Ln-mob

LN-KOG

Osapanga chipongwe
Medlem
Bergen Air Transport hadde en DC-4 (C-54E) Skymaster som bar navnet Moby Dick. Er det noen som vet hvor det navnet kom fra? Er det man fant på i Bergen eller har det med transport av hvalfangere å gjøre eller er det en helt annen grunn?
 
Namnet "Moby Dick" fanns på LN-MOB redan när den flög för Nordic Air och följde tydligen med till BAT. Men frågan kvarstår: varifrån kom det ?
 
Herman Melville har jo fremstilt Moby Dick som et ganske sympatisk vesen, så kanskje det rett og slett er derfor?
 
Enligt TAHS Piston Engine Airliner Production List så köptes LN-MOB av BAT 20.8.67 ; Nordic Air bought 15.12.70 ; BAT "Moby Dick" bought 4.4.73

Hette den alltså inte Moby Dick första gången BAT ägde den?
 
Enligt TAHS Piston Engine Airliner Production List så köptes LN-MOB av BAT 20.8.67 ; Nordic Air bought 15.12.70 ; BAT "Moby Dick" bought 4.4.73

Hette den alltså inte Moby Dick första gången BAT ägde den?

Det kan säkert någon av de norska flyghistorikerna svara på, d.v.s. om LN-MOB var hos Bergen AT innan Nordic Air. Jag vill minnas att LN-MOB registrerades på AS FanaFly omkring september 1967.
 
I mitt arkiv har jag flera odaterade bilder av LN-MOB. Den tidigaste jag har med datum är 7.71 och då med Nordic Air med The flying gourmet på hale/fenan. Jag har också odaterad bild där det är ett stort vitt N istället. Vilken är äldst??

/JM
 
Fra Kay Hagby:
LN-MOB
Douglas C-54E-20-DO Skymaster (27373) 1944
PI 44-9147(USAAF)/N316A
Reg 20.09.67 AS Fanafly, Bergen (op Bergen Air Transport, ”Moby Dick”), 05.12.70 Nordic Air AS, Sem, ”Moby Dick” og ”The Flying Gourmet”, 04.04.73 P. Finsådal, Finsland (op Norwegian Overseas Airways AS, Oslo, fra 10.74 Bergen Air Transport). Cld 03.06.77, solgt som 9Q-CPB (wfu .82).
***********'
Dette gir vel svar på det meste... :)
 
Det er akkurat dét det ikke gjør, hmm273. Jeg har Kays bok, men spørsmålet er hvor navnet Moby Dick kommer fra
 
I mitt arkiv har jag flera odaterade bilder av LN-MOB. Den tidigaste jag har med datum är 7.71 och då med Nordic Air med The flying gourmet på hale/fenan. Jag har också odaterad bild där det är ett stort vitt N istället. Vilken är äldst??
/JM

Kan din odaterade bild med "N" på fenan vara den nyaste varianten? Bara en gissning från min sida, NordicAir Electra hade ju ett "N" på fenan.

För intresserade finns en bra bild från maj 1966 på c/n 27373 när den var i tjänst hos US Coast Guard som en EC-54U med serial 9147. Se www.cork-spotters.com.
 
Piston Engine Production List har følgende om LN-MOJ
LN-MOJ Nordic Air bt 6.9.73;Bergen Air Transport bt 11.73

Kay Hagby nevner ikke dette, men sier

Reg 06.09.73 P. S. Finsådal, Finsland (op Bergen Air Transport AS, Sola). Cld 24.08.77, solgt som 9Q-CPK (wfu .82).

Så her er flere muligheter åpne.
 
Har tyvärr inget minne av LN-MOJ hos NordicAir och har bara bilder på den hos BAT. Har några egna bilder på LN-MOB på airpics.
 
LN-MOB var i bruk av BAT både før og etter at Nordic Air brukte den, slik beskrevet ovenfor, det er mulig Nordic Air-perioden bare var innleie. Den hadde navnet Moby Dick foran på skroget, ved siden av tegningen av en hvit hval.
(så hvor navnet kom fra vet ikke jeg, men folk med mer sjøfartsbakgrunn kan nok svare, og hvalfangermiljøer er nok ikke så langt unna svaret.. ).

I første periode hos Nordic hadde den "The Flying Gourmet" på halen, dette ble gjort om i 1971/72 tror jeg, til en hvit N. Dette sammenfaller med at Nordic Air importerte 2 stk Electra (LN-MOD og -MOI) som ble malt orange og mørk-brun, med brun N på halen.
Da LN-MOB gikk tilbake til BAT, tror jeg den beholdt de gule fargene helt til den ble solgt.

LN-MOJ var aldri i Nordic Air, men ble importert av BAT i ex Greenlandair farger, og fikk seinere egne BAT-farger som den eneste av de 2 DC-4 de brukte midt på ´70-tallet.
 
Last edited:
Da hiver jeg meg på: Hvorfor stod det "The Flying Gourmet" på halen til LN-MOB når denne fløy for Nordic? Fløy den ferskmat eller andre matvarer eller var det en annen grunn? Jeg vet for øvrig heller ikke hvorfor dette flyet var døpt "Moby Dick" selv om jeg har flere bilder av flyet med dette navnet.

Espen hilser
 
Da hiver jeg meg på: Hvorfor stod det "The Flying Gourmet" på halen til LN-MOB når denne fløy for Nordic? Fløy den ferskmat eller andre matvarer eller var det en annen grunn? Jeg vet for øvrig heller ikke hvorfor dette flyet var døpt "Moby Dick" selv om jeg har flere bilder av flyet med dette navnet.

Espen hilser
Jeg vet hverken hvorfor dette var påmalt flyet, eller hvor navnet Moby Dick kom fra, har bare sett at det var slik. Hvem sto bak Nordic Air?
 
Hmmm. Grave i HDD. Forbinder Sandefjord med 70-talls Nordic.

Crew gikk ihvertfall på teknisk kurs der i 1972-73 og fløy noe fra Torp.

Bare en liten input før de eminente historikere kommer på banen... :colgate:
 
Hei,
Jeg kan ikke hjelpe så mye med hvorfor kjerra fikk dette navnet, men jeg fant
følgende 4 orginal Kodachrome i samlingen min.

Happy collection,
Ruben

LN-MOBLBG200471.jpg

Dette er tatt på LBG 20.04.71

LN-MOBApril73jpg.jpg

Dette er tatt April 1973

LN-MOBSVG.jpg

Dette er tatt på Sola Juli 1974

LN-MOB.jpg

Ukjent dato
 
Back
Top