Litt mimring norske flyselskaper

By the way,
noen som husker Helikopter Services fixed wing ops.
Finner ikke noe på dette
Jada, charter operasjon med 2 stk Cessna Citation II (LN-VIP og LN-HOT) samt en Cessna Titan LN-VIN.

Jeg kjenner i hvert fall en som jobbet der, sender deg en pm med navn.

Ble vel også brukt til IFR-trening, og holde helikopterflygerne "current".

Lit kronologi:
LN-MTK Piper Chieftain 73-78
LN-VIN Cessna Titan 78-83
LN-HOT Cessna Citation 79-83
LN-VIP Cessna Citation 80-83

En tredje Citation LN-FOX var planlagt.

HS drev også en gang i tiden flygjødsling med to Cessna 188,
og hadde sjøflybase i Oslo.

Last edited:
Jada, charter operasjon med 2 stk Cessna Citation II (LN-VIP og LN-HOT) samt en Cessna Titan LN-VIN.

Jeg kjenner i hvert fall en som jobbet der, sender deg en pm med navn.

Takker for den, husker de var aktuelle for å fly storgutta i Dresser Atlas som kom hit med en B-707, mener å huske at den hadde kun 12 seter:8:
Fikk snag og de skulle videre til BRU, endte opp med en B737-200 fra BU for de gutta, HS sine småfly, ble for smått:lol:

Re: LITT MIMRING NORSKE FLYSELSKAPER

Ugland hadde vel også en kingair som ble driftet som Ugland-air

Ja, det stemmer. De hadde to King Air, LN-VIU og LN-VIZ. Har vært med begge disse maskinene i 96-97 da Ugland Air fløy FAN-SVG og FAN-FBU rutene for Air Stord. Bilde av LN-VIU i 1996 på Lista:

Lars%20Otto%20Fredriksen%2002.jpg

Deretter kom NorAviation i løpet av 1997 som ga Lista de eneste Air Stord ruter som har blitt fløyet med jet (Så vidt jeg vet:cool:). Det var med Cessna Citation III. I 1997 var også LN-VIZ å se med NorAviation-logo på halen.

I 1998 fløy North Flying disse rutene for Air Stord med Metro III, OY-NPB og OY-NPC. Men det ble kortvarig. Selskapet mistet tilliten hos Air Stord etter at sistnevnte maskin rev av et banelys under avbrutt landing i svært dårlig sikt på Lista mars 1998.

Her et bilde jeg tok i OY-NPB i 98 på vei til Stavanger. Utsikt til Egerøya.
Lars%20Otto%20Fredriksen%2004.jpg

Etter dette var Coast Air inne for Air Stord. Hvilke maskiner Coast Air brukte på disse rutene skulle jeg likt å ha visst.
Bilde av annonsen her.

For mer Air Stord bilder er det bare å trykke på lenken i signaturen min.

Det stemmer. Fin og fornuftig jente, så det hjemmet var nok bedre... Har ikke snakket med henne etter Jimmy døde 9.4.1999.

BU9001/V2.0
Tar kontakt når jeg har fått orden på "arkivet" og de mørke vinterkvelder senker seg.

:) :) :)
Hei!
Lenge siden! er du fortsatt aktiv?
Harald :-)

Hei!
Lenge siden! er du fortsatt aktiv?
Harald :-)

Last Activity: 18-02-2013 11:55

Ser ikke slik ut, men kan jo være hun leser uten å være logget inn. Ser henne på FB innimellom, dog ..

Har søkt nesten hele Google, men nå må jeg spørre for en venn (ja, tro det eller ei): Er det noen som har kjennskap til hvilket selskap denne flygervingen kommer fra?
Norsk eller utenlandsk, det aner ikke han som spurte meg heller, som spurte for sin venn igjen :-)
Legger ved de bildene han sendte meg.
417458290_7387673091254070_5403512329817821622_n.jpg

417413683_7386728874681825_1348027614075754624_n.jpg

Sjekket også på Facebook, men det kom ikke noe svar der heller.

Har du prøvd Information Alpha og Fornebuhistorisk? Mange gamlinger der som ennå har husken i behold.

Brun uniform er heller ikke så vanlig ...

16 år siden dette innlegget og jeg ser jo at As Flytransport på Hamar er litt glemt. Ole Martin Nordbye startet opp i 1962 og drev frem til 1970. De hadde mange fly som de eide/leide og de drev med utdannelse av A og B sertifikat bla. Senere startet han også opp Helilift som utdannet helikopterflygere til Nordsjøen. As Flytransport er kanskje mest kjent for at de hadde en Pilatus Turbo porter LN- VID som hadde ekstreme STOL egenskaper.

Tror du husker feil når du skriver Helilift om Nordbye.Hans helikoptervirksomhet var i Flytransport.Fra 1971 var han i Widerøe.

Tror du husker feil når du skriver Helilift om Nordbye.Hans helikoptervirksomhet var i Flytransport.Fra 1971 var han i Widerøe.

Jeg skal sjekke med mine kilder men jeg mener at Helilift var en videreføring av helikopter utdanningen i Flytransport. Oppdatering kommer

Jeg skal sjekke med mine kilder men jeg mener at Helilift var en videreføring av helikopter utdanningen i Flytransport. Oppdatering kommer

Du har helt rett. Helilift oppstod pga uenighet om hvordan helikopterdelen i Flytransport skulle drives. En ganske vanlig problemstilling, den dag i dag. Ole Martin Nordbye og as Flytransport hadde ingen ting med det å gjøre men det fikk alvorlige konsekvenser for driften av As Flytransport som til slutt gikk konkurs i desember 1970.

Last edited:
Back