LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
Re: United Air Lines
Nå har du mistet synet igjen Tommy T! Jeg sa nordvest i USA, ikke sørvest! Noe nytt fra den lange stranden er uaktuelt i dag. Man sa også at T-Forden kunne man kjøre og kjøre og kjøre, men er den moderne i dag?
Da står vi tilbake med spørsmålet om hva som er kvalitet. Akkurat det begrepet har jeg peiling på siden jeg har arbeidet med produktkvalitet, prosesskvalitet og produktsikkerhet de åtte første årene av min tid i arbeidslivet. I henhold til dette er definisjonen til avdøde guru Dr. Joseph M. Juran på kvalitet følgende:
Med andre ord kvalitet er ikke noe statisk - det er behovet i dag er ikke nødvendigvis behovet om 20, 30 eller 40 år. Når det gjelder fly så er kundene flyselskap og leasingselskap som har forventninger (stiller krav), ikke passasjerer eller entusiaster. Med andre ord kan de fleste av oss her ikke si noe om et fly er et kvalitetsfly. Det vi som passasjer kan stille krav til er flyselskapene for deres tjeneste, og da i hvilken grad de tilfredsstiller de behovene vi har - det være seg alt fra bare å komme seg fra A til B i løpet av dagen til å bli behandlet som konge med trommevirvel fra en dør til en annen dør på null komma niks. Dermed kommer vi til kluet her - folk velger med lommeboken, de som er vinnere av markedsandeler kan karakteriseres som et selskap som leverer et kvalitetsprodukt. Men for å forbli en markedsvinner kan en i hvert fall ikke bare vile på laubærene.
Hvis en tar en titt på flyprodusentene etter dette konseptet, så er det ikke tvil om hvilke produkter som kan karakteriseres som et kvalitetsprodukt:
Nå har du mistet synet igjen Tommy T! Jeg sa nordvest i USA, ikke sørvest! Noe nytt fra den lange stranden er uaktuelt i dag. Man sa også at T-Forden kunne man kjøre og kjøre og kjøre, men er den moderne i dag?
Da står vi tilbake med spørsmålet om hva som er kvalitet. Akkurat det begrepet har jeg peiling på siden jeg har arbeidet med produktkvalitet, prosesskvalitet og produktsikkerhet de åtte første årene av min tid i arbeidslivet. I henhold til dette er definisjonen til avdøde guru Dr. Joseph M. Juran på kvalitet følgende:
Egnethet for bruk - altså kvalitet er å møte eller overgå kundenes forventninger
Med andre ord kvalitet er ikke noe statisk - det er behovet i dag er ikke nødvendigvis behovet om 20, 30 eller 40 år. Når det gjelder fly så er kundene flyselskap og leasingselskap som har forventninger (stiller krav), ikke passasjerer eller entusiaster. Med andre ord kan de fleste av oss her ikke si noe om et fly er et kvalitetsfly. Det vi som passasjer kan stille krav til er flyselskapene for deres tjeneste, og da i hvilken grad de tilfredsstiller de behovene vi har - det være seg alt fra bare å komme seg fra A til B i løpet av dagen til å bli behandlet som konge med trommevirvel fra en dør til en annen dør på null komma niks. Dermed kommer vi til kluet her - folk velger med lommeboken, de som er vinnere av markedsandeler kan karakteriseres som et selskap som leverer et kvalitetsprodukt. Men for å forbli en markedsvinner kan en i hvert fall ikke bare vile på laubærene.
Hvis en tar en titt på flyprodusentene etter dette konseptet, så er det ikke tvil om hvilke produkter som kan karakteriseres som et kvalitetsprodukt:
- McDonnell Douglas - ute av business, need I say more
- Boeing - nedgang i markedsandel
- Airbus - oppgang i markedsandel
Last edited: