LN-RKG som SAS9136 SIN-CPH?

Re: LN-RKG som SAS9136?

Tapt inntekt er vel ikke det samme som kostnad? Det er forskjell på rene kostnader for en flight slik som fuel, lønn og overfligt fees, og tapt inntjening i form av passasjerer og last? Eller er jeg helt blåst?

Jeg ikke snakker om tapte inntekter / gevinster. Jeg snakker om kostnader. Slik som SAS angir disse i sine arsrapporter.

SIN-CPH er ca 10.000 km. 245 seter med en CASK pa 80 ökre gir en sum pa 2 Mio. Antar man at pax-transport dekker ikke alle kostnader som oppstar med en longhaul flygning, sa ligger summen enda höre.

Om de pax faktisk sitter i flyet eller ikke, har pa kostnader bare en meget marginalt innslag.

Men skjer det ikke at man tar med seg cargo også på ferryflighter? På den måten tjener man jo litt penger også, eller de totale utgiftene med å flytte fly, blir mindre?

Jo mer omfattende en sjekk er, jo mer usikker er ferdigdato. Du kan fort tape mer enn du tjener ved å miste lasta ved en forsinkelse. SAS har heller ikke noe fraktkontor i SIN som kan ta seg av dette. I tillegg er det billigere å fly ferry enn med betalende last (færre avgifter, handlingkostnader etc), så man må ha inn endel for å dekke kostnadene ..

Summa summarum - stort sett ikke verdt bryet.

Men hvis du ser litt høyere opp så ser du at det var planlagt skifte i BKK, men det sprakk pga forsinkelser i arbeidet ...

Jeg ikke snakker om tapte inntekter / gevinster. Jeg snakker om kostnader. Slik som SAS angir disse i sine arsrapporter.

SIN-CPH er ca 10.000 km. 245 seter med en CASK pa 80 ökre gir en sum pa 2 Mio. Antar man at pax-transport dekker ikke alle kostnader som oppstar med en longhaul flygning, sa ligger summen enda höre.

Om de pax faktisk sitter i flyet eller ikke, har pa kostnader bare en meget marginalt innslag.
Med en faktisk fuelkostnad på rundt 420000kr som dag viking antyder, hvor ligger da resten av kostnadene opp til din sum på 3-4 millioner kroner? Det er det jeg ikke helt forstår. Det kan umulig være crewkostnader, og jeg kan heller ikke tenke meg at det er overflyvingsavgifter. Selv ikke Russland kan kreve så mye?
Å lese flyselskapers årsberetninger og ta dette for god fisk er ikke særlig lurt. Det er kun siste linjen som er troverdig. Ellers er det interne disposisjoner for å "pynte brura".

Mener å ha lest her på forumet at tyngre vedlikehold blir gjort i MAD. Har de byttet 'garasje' i det siste?

Det er SR Technics som benyttes, og de har baser i begge byer. Man bruker vel bare det verkstedet med ledig tid som passer best. Er vel ikke så lenge siden det var en maskin i ZRH også ...

Med en faktisk fuelkostnad på rundt 420000kr som dag viking antyder, hvor ligger da resten av kostnadene opp til din sum på 3-4 millioner kroner? Det er det jeg ikke helt forstår. Det kan umulig være crewkostnader, og jeg kan heller ikke tenke meg at det er overflyvingsavgifter. Selv ikke Russland kan kreve så mye?
Å lese flyselskapers årsberetninger og ta dette for god fisk er ikke særlig lurt. Det er kun siste linjen som er troverdig. Ellers er det interne disposisjoner for å "pynte brura".

CASK * antall km og kostnad for en ferryflight er ikke like. CASK inneholder mange andre punkt som faller bort ved en ferryflight (catering, lønnskostnader til alt av involvert personell som handling, FA, osv. )
Skal man se på kostnader på ferryflighten gjelder vanlige avgifter (landingsavgifter, overflygingsavgifter osv), lønn til involvert personell, påløpte vedlikeholdskostnader for de 20 timene ferryflightene faktisk tar, pluss fuel.

Til sammenligning så koster vel ikke en ferryflight fra Seattle til Oslo 22,6 ganger så mye som en ruteflight fra Oslo til Bergen?

Last edited:

CASK * antall km og kostnad for en ferryflight er ikke like. CASK inneholder mange andre punkt som faller bort ved en ferryflight (catering, lønnskostnader til alt av involvert personell som handling, FA, osv. )
Skal man se på kostnader på ferryflighten gjelder vanlige avgifter (landingsavgifter, overflygingsavgifter osv), lønn til involvert personell, påløpte vedlikeholdskostnader for de 20 timene ferryflightene faktisk tar, pluss fuel.

Beklager at jeg utrykker meg dårlig, men det er dette jeg prøver å få frem overfor bu662.

Er det ingen som har fanget opp at motordekslene er lakkert annerledes? Altså helrøde. Er det en ny standard for lakkeringen av SAS-flyene?

Jeg har ikke 100% oversikt over alt som postes på forumet her, men antar at denne tråden ville være den rette siden det de facto postes bilde av den nylakkerte maskinen her...

Er det ingen som har fanget opp at motordekslene er lakkert annerledes? Altså helrøde. Er det en ny standard for lakkeringen av SAS-flyene?

Ah, det la jeg faktisk ikke merke til før de pekte det ut :up:

Synes det ble lekkert jeg! :up:

1325075064.jpg

Re: LN-RKG som SAS9136? --> Hellakkerte motorer?

De motorene gjorde seg virkelig i helrødt :)
Flyet så heller ikke så værst ut ellers ;)

Back