United Airlines - eller Den Store Tommy777 vs LN-KGL-tråden!

Re: United Air Lines

Nå har du mistet synet igjen Tommy T! Jeg sa nordvest i USA, ikke sørvest! Noe nytt fra den lange stranden er uaktuelt i dag. Man sa også at T-Forden kunne man kjøre og kjøre og kjøre, men er den moderne i dag?

Da står vi tilbake med spørsmålet om hva som er kvalitet. Akkurat det begrepet har jeg peiling på siden jeg har arbeidet med produktkvalitet, prosesskvalitet og produktsikkerhet de åtte første årene av min tid i arbeidslivet. I henhold til dette er definisjonen til avdøde guru Dr. Joseph M. Juran på kvalitet følgende:

Egnethet for bruk - altså kvalitet er å møte eller overgå kundenes forventninger

Med andre ord kvalitet er ikke noe statisk - det er behovet i dag er ikke nødvendigvis behovet om 20, 30 eller 40 år. Når det gjelder fly så er kundene flyselskap og leasingselskap som har forventninger (stiller krav), ikke passasjerer eller entusiaster. Med andre ord kan de fleste av oss her ikke si noe om et fly er et kvalitetsfly. Det vi som passasjer kan stille krav til er flyselskapene for deres tjeneste, og da i hvilken grad de tilfredsstiller de behovene vi har - det være seg alt fra bare å komme seg fra A til B i løpet av dagen til å bli behandlet som konge med trommevirvel fra en dør til en annen dør på null komma niks. Dermed kommer vi til kluet her - folk velger med lommeboken, de som er vinnere av markedsandeler kan karakteriseres som et selskap som leverer et kvalitetsprodukt. Men for å forbli en markedsvinner kan en i hvert fall ikke bare vile på laubærene.

Hvis en tar en titt på flyprodusentene etter dette konseptet, så er det ikke tvil om hvilke produkter som kan karakteriseres som et kvalitetsprodukt:
  • McDonnell Douglas - ute av business, need I say more
  • Boeing - nedgang i markedsandel
  • Airbus - oppgang i markedsandel
 
Last edited:
Re: United Air Lines

Nå har du mistet synet igjen Tommy T! Jeg sa nordvest i USA, ikke sørvest! Noe nytt fra den lange stranden er uaktuelt i dag. Man sa også at T-Forden kunne man kjøre og kjøre og kjøre, men er den moderne i dag?

Da står vi tilbake med spørsmålet om hva som er kvalitet. Akkurat det begrepet har jeg peiling på siden jeg har arbeidet med produktkvalitet, prosesskvalitet og produktsikkerhet de åtte første årene av min tid i arbeidslivet. I henhold til dette er definisjonen til avdøde guru Dr. Joseph M. Juran på kvalitet følgende:



Med andre ord kvalitet er ikke noe statisk - det er behovet i dag er ikke nødvendigvis behovet om 20, 30 eller 40 år. Når det gjelder fly så er kundene flyselskap og leasingselskap som har forventninger (stiller krav), ikke passasjerer eller entusiaster. Med andre ord kan de fleste av oss her ikke si noe om et fly er et kvalitetsfly. Det vi som passasjer kan stille krav til er flyselskapene for deres tjeneste, og da i hvilken grad de tilfredsstiller de behovene vi har - det være seg alt fra bare å komme seg fra A til B i løpet av dagen til å bli behandlet som konge med trommevirvel fra en dør til en annen dør på null komma niks. Dermed kommer vi til kluet her - folk velger med lommeboken, de som vinnere av markedsandeler kan karakteriseres som et kvalitetsprodukt. Men for å forbli en markedsvinner kan en i hvert fall ikke bare vile på laubærene.

Hvis en tar en titt på flyprodusentene etter dette konseptet, så er det ikke tvil om hvilke produkter som kan karakteriseres som et kvalitetsprodukt:
  • McDonnell Douglas - ute av business, need I say more
  • Boeing - nedgang i markedsandel
  • Airbus - oppgang i markedsandel

McDonnell Douglas ute av business?? Du mener fusjonert med Boeing i en stock swap på 13 millarder USD i 1997?

Ting er ihvertfall helt sikkert: Begge de to store har tabbet seg ut gjennom tidene, men snakker man om suksess (som du selv forbinder med kvalitet) kan vi jo få litt fakta på bordet:

La oss se litt på historien:

Jumbo: Boeing's 747 kom på markedet i 1970 (dvs før jeg ble født) og har vært ledende helt til de utkonkurrerte seg selv med å presentere 777-300ER.

Antall produserte 747: 1409, fortsatt 115 i ordrebøkene

Airbus leverte sin første jumbo i oktober 2007 og har levert 13 av totalt 198 ordrer

Widebody: 4 engines 4 longhaul som ble levert for første gang i 1993 er ihvertfall noe som får meg til å le. 3 år senere kom Boeing 777 som til og med du må innrømme er den mest moderne og revolusjonerende maskinen som finnes å få levert i dag. 4 engines 4 longhaul er rimelig 60s spør du meg, se DC8. Disse leasingselskapene du henviser til, vil jo at flyene skal være mest mulig økonomisk. Eller? Airbus 340-500 er vel det mest elendige flyet Airbus noen gang har levert.

Boeing vs. Airbus på widebody fronten:
Antall Airbus 300 og 310 bestilt/levert: 816
Antall Airbus 340 bestilt/levert: 385/331 (ordrebøkene tilnærmet tomme)
Antall Airbus 330 bestilt/levert: 1012/590 (min favoritt Airbus) Takket være en forsinket A380 og 787, samt forsinkelse/endringer i A350 programmet selger fortsatt A330
Antall Airbus 350 bestilt: 483

Totalt solgte/leverte Airbus wide body: 2696/1737

Antall Boeing 767 bestilt/levert: 1039/970
Antall Boeing 777 bestilt/levert: 1113/755
Antall Boeing 787 bestilt: 879

Totalt solgte Boeing widebody: 3031/1725

Hvem er best utrustet for fremtiden her?? Vel, å si at ordrereserven til Boeing er mye større enn Airbus er vel ikke å overdrive??

Narrowbodies:
Airbus 320 serien bestilt/levert: 6313/3754. Merk at dette inkluderer relativt mange bestillinger som aldri blir bygd (bl.a. United som har kansellert rundt 50 maskiner, Frontier med flere)

Boeing 737 bestilt/levert: 8178/5915
Ekskluderer du 100 og 200 serien som ble produsert før Airbus startet å mekke småfly er tallene 7053/5915

Boeing 757 bestilt/levert: 1050/1050. Dronningen!!
 
Re: United Air Lines

Antall produserte 747: 1409, fortsatt 115 i ordrebøkene

Sa ikke Mr. (Rocke) Koreis at de hadde 6 -400-maskiner igjen når vi var der for en måned siden? Vil det si at de har ordre på 109 747-8??

(eller har jeg bare misforstått noe?)
 
Re: United Air Lines

Det er 112 maskiner som ikke er levert:

- 747-400ERF: 5
- 747-400F: 1
- 747-8: 28
- 747-8:78

Kilde: Boeing
 
Re: United Air Lines

Mer underholdning kommer her MOW :)

Det er dette med tidshorisont og hvile på sine laurbær da Tommy Tiger. Før 28. oktober 1972 var det heldigvis ingen Airbus i luften, og da var det herlig med nye 707er, 727er, 737er og 747er. Det er nå 36 år senere, og fremdeles selges det utrolig nok nye 737 og en prøver å gjenopplive en gammel dronning som første gang fløy for over 40 år siden (747-8). Selv nyere design enn de 36 år har vist seg ikke være et langlivet kvalitetprodukt (757).

På rette siden av Atlanteren mangler det tre dager på 22 år siden at den første A320 tok av, og dette var nesten 20 år etter at den første 737 gjorde det samme.

Men siden du tuller med tall Tommy, her kommer to interessante tall:
Gjennomsnittlig produserte antall fly per år
A32X: 171
B737: 142
(jeg har benyttet de tallene du har oppgitt)

Det jeg vil frem til er at kvalitet er ferskvare, og da er ikke en god løsning som er 20, 30 eller 40 år gammel det vi ønsker i dag. Det er jo en annen bransje som i disse dager erfarer at utvikling har gått dem forbi, selv ikke å ansette en tidligere direktør fra Boeing hjelper ser det ut til.
 
Re: United Air Lines

Mer underholdning kommer her MOW :)

Det er dette med tidshorisont og hvile på sine laurbær da Tommy Tiger. Før 28. oktober 1972 var det heldigvis ingen Airbus i luften, og da var det herlig med nye 707er, 727er, 737er og 747er. Det er nå 36 år senere, og fremdeles selges det utrolig nok nye 737 og en prøver å gjenopplive en gammel dronning som første gang fløy for over 40 år siden (747-8). Selv nyere design enn de 36 år har vist seg ikke være et langlivet kvalitetprodukt (757).

På rette siden av Atlanteren mangler det tre dager på 22 år siden at den første A320 tok av, og dette var nesten 20 år etter at den første 737 gjorde det samme.

Men siden du tuller med tall Tommy, her kommer to interessante tall:
Gjennomsnittlig produserte antall fly per år
A32X: 171
B737: 142
(jeg har benyttet de tallene du har oppgitt)

Det jeg vil frem til er at kvalitet er ferskvare, og da er ikke en god løsning som er 20, 30 eller 40 år gammel det vi ønsker i dag. Det er jo en annen bransje som i disse dager erfarer at utvikling har gått dem forbi, selv ikke å ansette en tidligere direktør fra Boeing hjelper ser det ut til.

Helt enig at kvalitet er ferskvare, men så er nok levetiden på ett flydesign ganske levedyktig siden det er voldsomt kostbart å utvikle ett nytt fly. 22 år er vel neppe ferskvare i den forstand, mot 737NG som ble levert først i 1998.

Tidshorisont har jeg også tatt hensyn til, tok ikke med noen av de gamle flyene du henviste til, ekskluderer man 737-100 og 200 serien, er oppsettet mitt helt klart sammenlignbart.

Nå har både Airbus og Boeing hvilt på sine laubær når det gjelder narrowbody, ingen vært interessert i å oppdatere ett produkt som fortsatt selger relativt bra? Det kan vel ha med saken å gjøre at Airbus produserer flere A320 at de har flere fabrikker mot at Boeing kun produserer på Renton? For meg ser det ut som at Boeing daglig forbedrer sin produksjonslinje, men det har vel mindre med kvalitet å gjøre?

Når det gjelder widebody, er det ingen tvil hvem som har introdusert de mest moderne og innovative løsningene. 777 er det beste bevis på det. Den eneste maskinen Airbus har som kan konkurrere med 777 er A340-600 som det er levert stakkarslige 87 maskiner av. Ser man mot fremtiden, er det ikke til å stikke under en stol at på widebodyfronten har Boeing nesten dobbelt så mange ordrer som det Airbus har.

Når det gjelder langlivet kvalitetsprodukter, kan man nevne fly som A340 serien som det har blitt bestilt kun 385 fly av. 340-500 og 600 hadde en totalt levetid på 2-5 år før 777-300ER og 200LR satte spikeren i kista for de to versjonene

Du kan gjerne påstå at B747 er utdatert. Den dagen Airbus har levert mer enn 1000 A380 er den dagen jeg vil kalle den maskinen en suksess. Til nå har fraktselskapene innsett hvor svak A380 egentlig er og til nå har 748i solgt over 100 maskiner, mot A380 sine 198. Ikke dårlig for ei gammel dronning!

Så da ender man opp til at Airbus har levert EN vellykket maskin: A320 serien og dersom Boeing gjør alvor av å lage en mini 787, vil nok A320 salget også stoppe opp. Så spørs det om det blir rette eller galsiden av atlanteren som blinker først og lanserer en ny generasjon narrowbodies
 
Re: United Air Lines

Ja det er da helt utroligt hvad et spørgsmål om hvilken bemaling UA har som nyeste kan føre med sig. Dette er vel et rigtigt godt eksempel på et spørgsmål hvor man spørger i øst og det hele ender i vest....Det skal ikke forstås negativt idet diskussionen var/er ret underholdende, men det er jo endt totalt off topic, må jeg sige....nå..keep èm coming

Hilsen
ole
 
Re: United Air Lines

Litt underlig at du ikke kommenterte siste setningen min Tommy. ;)

Og helt ny var vel ikke alle deler av 777 når den først tok av - hvis husken min ikke spiller meg et puss, så er det skarpe enden plukket av en 767. Dette en del gjort før dette, første gang var vel nesa til Caravelle-n som kom fra Comet-en (og dette var vel også kanskje også den spede begynnelse til det som senere ble Airbus).

Men la oss sammenligne de to med å ta for oss leveransene for 2008

Airbus:
A318/A319/A320/A321 386 stk
A330/A340 85 stk
A380 12 stk
Total 483 stk (2007 453 stk)
Markedsandel 56,3% (2007 50,7%)

Boeing:
B737 290 stk
B747 14 stk
B767 10 stk
B777 61 stk
Total 375 stk (2007 441 stk)
Markedsandel 43,7% (2007 49,3%)

Jeg vet at det har vært en streik, men det er selvvalgt fra Boeing å ikke levere ut fly. Nå får vi se hva som skjer i 2009, og i januar ser det ut som Boeing har tatt en knapp ledelse med 35 leveranser mot Airbus' 31.
 
Re: United Air Lines

Litt underlig at du ikke kommenterte siste setningen min Tommy. ;)

Og helt ny var vel ikke alle deler av 777 når den først tok av - hvis husken min ikke spiller meg et puss, så er det skarpe enden plukket av en 767. Dette en del gjort før dette, første gang var vel nesa til Caravelle-n som kom fra Comet-en (og dette var vel også kanskje også den spede begynnelse til det som senere ble Airbus).

Men la oss sammenligne de to med å ta for oss leveransene for 2008

Airbus:
A318/A319/A320/A321 386 stk
A330/A340 85 stk
A380 12 stk
Total 483 stk (2007 453 stk)
Markedsandel 56,3% (2007 50,7%)

Boeing:
B737 290 stk
B747 14 stk
B767 10 stk
B777 61 stk
Total 375 stk (2007 441 stk)
Markedsandel 43,7% (2007 49,3%)

Jeg vet at det har vært en streik, men det er selvvalgt fra Boeing å ikke levere ut fly. Nå får vi se hva som skjer i 2009, men januar ser det ut som Boeing har tatt en knapp ledelse med 35 leveranser mot Airbus' 31.

Come on, Pilt (eller var det Pompel?) Når det gjelder å "glemme" å kommentere hva som er skrevet, sliter du nok minst like mye ;) Selvvalgt streik vel på grensen til å være usaklig, faktum er jo selvsagt at en arbeidskonflikt sørget for at man ikke produserte fly i over to måneder gjør at bildet blir ganske skjevt. Eller?? Fordi Boeing har en større ordrereserve enn det Airbus har og bildet hadde blitt ett helt annet uten streik?? Eller?

Og da blir det liksom greit for deg å fokusere på 2008....

I tillegg er det jo ekstremt viktig å se hvilken ordrereserve selskapene har, det er jo noe du "glemmer" å ta med.
 
Re: United Air Lines

Pilt kan du være selv Tommy, jeg går under navnet Knoll eller Tott - hvem som er hvem vet jeg ikke. ;)

Så en liten ordreoversikt pr. 31. januar 2009

Airbus (a kommer før b i alfabetet)
A32X 2559stk
A330/A340 446stk
A350 483stk
A380 185stk
Totalt 3673 stk

Boeing
B737 2263stk
747 112stk
767 69stk
777 343stk
787 879stk
Totalt 3666stk

Disse tallene er hentet direkte fra deres websider - ingen stor forskjell på ordrereserven her.
 
Re: United Air Lines

Pilt kan du være selv Tommy, jeg går under navnet Knoll eller Tott - hvem som er hvem vet jeg ikke. ;)

Så en liten ordreoversikt pr. 31. januar 2009

Airbus (a kommer før b i alfabetet)
A32X 2559stk
A330/A340 446stk
A350 483stk
A380 185stk
Totalt 3673 stk

Boeing
B737 2263stk
747 112stk
767 69stk
777 343stk
787 879stk
Totalt 3666stk

Disse tallene er hentet direkte fra deres websider - ingen stor forskjell på ordrereserven her.

Meget stor forskjell mellom disse to: Det excelarket som Airbus henviser til er ancient history på A320 fronten. Det er alment kjent at mange selskaper har avbestilt en rekke maskiner som fortsatt befinner seg i det regnearket (se post lenger opp)
 
Re: United Airlines

Dette er offisielle dokumenter fra begge og en på lik linje med kvartalsrapporter og andre filinger. Det hjelper ikke hvor mye det diskuteres på forskjellige forum eller annen form for hear say.

For Airbus gikk ordrereserven ned med følgende i januar:
kansellert 12stk A32X: -12stk
ordre 4stk THY A321: +4stk
levert i januar 2009: -31stk
----------------------------
Total reduksjon i ordrereserve: 39 stk
 
Re: United Airlines - eller Den Store Tommy777 vs LN-KGL-tråden!

For meg er det det samme hva tråden heter, men for å komme tilbake til United så har selskapet hatt en flåtemessig interessant historie, og her er flytyper som har blitt introdusert kronologisk for mainline UAL:

1910-1925: Standard Mail Plane, Curtiss JN-4D (Jenny), De Havilland DH-4
1926-1933: Swallow, Curtiss Carrier Pidgeon, Ryan M1, B40A, Douglas M3, Fokker F10A, Travel Air BM4000, B80A, Curtiss Falcon, Ford Tri Motor 5-AT-D, Boeing 221A "Monomail", B247
1934-1940: DC3
1941-1945: DC4-E Super Mainliner
1946-1958: DC4 Mainliner 230, DC6, B377 Stratocruiser, Convair 340, DC7
1959-1969: DC8, B720-022, Sud Caravelle, Vickers Viscount, B727-100, DC8-61, B737-200
1970-1989: B747-100, DC-10-10, B727-200A, B767-200, B747-SP, DC10-30, L1011, B737-300, B747-200, B747-400, B757-200
1990-1993: B737-500, B767-300, A320-200
1994-1999: B777-200, A319-100
2000-2009: Ingen nye

Nytt materiell det siste ti-året har kommet på regionalsiden, og der er det bare fugler fra Brasil og Canada.
 
Last edited:
Re: United Airlines - eller Den Store Tommy777 vs LN-KGL-tråden!

Husker godt at vi saa postflyet (B247) naar vi var i Seattle i fjor. Meget flott maskin med originalt treratt og livery. Noen maa jo ha ett bilde tilgjengelig av den maskinen med flott blaa og hvit livery?

Naar det gjelder traadnavnet, blir det litt teit. Jeg har jeg meget stor respekt for KGL. Denne stakkars salgssjefen som har jobbet i tele og databransjen siden skoleslutt har ikke i naerheten av saa mye kunnskap som KGL har.
 
Re: United Airlines - eller Den Store Tommy777 vs LN-KGL-tråden!

Heisann!

Da ser det ut som det har roet seg litt her og jeg vil komme tilbake der det sporet av foerst... :p

KGL... og jeg maa passe meg her... dette du startet med aa sammenligne "kvalitet" til antall fly levert i et tidsrom er pseudo science. Ta meg ikke feil, jeg er ikke annet enn IMPONERT over din og Tommy sin evne til aa finne fram bestillinger, leveringer osv., men dette har nok lite med det du proever aa faa fram... :rolleyes:

Jeg tror man kan si med haanden paa hjertet at en B737NG modell er vel paa par med en A320 og det er opp til de enkelte flyselskapene aa bestemme hva som er best, avhengig av hva der har i service allerede, crew trening, forhandling fram til de beste finans dealene osv. Vil du diskutere mer detaljer om kvalitetsforskjell mellom disse to modellene er jeg klar naar som helst... ;)

Skal vi snakke om andre typer Airbus og Boeing har levert saa var A300 revolusjonerende da den kom ut og A340 serien var ogsaa et brukbart fly i sin tid, men den suksessen var kortlevd etter at B777 kom paa markedet. A330 serien et utmerket fly og kan konkurrere med hvilket som helst fly paa det markedet de er bygget for og det er jo klart Airbus ogsaa ser dette da de lanserer en ny twin. Dette var jo allerede vist da B767/B757 kom paa markedet tidlig i 80 aarene da de spiste seg inn paa tri-jet markedet. B747 stiller i en klasse for seg selv og man kan vel ikke kalle dette for annet enn suksess med sin levetid og vi faar se om A380 er like suksessfull... :question:

Dag
 
Back
Top