• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Litt mimring norske flyselskaper

By the way,
noen som husker Helikopter Services fixed wing ops.
Finner ikke noe på dette
Jada, charter operasjon med 2 stk Cessna Citation II (LN-VIP og LN-HOT) samt en Cessna Titan LN-VIN.

Jeg kjenner i hvert fall en som jobbet der, sender deg en pm med navn.

Ble vel også brukt til IFR-trening, og holde helikopterflygerne "current".

Lit kronologi:
LN-MTK Piper Chieftain 73-78
LN-VIN Cessna Titan 78-83
LN-HOT Cessna Citation 79-83
LN-VIP Cessna Citation 80-83

En tredje Citation LN-FOX var planlagt.

HS drev også en gang i tiden flygjødsling med to Cessna 188,
og hadde sjøflybase i Oslo.

Last edited:
Jada, charter operasjon med 2 stk Cessna Citation II (LN-VIP og LN-HOT) samt en Cessna Titan LN-VIN.

Jeg kjenner i hvert fall en som jobbet der, sender deg en pm med navn.

Takker for den, husker de var aktuelle for å fly storgutta i Dresser Atlas som kom hit med en B-707, mener å huske at den hadde kun 12 seter:8:
Fikk snag og de skulle videre til BRU, endte opp med en B737-200 fra BU for de gutta, HS sine småfly, ble for smått:lol:

Re: LITT MIMRING NORSKE FLYSELSKAPER

Ugland hadde vel også en kingair som ble driftet som Ugland-air

Ja, det stemmer. De hadde to King Air, LN-VIU og LN-VIZ. Har vært med begge disse maskinene i 96-97 da Ugland Air fløy FAN-SVG og FAN-FBU rutene for Air Stord. Bilde av LN-VIU i 1996 på Lista:

Lars%20Otto%20Fredriksen%2002.jpg

Deretter kom NorAviation i løpet av 1997 som ga Lista de eneste Air Stord ruter som har blitt fløyet med jet (Så vidt jeg vet:cool:). Det var med Cessna Citation III. I 1997 var også LN-VIZ å se med NorAviation-logo på halen.

I 1998 fløy North Flying disse rutene for Air Stord med Metro III, OY-NPB og OY-NPC. Men det ble kortvarig. Selskapet mistet tilliten hos Air Stord etter at sistnevnte maskin rev av et banelys under avbrutt landing i svært dårlig sikt på Lista mars 1998.

Her et bilde jeg tok i OY-NPB i 98 på vei til Stavanger. Utsikt til Egerøya.
Lars%20Otto%20Fredriksen%2004.jpg

Etter dette var Coast Air inne for Air Stord. Hvilke maskiner Coast Air brukte på disse rutene skulle jeg likt å ha visst.
Bilde av annonsen her.

For mer Air Stord bilder er det bare å trykke på lenken i signaturen min.

Det stemmer. Fin og fornuftig jente, så det hjemmet var nok bedre... Har ikke snakket med henne etter Jimmy døde 9.4.1999.

BU9001/V2.0
Tar kontakt når jeg har fått orden på "arkivet" og de mørke vinterkvelder senker seg.

:) :) :)
Hei!
Lenge siden! er du fortsatt aktiv?
Harald :-)

Hei!
Lenge siden! er du fortsatt aktiv?
Harald :-)

Last Activity: 18-02-2013 11:55

Ser ikke slik ut, men kan jo være hun leser uten å være logget inn. Ser henne på FB innimellom, dog ..

Har søkt nesten hele Google, men nå må jeg spørre for en venn (ja, tro det eller ei): Er det noen som har kjennskap til hvilket selskap denne flygervingen kommer fra?
Norsk eller utenlandsk, det aner ikke han som spurte meg heller, som spurte for sin venn igjen :-)
Legger ved de bildene han sendte meg.
417458290_7387673091254070_5403512329817821622_n.jpg

417413683_7386728874681825_1348027614075754624_n.jpg

Sjekket også på Facebook, men det kom ikke noe svar der heller.

Har du prøvd Information Alpha og Fornebuhistorisk? Mange gamlinger der som ennå har husken i behold.

Brun uniform er heller ikke så vanlig ...

16 år siden dette innlegget og jeg ser jo at As Flytransport på Hamar er litt glemt. Ole Martin Nordbye startet opp i 1962 og drev frem til 1970. De hadde mange fly som de eide/leide og de drev med utdannelse av A og B sertifikat bla. Senere startet han også opp Helilift som utdannet helikopterflygere til Nordsjøen. As Flytransport er kanskje mest kjent for at de hadde en Pilatus Turbo porter LN- VID som hadde ekstreme STOL egenskaper.

Tror du husker feil når du skriver Helilift om Nordbye.Hans helikoptervirksomhet var i Flytransport.Fra 1971 var han i Widerøe.

Tror du husker feil når du skriver Helilift om Nordbye.Hans helikoptervirksomhet var i Flytransport.Fra 1971 var han i Widerøe.

Jeg skal sjekke med mine kilder men jeg mener at Helilift var en videreføring av helikopter utdanningen i Flytransport. Oppdatering kommer

Jeg skal sjekke med mine kilder men jeg mener at Helilift var en videreføring av helikopter utdanningen i Flytransport. Oppdatering kommer

Du har helt rett. Helilift oppstod pga uenighet om hvordan helikopterdelen i Flytransport skulle drives. En ganske vanlig problemstilling, den dag i dag. Ole Martin Nordbye og as Flytransport hadde ingen ting med det å gjøre men det fikk alvorlige konsekvenser for driften av As Flytransport som til slutt gikk konkurs i desember 1970.

Last edited:
Back