LN-KGL

LN-KOG

Osapanga chipongwe
Medlem
I år er det 20 år siden Scanair Travel dro på tur for første gang - og det er 20 år siden vi traff LN-KGL eller Kurt første gangen. Etter det ble det flere turer og lange diskusjoner om dette og hint. Han og jeg reiste i perioder til Storbritannias pussigste flyplasser og -muséer opptil fire ganger i året. Jeg er usikker på hva som var viktigst - fly, pub, mat, eller bare turen... Eller kanskje var det for å ta bilder av kjøletårn på kullkraftverk (jeg har et bilde av det et sted...), eller drive med Eddie Stobart-spotting på motorveiene - eller gi bort norske peisblåsere til engelske pub landlords uten snøring om vedfyring.

Når to pedanter møttes kunne det gå for seg - pluss at det var gøy å late som vi kranglet - og mesteparten var avtalt spill for galleriet som bet på mer enn én gang.

Det var han som designet og i praksis bygget spotterplattforment på Gardermoen. Vi andre var bare håndtlangere - og knapt nok det.

I dag kom den triste meldingen om at LN-KGL ikke lenger er blant oss. En raus og god venn har forlatt oss.

https://www.facebook.com/profile.php?id=100004237601849

I år er det 20 år siden Scanair Travel dro på tur for første gang - og det er 20 år siden vi traff LN-KGL eller Kurt første gangen. Etter det ble det flere turer og lange diskusjoner om dette og hint. Han og jeg reiste i perioder til Storbritannias pussigste flyplasser og -muséer opptil fire ganger i året. Jeg er usikker på hva som var viktigst - fly, pub, mat, eller bare turen... Eller kanskje var det for å ta bilder av kjøletårn på kullkraftverk (jeg har et bilde av det et sted...), eller drive med Eddie Stobart-spotting på motorveiene - eller gi bort norske peisblåsere til engelske pub landlords uten snøring om vedfyring.

Når to pedanter møttes kunne det gå for seg - pluss at det var gøy å late som vi kranglet - og mesteparten var avtalt spill for galleriet som bet på mer enn én gang.

Det var han som designet og i praksis bygget spotterplattforment på Gardermoen. Vi andre var bare håndtlangere - og knapt nok det.

I dag kom den triste meldingen om at LN-KGL ikke lenger er blant oss. En raus og god venn har forlatt oss.

Det var en otroligt trist nyhet att få en fredagskväll. Jag kommer aldrig glömma turen till AMS som förutom ett par väldigt blöta skor också inkluderade en introduktion till myrvatten från högländerna och många goda skratt. Vila i fred Kurt! :(

Last edited:
Skrekkelig trist. Han gikk bort så altfor ung.

Hadde noen hyggelige møter med ham, både på OSL og andre steder. Her er han, EB og undertegnede på 'fly-og-ettellerannet' i Oslo i 2007 ..

kgl1.jpg

Og her er spenner han telelinsa til det ytterste med LN-KOG som support, for å få med seg en MyTravel A330, som fortsatt var litt spennende på den tiden.

kgl2.jpg

Hvil i fred Kurt ...

Nei og nei!! Dette er bare trist, hadde en god, lang samtale med Kurt rett før jul på Fornebuhistorisk Museum.
Hvil i fred min venn!!

Huska mitt første møte med Kurt som det skulle vært i går, det var på Scanair turen til Manchester i Mai 2002

Her fra Scanair julebordet i Desember 2005, Kurt hadde alltid et kamera for hand

LNKGL.jpg

Det var triste nyheter. Kurt kunne være en kranglefant og en j*** påståelig fyr, men for en bra mann! Han var en av kjernen i det lille, men tette miljøet av nerds som oppsto rundt Scanair-forumet på tidlig 2000-tall. Jeg husker både MAN- og AMS-turene og mange Fly&Vin-kvelder med glede - selv om Kurt hadde mye morro på min bekostning :-) Han var uansett en fyr det var lett å bli glad i og som hadde stor omsorg for den lille flokken vår og alltid stilte opp. Et eller annet sted har jeg flere tegninger og renderinger han lagde - gjerne på bestilling. Det er lenge siden jeg så Kurt sist, men allikevel kjenner jeg på at livet mitt har blitt en smule fattigere nå som KGL ikke lenger finnes.

Triste greier. Jeg traff ham dessverre aldri, men har nok utvekslet en del informasjon både her og i et nå nedlagt naboforum, til stor glede for meg og forhåpentligvis også for ham.
Fin fyr og et stort tap for miljøet. Hvil i fred.

Trist nyhet. KGL var en herlig sosial fyr...som med dialekten og intensiteten av og til burde vært tekstet... Hvil i fred

Ja, det er veldig trist at Kurt ikke er i blant oss lenger. Jeg var jo også heldig og fikk være med på turer med dere, og fløy jo blant annet DH Dragon Rapide sammen med ham i 2007 på Duxford :)

Han gjorde en flott jobb med plattformen, og den er jo til glede for mange den dag i dag.

Hvil i fred, Kurt, du vil bli savnet.

Det var utrolig triste nyheter! Jeg var så heldig å treffe Kurt ved flere anledninger, og selv om det nå er lenge siden sist så har jeg stadig tenkt på ham! Kurt var en utrolig trivelig fyr å være sammen med!

Hvil i fred, Kurt!

Trist nyhet. Satt pris på hans bidrag her gjennom alle år. Kondolerer til hans venner og bekjente her.

Back