SK LN-RKR - status

Someone

Moderator
Medlem
I følge en tråd på a.net er det observert en umalt A330 med SAS hale på flightline på TLS. Det må bety MSN1660, den første 242t A330-300 til SAS har rullet ut av monteringslinjen

Re: LN-RKR MSN1660 A330-343 statustråd

Er det bestemt hvilken motor leverandør de skal ha?
Fortsetter de med RR?

Atle

Re: LN-RKR MSN1660 A330-343 statustråd

er dette god gammeldags 330, eller er dette 330 enhanced?

Det er en av de nye 242t A330-300, så ja.

Litt forvirrende er det at de alt har en modell som heter A330-300E, men de som SAS har er A330-300X

Sidst nye SAS A330 LNRKS

Nogen der ved omden har været airborne endnu ??

Hilsen Ole

Re: Sidst nye SAS A330 LNRKS

Nogen der ved omden har været airborne endnu ??

Hilsen Ole

Nei, kun "power on", dvs noen skrudde nylig på transponderen

04823a17e35f6bb5682076084a4213af.jpg

Re: LN-RKR/MSN1660 - status

Her kan man se en SAS hale på en umalt A330 på flightline i TLS. Antar det er snakk om MSN1660

Hva er greia med at halen blir malt før resten, jeg innbiller meg at det har noe med balanse/nøyaktighet å gjøre, men det høres litt merkelig ut..

Eller bare for at det skal ha en viss reklameeffekt? Enten for at Airbus vil reklamere og vise hvor mange de leverer til eller for at flyselskapene vil reklamere for seg?

Flyene må jo males uansett, så at de maler halen først og kanskje får litt gratis reklame, så er jo det bare en bonus vel!

Det er vel mest fordi det er mer praktisk å lakkere halen før den settes på flyet. Sparer både tid og maskering, samt at det er lettere når delen er ''så liten'' som den er før den blir satt på ;) Og selvfølgelig for reklame.

Det er for balansering og veiing. Det gjøres forskjellig hos Boeing og Airbus. Når hele halen er kompositt (som på en A330) må hele halen males og balanseres før den festes til flyet. For en 737 vil man male halefinnen før den settes på halen og resten av halen når maskinen males. Når det gjelder Boeings widebodies, blir alt malt samtidig. Sikkert noen med bedre teknosk kunnskap enn meg som kan forklare bedre, men FAA og JAA har meget detaljerte reguleringer når det gjelder maling av haleregionen.

Som nevnt i en annen tråd er MSN1660 noen uker forsinket. Ikke bekreftet hvorfor, men ryktene sier forsinkelse med setene (regner med det er snakk om Businessetene). Uansett en ganske vanlig forsinkelse som rammer både Boeing og Airbus svært ofte.

Som nevnt i en annen tråd er MSN1660 noen uker forsinket. Ikke bekreftet hvorfor, men ryktene sier forsinkelse med setene (regner med det er snakk om Businessetene). Uansett en ganske vanlig forsinkelse som rammer både Boeing og Airbus svært ofte.

Det er vel som du sier ganske så vanlig, det er tross alt snakk om en relativt avanser sak, ikke standard hyllevare (hele maskina altså).

Men det jeg lurte på, jeg leste i Hong Kong tråden at SAS ville måtte fly med en A340, til de fikk LN-RKR.
Det virker jo som de har planlagt en utrolig tight schedule på dette flyet og at det virker litt vel ambisiøst, siden det tydeligvis ikke er veldig uvanlig med litt forsinkelser rundt delivery.

Nå går jeg ut fra at de har nok kapasitet på "reserveflyet" sitt, til at dette går opp, men det er vel som med alt en kost - nytte analyse ute å går!

Da Erik Viking var forsinket, var det grunnet sene GO-seter.

Back