dette mulig, og ønsker alt godt for arbeidet som står igjen for at den skal være Braathens historie som en del av kommunens museumsdrift
 

Attachments

  • IMGP4605 (2).jpg
    IMGP4605 (2).jpg
    91.1 KB · Views: 1,294
  • IMGP4609 (2).jpg
    IMGP4609 (2).jpg
    62.1 KB · Views: 1,290
  • IMGP4641 (2).jpg
    IMGP4641 (2).jpg
    30.6 KB · Views: 1,257
  • IMGP4654 (2).jpg
    IMGP4654 (2).jpg
    54.5 KB · Views: 1,252
  • IMGP4656 (2).jpg
    IMGP4656 (2).jpg
    58.5 KB · Views: 1,240
  • IMGP4659 (2).jpg
    IMGP4659 (2).jpg
    83.8 KB · Views: 131
  • IMGP4664 (2).jpg
    IMGP4664 (2).jpg
    124.5 KB · Views: 140
  • IMGP4716 (2).jpg
    IMGP4716 (2).jpg
    121.9 KB · Views: 146
  • IMGP4727 (2).jpg
    IMGP4727 (2).jpg
    102.7 KB · Views: 160
  • IMGP4735 (2).jpg
    IMGP4735 (2).jpg
    74 KB · Views: 142
  • IMGP4755 (2).jpg
    IMGP4755 (2).jpg
    92.3 KB · Views: 135
Last edited:
Två klassiker på samma 55 år gamla bild som jag tog på Bromma 1966 , LN-SUB parkerad och med SAS huvudkontor i bakgrunden.
 

Attachments

  • Image01.JPG
    Image01.JPG
    157.2 KB · Views: 231
Fantastisk snutt. Min far ivrig med kamera etter 6:02 i videoen ser jeg. :colgate:
 
Det er nok mer komplisert enn folk flest skjønner. Jeg bodde i Seattle da de flyttet 747 nummer 1 til nåværende plassering, og det var mye som måtte flyttes på før de fikk dratt den over.

Men de vil sikkert også forberede slik at det går lettere å gi den selskap ved en senere anledning.
 
Men de vil sikkert også forberede slik at det går lettere å gi den selskap ved en senere anledning.

Dette er i Norge, så det tviler jeg sterkt på. Om det koster 1000 kroner ekstra å klargjøre for fremtiden, så går de med billigste løsning.
 
Jeg har dykked litt i sammlingen mitt. Vedlagt er LN-SUB, SUK og SUI
 

Attachments

  • 2020-06-18-0001.jpg
    2020-06-18-0001.jpg
    81.1 KB · Views: 156
  • 2020-06-18-0002.jpg
    2020-06-18-0002.jpg
    92.5 KB · Views: 163
  • 2020-06-18-0003.jpg
    2020-06-18-0003.jpg
    102.6 KB · Views: 154
Lettare å få flyet heim frå Alaska enn over flyplassvegen

Veteranflyet brukte om lag tjue timar på turen frå Alaska til Sola. Jobben med å flytta flyet frå flyplassen til museet kjem til å ta mykje lengre tid

https://www.nrk.no/rogaland/_-lettare-a-fa-flyet-heim-fra-alaska-enn-over-flyplassvegen-1.15041938

Kunne man ikke tatt det en svær mobilkran over vegen ?
Hvor mye veier det ?
Spør TS´en om å trø til med en diger sak fra Nordic Crane.

https://cranenorway.com/vare-tjenester/#mobilkran
 
Flyttingen er planlagt ned til detaljer. Selve flyttingen er antydet til 4. August. For tiden holder en entreprenør på med klargjøring av plassen der flyet skal stå. Det graves bort masse, en gammel steinmur blir satt opp igjen, strømkabler blir lagt ned i bakken og så skal hele området asfalteres. Strøm blir til belysning av flyet og avfuktning av kabin (der det kommer en fremtidig Braathens utstilling)
 
Last edited:
Slik ser det ut i dag. Arbeidet går fremover. Som nevnt planlegges det flytting første uka i august.
 

Attachments

  • 6864F828-1585-4883-A75B-6928D92DA03D.jpg
    6864F828-1585-4883-A75B-6928D92DA03D.jpg
    201.2 KB · Views: 161
Det eneste jeg ikke er veldig glad i med dette prosjektet er at flyet skal bli stående ute. Med salt sjøluft rett rundt hjørnet. Det lukter vedlikeholdsmareritt lang vei.

Trygve
 
Ifølge kilder er 11:o forskjellige instanser innvolvert for å få flyet til museumet.
Det er planlagt til kl1900 4/8. Ifølge samme kilde, vil der etter at flyet er parkert bli fortatt en engine run slik at en kan få med seg en siste rest av godlyd
 
Det er riktig at planen vår holder. Vi har hatt det rimelig hektisk gjennom sommeren med planlegging og ferdigstillelse av plassen for 6ern. Hele 11 aktører er involvert i flytte øvelsen som nå finner sted tirsdag over helgen. Det er et stort apparat i sving med blant annet å ta ned 6 lysmaster ved riksveien, fjerning av midtrabatt , gjerdet og utrykningsporten til Avinor skal taes ned og midlertidig gjerde settes opp på innsiden. Politiet vil stoppe / dirigere trafikken sammen med assistanse fra Sola Flystasjon. Aviator skal taue maskinen slik at vi krysser veien med et minimum av tid kl 19.00 presis. Undertegnede og kollega Siegried Hernes sitter i styrhuset og har kontakt med bremsene som vanlig. Alf Terje Skjæveland er sjef for tauingen sammen med Aviator. Når vi har 6ern på plassen sin blir det underholdningen med oppstart og kjøring av alle motorene for tilstedeværende. Boller og brus må man ta med selv ! Håper alle for en trivelig historisk kveld hos oss i FMS. En mer offisiell åpning og feiring av DC-6B Prosjektet blir i siste uken i august måned når alle er tilbake fra ferie.
 
Det er riktig at planen vår holder. Vi har hatt det rimelig hektisk gjennom sommeren med planlegging og ferdigstillelse av plassen for 6ern. Hele 11 aktører er involvert i flytte øvelsen som nå finner sted tirsdag over helgen. Det er et stort apparat i sving med blant annet å ta ned 6 lysmaster ved riksveien, fjerning av midtrabatt , gjerdet og utrykningsporten til Avinor skal taes ned og midlertidig gjerde settes opp på innsiden. Politiet vil stoppe / dirigere trafikken sammen med assistanse fra Sola Flystasjon. Aviator skal taue maskinen slik at vi krysser veien med et minimum av tid kl 19.00 presis. Undertegnede og kollega Siegried Hernes sitter i styrhuset og har kontakt med bremsene som vanlig. Alf Terje Skjæveland er sjef for tauingen sammen med Aviator. Når vi har 6ern på plassen sin blir det underholdningen med oppstart og kjøring av alle motorene for tilstedeværende. Boller og brus må man ta med selv ! Håper alle for en trivelig historisk kveld hos oss i FMS. En mer offisiell åpning og feiring av DC-6B Prosjektet blir i siste uken i august måned når alle er tilbake fra ferie.

Har du et tips til hvor det er best for tilskuere å stå for å få med seg flyttingen, og eventuelt også hvor man bør parkere? Vil det være mulig å kjøre til og fra museet hele dagen?
 
Back
Top