Enligt TAHS Piston Engine Airliner Production List så köptes LN-MOB av BAT 20.8.67 ; Nordic Air bought 15.12.70 ; BAT "Moby Dick" bought 4.4.73
Hette den alltså inte Moby Dick första gången BAT ägde den?
men ikke hvor navnet Moby Dick kommer fraFra Kay Hagby:
Dette gir vel svar på det meste...![]()
Som LN-KKY som har blitt til LN-kykilikyFlyet hadde jo reg'en LN-MOB. MOBy Dick!![]()
I mitt arkiv har jag flera odaterade bilder av LN-MOB. Den tidigaste jag har med datum är 7.71 och då med Nordic Air med The flying gourmet på hale/fenan. Jag har också odaterad bild där det är ett stort vitt N istället. Vilken är äldst??
/JM
LN-MOJ Nordic Air bt 6.9.73;Bergen Air Transport bt 11.73
Reg 06.09.73 P. S. Finsådal, Finsland (op Bergen Air Transport AS, Sola). Cld 24.08.77, solgt som 9Q-CPK (wfu .82).
Jeg vet hverken hvorfor dette var påmalt flyet, eller hvor navnet Moby Dick kom fra, har bare sett at det var slik. Hvem sto bak Nordic Air?Da hiver jeg meg på: Hvorfor stod det "The Flying Gourmet" på halen til LN-MOB når denne fløy for Nordic? Fløy den ferskmat eller andre matvarer eller var det en annen grunn? Jeg vet for øvrig heller ikke hvorfor dette flyet var døpt "Moby Dick" selv om jeg har flere bilder av flyet med dette navnet.
Espen hilser
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.