The only cure for FCP is more F!
Tid for en ny tripreport! Denne gang prøver vi en live versjon, men vi tjuvstarter litt i dag med en liten amuse-bouche (eller amuse-gueule om man skal være helt korrekt) for de interesserte.
Etter fjorårets sommerferie tenkte vi at litt av sommerferien i år skulle brukes på en ny tur... i F. Vi har hatt noen turer i F allerede takket være DM og billige EK-billetter, og vi kan dessverre bekrefte for de som lurer at man blir bittelitt avhengig av den måten å reise på. Man risikerer å utvikle Front Curtain Phobia, eller såkalt frontal gardinskrekk på godt norsk.
The only cure for FCP is more F, tror vi. Det er det vi kommer til å finne ut av nå, om man egentlig blir kvitt FCP ved å ha gardinene bak seg igjen.
Alternativene var mange, men innen vi hadde bestemt oss (hvor lett er det egentlig, når verden ligger for dine føtter?) hadde alle reisemål økt betraktelig i pris, som da naturlig nok utgikk. Man er til tider dum, men ikke så dum at man betaler det hvite ut av øynene for en tur i F. Man dør jo ikke av å fly C, men vår teori er at man heller ikke blir kvitt FCP'en helt.
Så, vi skulle fly F, men hvor? En liten bit av nyttig informasjon hadde av uvisst årsak klort seg fast innerst i den grå massen, og det var Emirates sin nye rute fra Arlanda. EK annonserte ruten midten av april, og i slutten av juni ble billetter lagt ut for salg, med mange gode priser i alle klasser. Så da måtte vi undersøke dette litt nærmere. Idioti på høyt nivå, kaller man slikt. Men, for mye av en ting er ikke bra (gjelder det F også?), og det er derfor ingen grunn til at fornuften skal gå av med seieren hele tiden.
Idiotien hadde likevel et lite snev av iskald beregning i seg. Som selverklært reisegal så har man alltid en liten baktanke om hva man tjener av poeng i forhold til kostnad...
Prisen var som nevnt god, og med doble poeng til og fra ARN, i tillegg til det man har av poeng fra før, så blir det nok til en ny tur med EK. Litt status får man også, så da var det bare å trykke "Book this Itinerary"-knappen på EK sine nettsider. Vi følte oss bedre rett etterpå, FCP'en var nesten borte, og det før vi har boardet et eneste fly! (kanskje det rett og slett bare holder å impulsbooke reiser i F for å holde FCP'en i sjakk?)
Reiseruten ble dermed som følger: OSL-ARN-DXB-BKK-HKG-BKK-DXB-ARN-OSL. Den observante leser vil umiddelbart påpeke at det ikke går noen EK-rute mellom Gardermoen og Arlanda - det er selvfølgelig helt riktig, men det finnes da et greit alternativ uten gardiner? Ingen gardiner, er-Go ingen mulighet for gardinskrekk!
Vi bestilte SAS Go på utreise til en hyggelig pris, og SAS Plus på hjemreise. DY var faktisk dyrere begge veier. Prisforskjellen mellom Go og Plus på hjemreise var under 200kr, så da var valget enkelt. Greit med litt fleksibilitet på hjemreisen, og at man kan lindre sjokket fra F til... Wrap-class med eventuell venting i SAS-loungen på ARN.
Update om litt - om det er av interesse?
Tid for en ny tripreport! Denne gang prøver vi en live versjon, men vi tjuvstarter litt i dag med en liten amuse-bouche (eller amuse-gueule om man skal være helt korrekt) for de interesserte.
Etter fjorårets sommerferie tenkte vi at litt av sommerferien i år skulle brukes på en ny tur... i F. Vi har hatt noen turer i F allerede takket være DM og billige EK-billetter, og vi kan dessverre bekrefte for de som lurer at man blir bittelitt avhengig av den måten å reise på. Man risikerer å utvikle Front Curtain Phobia, eller såkalt frontal gardinskrekk på godt norsk.
The only cure for FCP is more F, tror vi. Det er det vi kommer til å finne ut av nå, om man egentlig blir kvitt FCP ved å ha gardinene bak seg igjen.
Alternativene var mange, men innen vi hadde bestemt oss (hvor lett er det egentlig, når verden ligger for dine føtter?) hadde alle reisemål økt betraktelig i pris, som da naturlig nok utgikk. Man er til tider dum, men ikke så dum at man betaler det hvite ut av øynene for en tur i F. Man dør jo ikke av å fly C, men vår teori er at man heller ikke blir kvitt FCP'en helt.
Så, vi skulle fly F, men hvor? En liten bit av nyttig informasjon hadde av uvisst årsak klort seg fast innerst i den grå massen, og det var Emirates sin nye rute fra Arlanda. EK annonserte ruten midten av april, og i slutten av juni ble billetter lagt ut for salg, med mange gode priser i alle klasser. Så da måtte vi undersøke dette litt nærmere. Idioti på høyt nivå, kaller man slikt. Men, for mye av en ting er ikke bra (gjelder det F også?), og det er derfor ingen grunn til at fornuften skal gå av med seieren hele tiden.
Idiotien hadde likevel et lite snev av iskald beregning i seg. Som selverklært reisegal så har man alltid en liten baktanke om hva man tjener av poeng i forhold til kostnad...

Reiseruten ble dermed som følger: OSL-ARN-DXB-BKK-HKG-BKK-DXB-ARN-OSL. Den observante leser vil umiddelbart påpeke at det ikke går noen EK-rute mellom Gardermoen og Arlanda - det er selvfølgelig helt riktig, men det finnes da et greit alternativ uten gardiner? Ingen gardiner, er-Go ingen mulighet for gardinskrekk!
Vi bestilte SAS Go på utreise til en hyggelig pris, og SAS Plus på hjemreise. DY var faktisk dyrere begge veier. Prisforskjellen mellom Go og Plus på hjemreise var under 200kr, så da var valget enkelt. Greit med litt fleksibilitet på hjemreisen, og at man kan lindre sjokket fra F til... Wrap-class med eventuell venting i SAS-loungen på ARN.
Update om litt - om det er av interesse?
