MUC-FRA: LH983-16.mai kl.1855-D-AIRN/321-200 – 4F
Lang kø på gate, ingen dedikert inngang for business, så det ble å stå i kø.Hadde en ganske stor koffert som håndbagasje så var litt nervøs mht.plass i bagasjehyllen, men det var ubegrunnet viste det seg. Fant meg til rette i sete 4F og med blokkert midtsete blir det god plass til både skuldre og ben.Så ut som hele fremre del av denne A321 var satt av til business,helt ned til første nødutgang.Etterhvert avtok menneskestrømmen, og det ble helt fullt på denne flygningen også, til og med en person på klapp foran.Så på monitor under boarding der det sto at flyet ikke var fullt,og at standby-passasjerer vil bli tatt om bord etter hvert.Det var 26 personer på lista, og jeg har mine sterke tvil om at alle ble med…. Etter utdeling av magasiner og aviser til oss i business, var det sikkerhetsdemonstrasjon(meget forkortet sådan), og kaptein kom på PA og fortalte at flytid til Frankfurt kom i dag til å bli på skarve 40 minutter.Taxet til avgang og var i lufta 19:10.Rask klatring, og serveringen kom kjapt i gang.Kald rett med laks,spansk omelett og kake+rundstykke til. Drikketralle kom rundt – valgte Coca Cola til maten:
Helt greit måltid, og flott at Lufthansa har servering på selv en så kort tur. Landing i Frankfurt på rute og parkering på gate.Deretter var det kort gangvei til Hotell Sheraton hvor jeg skal tilbrakte natten,før to korte hopp til Oslo og Trondheim på selveste 17.mai.
FRA-OSL: LH3132-17.mai kl.1130-D-AIQU/320-200 – 3F
Sto opp tidlig på hotellet,tenkte å få meg litt frokost på flyplassen, og sjekke ut loungetilbudet for businesspax.Kø for innsjekk på businesskrankene,jeg skulle sende kofferten min denne dagen-orket rett og slett ikke å drasse på den mer.Ventet ca 10 min der og fikk sjekket inn en stk koffert-med Priority-tag-så blir spennende å se om det funker på Gardermoen.Ruslet så gjennom ”Fast-track” for First og Business-pax og tok en lang spasertur gjennom terminal A og fram til Senator/Business-loungen.Da jeg viste fram boardingkortet spurte skrankepersonalet om jeg kom inbound med F, og jeg sa som sant var at det var i går.”OK-then it’s businesslounge for you” var svaret jeg fikk.Lurer på hva som hadde skjedd om jeg bare hadde svart ”Ja”……Uansett, sitter nå her – ikke videre imponert, -fullt av folk(lite sitteplasser ??),lite og dårlig tilbud,uryddig og varmt.Jeg skal ikke si jeg er videre bereist, men har nå i alle fall sett bedre business-lounger på div.flyplasser.Beveget meg etter hvert til Gate A38 der dagens flygning skulle gå fra,fra bro faktisk – FRA har vel bygd ut litt siden sist jeg var her.Masse folk i gaten-dvs.masse nordmenn….så typisk oppførsel-ingen køkultur,stiller seg opp hulter til bulter-”jeg SKAL om bord først”-selv om det er seteplassering, tusen poser med tax-free,kofferter,sekker og vesker.Ganske interessant å studere folk(nordmenn spesielt) på flyplasser kontra f.eks japanere….. beklager en liten digresjon der.Gikk om bord som en av de siste og fant sete 3F.Hadde bare PC å bære på så det var god plass.Blokkert midtsete og det var 100% belegg i business og tydeligvis også i økonomi.Så 4 damer som tydeligvis reiste på stand-by, som aldri kom om bord…..Etter at jeg satte me,g kom kaptein på PA og sa vi ville bli litt forsinket da de måtte plukke av bagasje til en passasjer som ikke var møtt(samme skjedde på utreise faktisk…).Ble ca 10 min forsinket,pushet ca11:40 og var i lufta ca 11:50.Da vi hadde kommet opp og lysene for sikkerhetsbelte slukket kom de rundt og serverte mat i business, og drikketralle fulgte tett etter.Valgte meg hvitvin og vann til maten – det er da tross alt 17. mai

Nydelig kald stek og deilig rekecocktail med varme rundstykker.Frukt til dessert sammen med kaffe :
Resten av turen forløp i rolige former,hørte litt musikk og leste litt avis.Nydelig flyvær med sol og stille forhold.Landet etter en tur oppom Mjøsa ca kl.1320 og parkerte ganske nærme trappa ned til ankomst utland. Gikk en tur innom tax-free for å handle kvote, og gikk deretter bort til bånd nr.6 for å se om bagasjen var kommet.Det var den ikke, men det sto at bagasjen var på båndet. Måtte vente ca 5 min til bagasjen kom, og under over alle under……min bagasje kom som nummer fire, og etter hva jeg kunne se kom det bare prioritybagasje først.Har jo lest og hørt div.om pri-bagasje på OSL, men det virket i allefall denne gangen.Gjennom på grønt med "god" samvittighet og opp for å sjekke inn på siste leg med Norwegian.
OSL-TRD: DY754-17.mai kl.1535-LN-NOL/737-800 – 2F
Etter toll og greier var det opp til automatinnsjekk til Norwegian og sjekke inn en bagasje og velge sete.Var automatisk satt langt bak, men sjekket setekart og valgte sete 2F,uten seter foran meg.Liker dette setet godt på DY’s -800,og forsøker å få tak i dette hver gang jeg flyr en av deres -800. Begivenhetsløs flyvning, og vi landet på Værnes ca 5-7 min før rute
Dett var dett folkens. Jeg har fått en opplevelse for livet, som jeg sannsynligvis aldri kommer til å få oppleve igjen. Det har vært en spennende tid, fra jeg fant ut om tilbudet,fikk kjøpt poeng,lett etter reise,booket reise,funnet hotell og ikke minst - gledd meg i lang tid til å reise
Takker for tålmodigheten og alle hyggelige kommentarer underveis, og setter pris på tilbakemeldinger....og husk : dette er min andre TR