SK LN-RRE - status

LN-SUV

ScanFlyer Blue
Deadline for Knut Viking

[18. April 2008 kl. 10:00]

Håvard Vestgren har sendt oss en statusoppdatering fra sluttførelsen av SAS Norge nye fly, LN RRE Knut Viking, hos Boeing-fabrikken i Seattle.

- Flyet ble ferdig lakkert i dag - vakkert! Boeing skal gjøre noe strukturelt arbeid i helgen, og på grunn av dette er Customer Flight utsatt til mandag. Boeings Test Flights er unnagjort. Vi har inspisert interiøret i ettermiddag, noen få issues tas opp med Boeing/Part M, men ingen store problemer, forteller Håvard.

Det jobbes med å aksellerere delivery og flyaway til torsdag 24 april med landing i Stockholm 25 april. Dette bl.a på grunn av et ønske fra Asset Management på grunn av finansiering/videresalg.

Flymaskinen LN RRF står i en hangar på Renton, og planlagt roll-out er den 24 april. Testflights 1. og 2. mai, med levering og flyaway planlagt 15 mai. Ingen store problemer.

Re: LN-RRE

gleder oss!!! Kanskje jeg ser'n på ARN om morgenen 25/4

Fin den. Var ombord i den da jeg besøkte Renton i begynelsen av april. Da var den ikke lakkert og stod med skinninteriør. Det skulle byttes ut til SK seter.

SAS Norges to nye 737-800 klare for levering

LN-RRE Knut Viking (bildet) lander trolig i Skandinavia 25. april mens LN-RRF kommer rundt 15. mai.

Attachments

• SAS_737h.jpg
    SAS_737h.jpg
    14.3 KB · Views: 1,098

RRE er en -85P og kommer i full Air Europa config, bare med SAS lakk pa kroppen...:9:

Hvorfor kjøper SAS Norge dette individet? Har de ikke tid til å vente på egne -883 modeller? Trodde de fortsatt hadde noen 737 opsjoner "liggende".

Espen

Hjemmeligheten er lead-times og Opsjoner selv.

En Opsjon er ikke bare en rettighet a kjöpe en fly av type XXX, i SAS sin tilfelle -883. Dette ogsa innebaerer en tidsrom av levering og en tid hvor man ma enten bekrefte eller avbestille dette opsjon. Noen opsjoner er rolling, dvs om man bestiller en fly tar man automatisk ut nye opsjoner. All dette er del av kjöpe-kontrakten av flyene...

SAS hadde en problem med Crash8-400s, og trengte flyene snart, langt snarere enn deres opsjoner tillatter. Derfor kjöpte de leveranse-slots fra Air Europa.

OK! Sett i lys av Q400-problematikken virker dette logisk. Ellers skjønner jeg ikke hvorfor de ikke konverterer dette individet til -883 standard før de tar i mot flyet. Men det er mulig at det kun er små detaljforskjeller ute og går her, og at en ikke-standard maskin ikke utgjør den helt store forskjellen. SAS har jo nok av flytyper og en svært ustandardisert flåte uansett........

Espen

Har nok med kostnader til omkonfigurering hos Boeing å gjøre kontra å gjøre det selv.

737-85P Air Europa??? Trodde flyet var nytt jeg men det er mulig jeg ikke har fulgt med akkurat.

737-85P Air Europa??? Trodde flyet var nytt jeg men det er mulig jeg ikke har fulgt med akkurat.

Flyet er nytt:exclaimation Men dette er en Air Europa bestilling som SAS har overtatt og derfor har Boeing laget det som en -85P, så det er fremdeles mulig du ikke har fulgt med:p

Ok, kanskje jeg ma utdype det enda mere...

Kjöper man en fly hos Boeing, sa gjör man det normalt med god tid. Det vil si, vi ga na til Boeing og kjöper en fly med levering til 2010 eller 2011. Inne i kontrakten er en design-freeze dato. Da er alle blue-prints tegned.
Selger man en leveranse slot för design freeze, sa endrer seg vannligvis ogsa den Boeing Customer Code. Sann skjedde det e.g. med de dba sine leveranse-slots av 737-700 som kommer na alle med AB customer codes. Change för design-freeze.

Det hva skjedde med SAS / Air Europa var faktum at Air Europa har meget darlig ökonomi og SAS trengte flyene snarest som mulig. Air Europa solgte disse flyene etter design-freeze dato til SAS. Dette betyr, at alle tekniske spesifiseringer er opp til Air Europa standard. Cockpit, Cabin, Galley, all... Lakk pa flyet er en annen ting, siden det ikke ma forhandbestilles med lange lead-times.

Tidspresset i SAS er sa store at de valgte a ta disse flyene og modifisere denne til sitt eget Cabin / Cockpit Standard selv. Mens i de dype tekniske detaljer forblir denne flyet en -85P og vil forsatt ligne de flyene av Air Europa mere enn de standard SAS -883 fly. Og ja, disse flyene vil vaere litt spesielt.

Boeing selvsagt tilbyr ogsa konvertering fra 85P til -883 etter montering. Mens dette betyr at SAS ville har hadd denne fly langt senere enn na da de valgte a bare modifisere Cabin / Cockpit litt.

Back