LN-KHB - sliding carpet?

stistens

ScanFlyer Blue
Lurer bare om om noen kan hjelpe med å avgjøre en diskusjon her på jobb.

Det vi lurer på er om sliding carpet i denne maskinen er utmontert og når dette er blitt gjort

Og om det har vært sliding i KHA , KHB og KHC

På forhånd takk.
 
Re: LN-KHB

Det var da inderlig godt! Det er helt for j*vlig å stue disse flyene om det er mye baggasje. 148 pax til AGP er like klamt hver gang, da teppet tar for mye plass. Nå mangler bare KHA, så blir det bra!
 
Re: LN-KHB

Det var da inderlig godt! Det er helt for j*vlig å stue disse flyene om det er mye baggasje. 148 pax til AGP er like klamt hver gang, da teppet tar for mye plass. Nå mangler bare KHA, så blir det bra!

Er vel strengt tatt like klamt om flyet er en 800 eller en eldre 300:P , men sliding c. er flott så lenge det virker og med dy's laste-policy så pleier det jo ikke bli problemer med plassen der bak.
 
Re: LN-KHB

Er vel strengt tatt like klamt om flyet er en 800 eller en eldre 300:P , men sliding c. er flott så lenge det virker og med dy's laste-policy så pleier det jo ikke bli problemer med plassen der bak.

Det er jo faktisk ikke det samme da! Det er mye bedre plass i en 800 sammenlignet med en 300. Det skal mye til for å fylle en 800 maskin til randen med baggasje, men ikke så mye for å fylle en 300. Teppet ødelegger fælt i 300, og er nok en av grunnene til at de holder på å fjerne disse=)
 
Re: LN-KHB

Det er jo faktisk ikke det samme da! Det er mye bedre plass i en 800 sammenlignet med en 300. Det skal mye til for å fylle en 800 maskin til randen med baggasje, men ikke så mye for å fylle en 300. Teppet ødelegger fælt i 300, og er nok en av grunnene til at de holder på å fjerne disse=)

Men ut fra et HMS synspunkt er det idiotisk å fjerne disse teppene. Utrolig mye mindre belastende å laste et fly med slide, enn ett uten. Så jeg kan rett og slett ikke forstå at noen synes det er bra å bli kvitt dem!!!
 
Re: LN-KHB

Men ut fra et HMS synspunkt er det idiotisk å fjerne disse teppene. Utrolig mye mindre belastende å laste et fly med slide, enn ett uten. Så jeg kan rett og slett ikke forstå at noen synes det er bra å bli kvitt dem!!!

Det er sant, men er det fullt, så er det en fordel. I en 800 har det ikke noe å si, da det er mer enn nok lasterom. I mindre fly derimot, kan plassmangel ofte være et problem
 
Behåll sliden för allt i världen! Så mycket bättre. Den tar självklart lite plats, men man har comp 1 och 4 att lägga bag i också. och skulle nu flyget bli helt fullt so what? Då får det stå ett par golfbag igen te.x,
 
Det er første gangen jeg har hørt at sliding carpet må ut pga at det tar stor plass i lasterommet. Det bygger jo opp noen cm, men gjør det jo mye lettere å laste og losse. Hvis den ikke virker er det jo selvsagt et styr, verre enn uten. Hvis de skulle ut så var det vel for å spare vekt og penger/tid på vedlikehold. Her kommer den som en av dere har nicknamet fra, nemlig rampsnaken inn i bildet. Hadde den oppfinnelsen virket ordentlig så hadde sikkert disse sliding carpetsene vært utmontert. Regner med at Norwegian også bruker system fra ACE eller Scandinavian Bellyloading, men eneste fra det selskapet med sliding carpet jeg kjente til var LN-BRU (Thor Heyerdahl vol. 1) de andre -300 kjerrene i flåten da var jo helt uten slik luksus!:fly
Mens vi er inne på ruvende installasjoner i lasterommet så kommer jeg på SAS sin "skuffemaskin" OY-KGC. Sent på -80 tallet ble det montert lastesystemer i to DC-9-41. Den ene prototypen var teleskopiske kasser i metall, hvor de ble mindre og mindre lenger inn i lasterommet. De tok masse plass og de veide mye og var ikke særlig driftsikker. Den andre maskinen var SE-DDT, men siden det var en "Euro 9'er" var det meget sjelden den var å se nordpå. Den fikk en prototyp på det som ble sliding carpet. Det ble senere installert sliding carpets i lasterommene foran (#2) og bak (#4) på MD-80 flåten. Tilbake til topic i tråden så synes jeg jo det er synd at Norwegian monterer ut utstyret fra disse flyene. Men de er vel på vei ut av flåten, så da så...:)
 
Sett bort ifra den lille plassen sliding carpet tar, får du plass til mer bagasje hvis du ikke har det, eller kjører det helt inn før du begynner å laste. Det fordi at det blir aldri helt bra oppe i hjørnene når man driver å kjører sliding carpet lengre å lengre inn
 
Sett bort ifra den lille plassen sliding carpet tar, får du plass til mer bagasje hvis du ikke har det, eller kjører det helt inn før du begynner å laste. Det fordi at det blir aldri helt bra oppe i hjørnene når man driver å kjører sliding carpet lengre å lengre inn

Om den som sitter inne i lasterommet er erfaren, så er ikke det der med hjørnene noe problem :-) Og sliden tar ikke så mye plass at det utgjør så veldig mange kolli, kan forstå at det kan bli dårlig med plass på en 737-600 om den brukes på en ren feriedestinasjon. Men en 300/800?????

SAS var og inne på tanken å demontere slide i alle flyene, for å spare vekt og delvis pga rampsnake. Men ble stoppet ut fra et hms hensyn. De var enige med tillitsvalgte og verneombudene at hensynet til stuernes helse var viktigere enn å spare noen kroner i fuel, og vedlikeholdskostnader.

Og det er nok her essensen ligger. Et LCC selskap gjør nesten hva som helst for å spare kostnader, mens et tradisjonelt selskap (nettverksseskap) ser verdien av å ta vare på helsa til sine ansatte!
 
Du må uansett ikke laste helt opp til taket. Da er slukkeytstyret verdiløst. Slik lasting gir FAA gode bøter for....
 
Du må uansett ikke laste helt opp til taket. Da er slukkeytstyret verdiløst. Slik lasting gir FAA gode bøter for....

Det gjelder vel bare Airbus, som har sperrelinje 2 tommer ned fra taket? Har aldri sett noe slikt i en 737
 
Det gjelder vel bare Airbus, som har sperrelinje 2 tommer ned fra taket? Har aldri sett noe slikt i en 737

Etter hva jeg har lært/hørt gjelder dette alle flytyper. Nettopp pga brannvarslere/slukkere. Og slide skal også kjøres helt inn pga det samme.
 
Om den som sitter inne i lasterommet er erfaren, så er ikke det der med hjørnene noe problem :-) Og sliden tar ikke så mye plass at det utgjør så veldig mange kolli, kan forstå at det kan bli dårlig med plass på en 737-600 om den brukes på en ren feriedestinasjon. Men en 300/800?????

Av erfaring fra før 300'ene med slide ble introdusert så utgjør den fort en 30-40 kolli i forskjell, ca 100 m/slide vs 130/140 i nr.3. Men slide er uansett å foretrekke, spesielt på offloading.
 
Av erfaring fra før 300'ene med slide ble introdusert så utgjør den fort en 30-40 kolli i forskjell, ca 100 m/slide vs 130/140 i nr.3. Men slide er uansett å foretrekke, spesielt på offloading.

Så du sier at den lille plassen slide tar utgjør 30-40%? Bullshit !
 
Det gjelder alle bulk loading compartments.

Da er det i såfall skremmende lite fokus på dette. Har alltid lastet helt opp til taket selv, og har tatt i mot maaange fly lastet på akkurat samme måte fra destinasjoner rundt om i hele europa.
 
Back
Top