LN-KOGs julekalender 2012

Da åpner vi luke to i julekalenderen. Vi holder oss til Røros og tidlig nittitall. Dette bildet er fra juni 1990. I bakgrunnen står en militær tankbil som støttet 338 Skv som var på "sommerleir" på RRS den uka.

Ellers er hyggelig å merke seg at det er noen som følger i mine fotspor med julekalender...

02.jpg

Går ut i fra at den ble operert av Fred Olsen, ser på flagget og registreringen. Men jeg husker ikke flytypen? Er det noen som kan hjelpe meg? Tenker så det knaker nå.

Hawker Siddley HS-748?
Jepp. Opprinnelig Avro 748, "nytt" navn Hawker Siddeley 748, så BAe748 etter konsolideringen blant britiske flyfabrikanter.
LN-FOM var såvidt jeg husker en Serie 2A (c/n 1631), gikk etterpå til West Air i Sverige som frakter som SE-LEY før den ble skrotet. Endte vel opp som "firetrainer" for brannvesenet i Lidkøping hvis jeg husker rett.

http://en.wikipedia.org/wiki/Hawker_Siddeley_HS_748

Last edited:
Har vært heldig å fly denne typen mellom St. lucia og Barbados i 1973.. Flott å se igjen.:D

Edit: glemte med LIAT

Last edited:
Takk igjen for fint og stemningsfullt bilde, KOG :)
veldig hyggelig med en slik julekalender!

LN-FOM ble fløyet og vedlikeholdt av FOF på FBU ja. Flyet ble bygget i 1968 og fløy først som PP-VDT.
Den avløste Convair 340 LN-FOF som kalibreringsfly i 1975 og ble som andre har påpekt selv avløst i 1995 av LN-ILS.
I dag er det vel en King Air med reg LN-SUZ som har kaliberingsoppgaven mens LN-ILS flyr passasjerer....

Den Gamle fant under førjulsrydding julekalenderen som min tant sydde til meg for noe over 30 år siden. Ingen store overraskelser, men en Underberg og dagens luke på Flyprat går man neppe lei av på 24 dager :)

Det er kaldt i Oslo i dag, så vi beveger oss litt sørover. Bildet er tatt på Gatwick i august 1989.

03.jpg

Mer mimring - Gatwick var en flott spotterplass før terrassen forsvant. Nå er det dessverre ikke verdt bryet med å dra ut dit om man ikke har bil. Husker godt at 707´erene til Air Zimbabwe var vanlige å se der!

Takk for bilde som varmer :) (trengs så avgjort i Oslo i dag..)
Et fint fly med fine farger, og eneste gang jeg så en av disse var faktisk på FBU året før, ifbm møte for daværende OAU

Balsam for sjelen, KOG! Å sitte på i en zimbabwesisk 707 må virkelig ha vært skrekkblandet fryd, ihvertfall mot slutten av tjenestetiden. Thanks for sharing, keep 'em coming :fly

Vi beveger oss fra et selskap med etterhvert frynsete rykte (det var bra så lenge det het Central African Airways og Air Rhodesia - og inntil mad Bobby fikk kastet ut alle koloniherrer med flykunnksap) over til et mer velrenomert selskap med større fly

04.jpg

En kan ikke annet enn å la seg imponere av et fly som selv på sakte fart på bakken ser ut som om det bare venter på å få lov til å sprette i luften og fly avgårde som en ørn. Så får det heller være at det er en smule "kompakt" å se på fra siden, størrelsen til tross. Nok et blinkskudd, KOG. ;)

Back