LN-FHU goes FIRST....

Takk for flott rapport, dette må ha vært en fantastisk opplevelse! Siste del av reisen høres litt slitsom ut, hvorfor reise via både Beijing og Seoul?

Regner med du mener Peking... ;) Joda, jeg kunne reise direkte til Tokyo med LH , men where's the fun in that...? :D :D :D To nye flytyper og nytt flyselskap, og nye streker på Flightmemory ;)

NRT-MUC: LH715-16.mai kl.1225-D-AIHV/340-600 – 2K

Etter litt for kort tid i Tokyo,var det dessverre tid for avreise. Hadde fått brukt hele lørdagen på å se meg litt rundt i området hvor jeg bodde(Roppongi Hills).Fikk sett (og hørt) masse, men selvfølgelig bare en bitteliten brøkdel av hva Tokyo har å tilby.Avgang fra Narita var kl.12:25, og siden jeg tok buss fra Narita,valgte jeg denne gangen å benytte meg av Narita Express.
Planla å ta avgangen som gikk 08:05, og var fremme kl.09:05, slik at jeg hadde litt tid til loungehopping ;). Etter utsjekken fra hotellet tok jeg drosje til Tokyo Station......og den er svæææær :

Tokyostation-sundaymorningat0750.jpg

OneofmanyentrancesatTokyoStationits.jpg

Fant frem til riktig inngang og billettkontor(prøvde automat, men den godtok ikke kortet mitt). Tok lenger tid enn antatt, og misset 08:05 avgangen, men neste gikk allerede 08:30, så måtte gå for den da. Den var til overmål full,dvs.alle sitteplassene var tatt, så det endte med ståplassbillett for en times togtur…..:angry:

Venter på toget :

WaitingforNaritaExpress.jpg

Så kommer toget :

NariteExpressarriving.jpg

Alle tog i Japan er i rute, og vi ankom Narita kl. 09:30,hvoretter det ble trasking i kø fram til ”sikkerhetssjekk”(de sjekket bare pass) og opp en serie med rulletrapper til avgangshall sør,Terminal 1.

Lang trasketur fra toget til "sikkerhetssjekk" :

AtNarita-alongwalkaheadtosecurity.jpg

På Narita er det egne innsjekksøyer dedikert til First,Business og økonomi, så det var ganske enkelt å finne fram.

Overviewofthecheck-inislandsatNRTte.jpg

Check-inislandforfirstclass.jpg

Etter innsjekk tok jeg en avstikker til observasjonplattformen og fikk meg meg en del heavies, både innenlands(vil jeg tro) og internasjonale.

Virgin Atlantic Airbus 340-600:

TheA346islooooooooongandbeautiful.jpg

Swiss Airbus 340 taxer til TO :

SwissA340taxiingforTO.jpg

Japan Airlines-innenlands !!!!! :

MoreJAL.jpg

JapanAirlines747-thisisadomesticfli.jpg

Masse lekre heavies :

Heavyheaven.jpg

ANA Cargo,JAL og Virgin Atlantic :

ANAcargoJALandVirgin.jpg

Fra terminalen :

Awhaleandsomeotherbiggies.jpg

To be continued.... ;)

Bra trip report, og god oppvarming til min egen nyc-tur 3. Juni. Var det forskjell på first på 747 og a340? Noen nevneverdig forskjell på FCL og FCT?

Fortsetter her vi :

Tok så turen til Red Carpet Club,First – men der var det ikkeno folk,ikkeno mat og nesten ikkeno drikke, så tok heisen ned til resepsjonen og fant fram til Ana Suite Lounge i stedet.

EntrancetotheANASuiteLounge.jpg

Fikk meg litt frokost og bilder av SQ sin A380, som stod parkert rett utenfor vinduet der jeg satt.

Først - to av verdens kuleste fly :

ANA773taxiingbeheindSQA380-twolovel.jpg

SQA380parkedjustoutsidemywindowatth.jpg

SQpushback-afterwardsthepushbackper.jpg

Etter hvert nærmet det seg boarding, og det var dedikert inngang til First,Business og *Gold innehavere.

Ja A340-600 er laaaaaaaaang :

LH715soonreadyforboarding.jpg

Ganske deilig å ta første bro til venstre :

Illfollowtheredcolour.jpg

Tok første bro og fant sete 2K,som jeg skulle tilbringe de neste 11 timer og 30 minutter i.

MyseatNRT-MUC2K.jpg

Bare 8 seter i første klasse på LH's A346 :

ForwardviewofthefirstclasscabinNRT-.jpg

Iwantmorechampagnepleaseitsrightthe.jpg

Crewet kom å tok jakker og tilbydde drikke,valgte champagne :”Cuvee Paradis Rose,Champagne Alfred Gratien” og den kom med en liten skål med nøtter.Smakte godt gjorde den også,spesielt sammen med nøttene.

Champagneandnuts-excellentcombinati.jpg

100% belegg i First, og etter hva jeg kunne se var det 100% i business også.Det samme så det ut som det var i økonomi. Etter avgang kom purser rundt og ønsket alle sammen velkommen om bord,titulerte hver enkelt passasjer med Mr. og etternavn, og delte ut menyer for lunsj MED navnene til hver passasjer skrevet på framsiden.En hyggelig og overraskende gest, som i alle fall fikk meg til å føle meg om mulig enda mer spesiell :)(ja jeg tok den med) :

Mypersonalmenu.jpg

Purser kom også rundt og tok opp hva hver enkelt ønsket å spise til "lunsj"og drikke til maten.Man kunne velge vestlig mat eller japansk mat. Valgte vestlig mat.Til forrett valgte jeg, som på utreise kaviar,da jeg synes dette er meget godt.Til drikke valgte jeg champagne :

CaviarandchampagneasmyapetizerNRT-M.jpg

Etter forrett var det salat, og da i tradisjonell utgave med dressing.Hovedrett var kalv : ”Roasted veal gratinated with Gruyere cheese,creamed polenta and Sage sauce”.Da hovedlunsjretten kom,valgte jeg øl til maten – Warsteiner selvfølgelig- og må si det smakte fortreffelig – både øl og kalv var nyyyydelig :

RoastedVealgratinatedwithGruyereeCh.jpg

Dessert var ost,frisk frukt eller Mille Feuille(creme brulee-lignende dessert,noe luftigere).Valgte det siste,”Mille Feuille with whipped Custard cream and strawberries” :

Aselectionofcheese.jpg

Mille Feuille :

MilleFeuillewithwhippedCustardcream.jpg

MilleFeuillewithwhippedCustardcr-1.jpg

Fikk også tilbud om dessertvin, men foretrakk kaffe og konjakk.Av konjakk på drikkekartet sto bare en oppgitt,nemlig ”Cognac Lheraud Cuvee 30 carat”, men da jeg ba om konjakk, kom purser med tre typer til – ”Cuvee 10 carat”,”Cuvee 15 carat” og….trommevirvel….”Cuvee 20 carat” :).Fikk prøve alle tre, i tillegg til den som sto på drikkekartet,og valget falt på ”Cuvee 20 carat”.Meget god og rund i smaken, men kjente at jeg ikke trengte noe mer enn den ene….Crewet fulgte ikke akkurat 2cl-reglene fra Norge da de helte opp…. :D

Bra trip report, og god oppvarming til min egen nyc-tur 3. Juni. Var det forskjell på first på 747 og a340? Noen nevneverdig forskjell på FCL og FCT?

Vanskelig å si....det var forskjell i service, men det har kanskje sammenheng med bare halvparten av gjester å ta seg av,og litt bedre plass i A346. Jeg synes det var en bedre opplevelse på hjemturen fordi jeg da hadde enkeltsete kontra toseter på utreise. Men uansett - det var meeeeget behagelig,og du ble behandlet nesten kongelig ( er min personlige oppfatning som førstegangsreisende på First )

Når det gjelder FCT kontra FCL....tja. Jeg synes det var bedre på FCT....færre folk,bedre plass og man fikk en mere "privat" følelse......OG det var rimelig KONGE å bli hentet ved flytrappa av en skinnende blank Porsche :D

Så fortsetter vi :

Tok meg en tur om bord etter mat,må jo kikke litt på jomfruturen med A346.

Trappa ned til dassen i economy :

StepsdowntothetoiletsinEconomy.jpg

5 toalett i kjeller'n på LH's 340-600 :

Fivetoiletsdownstairs.jpg

Så film etter rundturen - ”Sherlock Holmes”, men fy fy Lufthansa – AVOD systemet trenger sårt en oppgradering.Det er altfor liten skjerm og for lite utvalg av filmer og div.ombord.Her har de noe å strebe etter i forhold til f.eks Emirates og Singapore om de skal beholde First-produktet.Etter filmen ble det litt skriving av rapport,redigering av bilder og litt soving.Da jeg våknet var det tid for litt mer servering,nemlig mer champagne, og så ble det delt ut menyer for middag(dette var en dagflight).Valg igjen mellom vestlig og japansk måltid, og til forrett valgte jeg ”Peppered Beef Pastrami with oven roasted Root vegetables,St.Maure and Endive”,dette bekom meg meget vel sammen med litt øl( faktisk så godt at jeg glemte å ta bilder av maten ;), så dere kan få se et bilde tatt etter avgang fra Tokyo istedet...ganske kult faktisk) :

Nicecondensationfromthewinglet.jpg

Etter dette kom purser rundt og spurte hva jeg ville ha til varmmat, men jeg ville heller ha en kald rett til, og ba om å få den kalde japanske forretten, som var”Rolled sushi with deep-fried crab meat,baked chicken,skewered shrimp dumpling,egg omelette,cooked broad bean and sweet potatoe”.Dette var også meget godt,noe japanerne i kabinen(tre stk.)også tydeligvis gjorde siden de spiste med et smil om munnen :

Morefood-thistimeachosetheJapanesec.jpg

Bra utvalg av drikke til maten ombord :

Wineselectionforthemoment.jpg

Ba om en kaffe etterpå, og det begynte å bli tid for landing,så jeg begynte så smått å samle sammen alt stash som jeg hadde spredd over hele stolen :lol: .Spurte også om jeg kunne ta med menyene av flyet, og det kunne jeg selvfølgelig gjøre.Landet på MUC 17:12 etter en laaaang innflyging og tilsvarende laaaang taxetur.Parkerte selvfølgelig helt ytterst på ene piren,noe som betydde en laaaaang gåtur til passkontroll og sikkerhetssjekk.MEN siden jeg reiste på første klasse, hadde de ankomstservice for de + HON-pax, slik at jeg slapp passkontroll og kø blant de som reiste i C og Y.Kjapp sikkerhetssjekk og rett inn i førsteklasseloungen til LH :

FirstclassloungeafterarrivalinMnche.jpg

Der var det passkontroll ved avgang,og utgangen lå i etasjen under,med direkte adgang fra loungen.Fikk meg en kaffe og konjakk-Hennesy XO , som satt akkurat der den skulle.Det ble faktisk 2 konjakk i loungen… :drink . Så ble det tid for boarding, og jeg beveget meg ned trappa og mot utgang G26.

:devot::devot: Bøyer meg i støvet - fantastisk at vi får være med på tur !
Og du er enda ikke hjemme ;)

MUC-FRA: LH983-16.mai kl.1855-D-AIRN/321-200 – 4F

Lang kø på gate, ingen dedikert inngang for business, så det ble å stå i kø.Hadde en ganske stor koffert som håndbagasje så var litt nervøs mht.plass i bagasjehyllen, men det var ubegrunnet viste det seg. Fant meg til rette i sete 4F og med blokkert midtsete blir det god plass til både skuldre og ben.Så ut som hele fremre del av denne A321 var satt av til business,helt ned til første nødutgang.Etterhvert avtok menneskestrømmen, og det ble helt fullt på denne flygningen også, til og med en person på klapp foran.Så på monitor under boarding der det sto at flyet ikke var fullt,og at standby-passasjerer vil bli tatt om bord etter hvert.Det var 26 personer på lista, og jeg har mine sterke tvil om at alle ble med…. Etter utdeling av magasiner og aviser til oss i business, var det sikkerhetsdemonstrasjon(meget forkortet sådan), og kaptein kom på PA og fortalte at flytid til Frankfurt kom i dag til å bli på skarve 40 minutter.Taxet til avgang og var i lufta 19:10.Rask klatring, og serveringen kom kjapt i gang.Kald rett med laks,spansk omelett og kake+rundstykke til. Drikketralle kom rundt – valgte Coca Cola til maten:

Salmoneatenspanishomelettehamandcak.jpg

Helt greit måltid, og flott at Lufthansa har servering på selv en så kort tur. Landing i Frankfurt på rute og parkering på gate.Deretter var det kort gangvei til Hotell Sheraton hvor jeg skal tilbrakte natten,før to korte hopp til Oslo og Trondheim på selveste 17.mai.

FRA-OSL: LH3132-17.mai kl.1130-D-AIQU/320-200 – 3F

Sto opp tidlig på hotellet,tenkte å få meg litt frokost på flyplassen, og sjekke ut loungetilbudet for businesspax.Kø for innsjekk på businesskrankene,jeg skulle sende kofferten min denne dagen-orket rett og slett ikke å drasse på den mer.Ventet ca 10 min der og fikk sjekket inn en stk koffert-med Priority-tag-så blir spennende å se om det funker på Gardermoen.Ruslet så gjennom ”Fast-track” for First og Business-pax og tok en lang spasertur gjennom terminal A og fram til Senator/Business-loungen.Da jeg viste fram boardingkortet spurte skrankepersonalet om jeg kom inbound med F, og jeg sa som sant var at det var i går.”OK-then it’s businesslounge for you” var svaret jeg fikk.Lurer på hva som hadde skjedd om jeg bare hadde svart ”Ja”……Uansett, sitter nå her – ikke videre imponert, -fullt av folk(lite sitteplasser ??),lite og dårlig tilbud,uryddig og varmt.Jeg skal ikke si jeg er videre bereist, men har nå i alle fall sett bedre business-lounger på div.flyplasser.Beveget meg etter hvert til Gate A38 der dagens flygning skulle gå fra,fra bro faktisk – FRA har vel bygd ut litt siden sist jeg var her.Masse folk i gaten-dvs.masse nordmenn….så typisk oppførsel-ingen køkultur,stiller seg opp hulter til bulter-”jeg SKAL om bord først”-selv om det er seteplassering, tusen poser med tax-free,kofferter,sekker og vesker.Ganske interessant å studere folk(nordmenn spesielt) på flyplasser kontra f.eks japanere….. beklager en liten digresjon der.Gikk om bord som en av de siste og fant sete 3F.Hadde bare PC å bære på så det var god plass.Blokkert midtsete og det var 100% belegg i business og tydeligvis også i økonomi.Så 4 damer som tydeligvis reiste på stand-by, som aldri kom om bord…..Etter at jeg satte me,g kom kaptein på PA og sa vi ville bli litt forsinket da de måtte plukke av bagasje til en passasjer som ikke var møtt(samme skjedde på utreise faktisk…).Ble ca 10 min forsinket,pushet ca11:40 og var i lufta ca 11:50.Da vi hadde kommet opp og lysene for sikkerhetsbelte slukket kom de rundt og serverte mat i business, og drikketralle fulgte tett etter.Valgte meg hvitvin og vann til maten – det er da tross alt 17. mai :) Nydelig kald stek og deilig rekecocktail med varme rundstykker.Frukt til dessert sammen med kaffe :

Deliciouslunch-LHFRA-OSL.jpg

Resten av turen forløp i rolige former,hørte litt musikk og leste litt avis.Nydelig flyvær med sol og stille forhold.Landet etter en tur oppom Mjøsa ca kl.1320 og parkerte ganske nærme trappa ned til ankomst utland. Gikk en tur innom tax-free for å handle kvote, og gikk deretter bort til bånd nr.6 for å se om bagasjen var kommet.Det var den ikke, men det sto at bagasjen var på båndet. Måtte vente ca 5 min til bagasjen kom, og under over alle under……min bagasje kom som nummer fire, og etter hva jeg kunne se kom det bare prioritybagasje først.Har jo lest og hørt div.om pri-bagasje på OSL, men det virket i allefall denne gangen.Gjennom på grønt med "god" samvittighet og opp for å sjekke inn på siste leg med Norwegian.

OSL-TRD: DY754-17.mai kl.1535-LN-NOL/737-800 – 2F

Etter toll og greier var det opp til automatinnsjekk til Norwegian og sjekke inn en bagasje og velge sete.Var automatisk satt langt bak, men sjekket setekart og valgte sete 2F,uten seter foran meg.Liker dette setet godt på DY’s -800,og forsøker å få tak i dette hver gang jeg flyr en av deres -800. Begivenhetsløs flyvning, og vi landet på Værnes ca 5-7 min før rute :)

Dett var dett folkens. Jeg har fått en opplevelse for livet, som jeg sannsynligvis aldri kommer til å få oppleve igjen. Det har vært en spennende tid, fra jeg fant ut om tilbudet,fikk kjøpt poeng,lett etter reise,booket reise,funnet hotell og ikke minst - gledd meg i lang tid til å reise :D :D

Takker for tålmodigheten og alle hyggelige kommentarer underveis, og setter pris på tilbakemeldinger....og husk : dette er min andre TR :)

Tusen takk for turen FHU! Vanvittig kjekt å få innblikk i en opplevelse som det er mange av oss som kan se langt etter. Wow!

Nok en gang - bøyer meg i støvet !! +++ for mye gode bilder av tekst/beskrive, fly, seter, mat og flyplasser :)

Fantastisk rapport, og fantastisk tur. Må smile litt av returen din - det startet bra i østen med LH F, og så nedover via LH C til DY-LCC. Gleder meg til jeg skal svi av noen USMiles på senhøsten. Se opp for en TR mot slutten av året.

Ja, dette så diggi-loo diggi-lei ut!!
Ble rent misunnelig her. Synd at det ikke var ledige plasser i F på mine flighter i juni. For det vil jeg gjerne ha prøvd en gang.

Takk for super rapport!!

BF:cool2

Kjempeflott!!! Satt selv på 1A fra DEN til FRA i fjor på LH`s A340-600 - et sted man gjerne vil tilbake til...

Dette var skikkelig bra Frode!!
Service og mat i First er nok en del hakk høyere en i Business.
Artig konsept dette med egne biler i Frankfurt :)

Tror jeg skal klare en tur med Lufthansa om det er i Business eller First ^_^

Flott rapport, ser ut som service om mat er bedre enn i Biz.

Reagerer likevel litt på plassen oppe på 747 hos LH first, med 4 i bredden blir det jo ikke noe bedre plass enn i biz (selv om pitch vel er bedre). Usikker på om jeg vil bruke poengene mine der selv om FCT i FRA frister.

Mener også å huske at det var større TV-skjermer i Biz enn i first hos LH på et av flyene vi var på under StarmegaDO. Det har vel kanskje noe å gjøre med at biz setene var nyere...

Back