Liten spotter-alert ENZV

Twin Otter

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Ser ut til at det er OY-KBR som flyr SK1872/1877 i dag.

Beregnet ankomst på rutetid 15:25.

(mulig den har vært på Sola før, men jeg gidder ikke begynne å lete i arkivene. )
 
hva er OY-KBR ? en A340 eller ? please mer detaljert neste gang! ikke alle vet om sånne bokstav og kode greier.. :)
 
Men du atte det kreves ikke noe mer enn å faktisk google "OY-KBR"? :) Første treff er på airliners.net med bilder, hvor det også står "Airbus 319".

Selv tidligere flyskrekk og "for 1 år siden visste jeg ikke forskjellen på Boeing og Airbus"-meg kan det! ;) :p
 
Klart at det meste kan googles, men det er vel både høflig og hyggelig å skrive så informativt som mulig. I alle fall når folk ber om forklaring. Trodde det var det som var vitsen med et forum. Ellers kan man jo bare sitte og surfe på egenhånd.
 
Klart at det meste kan googles, men det er vel både høflig og hyggelig å skrive så informativt som mulig. I alle fall når folk ber om forklaring. Trodde det var det som var vitsen med et forum. Ellers kan man jo bare sitte og surfe på egenhånd.

Dette er utvilsomt noe av det mest fornuftige jeg har lest på lenge her inne... Et eksempel til etterfølge. Det er noen som til stadighet må på død og liv la være og svare annet enn at vedkommende som spør kan søke seg til sitt svar selv. Det er direkte uhøflig, det er helt unødvendig og undergraver en del av intensjonen med et forum - det å dele informasjon me hverandre... Og hva oppnår man med det, kanskje at forumets brukere reserverer seg for å stille spørsmål - og da mister i alle fall forumet interesse for meg.

H.
 
Last edited:
Så mye som jeg ser poenget ditt Harald, så skjønner jeg ikke hvorfor man skal være så hårsår? :) Mulig det er jeg som er ung og "tar ting litt for fort" - men når man nå en gang er på et forum om et tema så orker man jo ikke å legge ut om ting i all sin faktahellighet HVER gang. For eksempel er jeg medlem av hundeforum hvor man ofte bruker forkortelser om hunderaser; "JRT" // "Tibbe" // "Lab" // "OESD". Man "går ut i fra" at de fleste kan forkortelsen, eller vet hvordan man finner fram til det.

Står man ovenfor noe man lurer på kan man enten prøve seg fram (google gir utrolig mye nyttig i forhold til uttrykk og definisjoner) - eller så spør man. Det er ikke farlig å spørre! Men om man spør så trenger man ikke anklage folk for å være for avansert, da får man gjerne anklagende svar tilbake. Jeg spør om mye (dumt) her inne, men jeg anklager ikke noen for å være for avansert mens jeg gjør det. Da får jeg gode og forståelsesfulle svar, som jeg setter stor pris på :)
 
Så mye som jeg ser poenget ditt Harald, så skjønner jeg ikke hvorfor man skal være så hårsår? :) Mulig det er jeg som er ung og "tar ting litt for fort" - men når man nå en gang er på et forum om et tema så orker man jo ikke å legge ut om ting i all sin faktahellighet HVER gang. For eksempel er jeg medlem av hundeforum hvor man ofte bruker forkortelser om hunderaser; "JRT" // "Tibbe" // "Lab" // "OESD". Man "går ut i fra" at de fleste kan forkortelsen, eller vet hvordan man finner fram til det.

Står man ovenfor noe man lurer på kan man enten prøve seg fram (google gir utrolig mye nyttig i forhold til uttrykk og definisjoner) - eller så spør man. Det er ikke farlig å spørre! Men om man spør så trenger man ikke anklage folk for å være for avansert, da får man gjerne anklagende svar tilbake. Jeg spør om mye (dumt) her inne, men jeg anklager ikke noen for å være for avansert mens jeg gjør det. Da får jeg gode og forståelsesfulle svar, som jeg setter stor pris på :)

Eh, med stor fare for å gå OT her, så mener jeg faktisk at en sådan diskusjon kan være svært viktig, og derfor på sin plass. Eh - kjære Polaris; hvordan i alle dager kan du kalle dette "å være hårsår"...? Man må da vitterlig få lov til å være uenig og komme med saklig argumentasjon, uten at det er et samme som å være hårsår, kjære vene - de fleste som kjenner meg, også her på forum (hvorav mange gode Facebook-venner), vil nok være temmelig uenig i det...
Jeg, som er hele 48 år, og er rimelig sikker på at jeg var en av de første i mitt distrikt med internet, er en utpreget bruker av Google og annet opplysningsverktøy for å innhente informasjon jeg måtte ha bruk for i mitt daglige virke, og da data også har vært min jobb de siste 15 årene så trenger jeg ikke overbevises dette mediets fortreffelighet. Så hvis det kun var for å skaffe meg informasjon, enten om fly-industri eller annet - så hadde jeg ikke meldt meg inn her i forum. Klart det er kjekt å dele bilder med forumets brukere, og enda kjekkere å få den responsen mine bilder har gitt - men - jeg ønsker også å være på forum fordi det for meg en utmerket måte å pakke min interesse inn i fly-relatert stoff, sammen med andre fly-venner - og det finner jeg ikke andre plasser, samme hvor mye jeg Googler :-)
Hvis jeg ikke har noe å fortelle, så holder jeg stor sett kjeft - derfor kommer jeg ikke opp i så ufattelig mange poster, men jeg leser det meste av tråder i forum, og finner sjeldent noe som irriterer meg, det skulle også bare mangle. Heller ikke denne tråd her irriterer meg, men jeg synes det kan være litt feil - når man først gidder å svare på en post, i å be vedkommende selv å finne svaret på det han spurte om... Det tar ikke lengre tid å si at dette handlet om en A319 - hvoretter den som spurte enkelt og greit hadde fått svar på sitt spørsmål... Nå må for all del ikke dette oppfattes som kritikk til akkurat vedkommende som svarte i dette spesifikke eksempel (for hans poster leser jeg med stor interesse), men på et generelt grunnlag - for dette er langt i fra et enkeltstående tilfelle.
Joda, jeg kan også være enig i at man i enkle spørsmål selv bør gjøre sitt for å finne svar, og at det kan være masete å bruke forumister som sitt daglige svar-verktøy. Men man må også være forsiktig med at dette samtidig kan utelukke brukere av forum som ikke er så kjent i Google-verden og dens like, da man samtidig gir et klart signal om at man helst bør finne ut av dette selv. Dette er ikke et spesielt fenomen her på dette forum, hvor man verken er bedre eller verre enn andre forum. Men man må være forsiktig med å ikke la forum fremstå som et "gjeng-forum", hvor den som ikke kjenner alle forkortelser o.l. ikke har noe å bidra med.
Ang. forkortelser så har jeg en svært stor forståelse for disse, samtidig så er de også en av mine største fiender. Det er svært mye jeg leser her inne som fanger min store interesse, men hvor jeg klikker meg videre til neste emne fordi jeg ikke kan alle forkortelsene og gidder ikke lengre søke dem opp da dette gjør at hele lesingen blir så oppstykket at den mister poenget etter hvert. Jeg kan ikke mange koder, verken på flyplasser, fylselskapt, kalle-signal, internkoder - eller hva det nå måtte være. Men jeg er jo genuint interessert likevel, og selv om jeg ikke kunne tenkt meg tidligere noen gang å påpekt nettopp dette, så er det på samme tid en stor belastning å få med seg f.eks en reise-skildring uten å kunne slike koder, og derfor har jeg kviet meg for å lese ellers flotte reise-skildringer, da jeg mister oversikten hver gang jeg må lete opp en kode eller en forkortelse. MEN - FOR ALL DEL, DETTE ER ET TVEEGGET SVERD - JEG SKJØNNER AT MAN IKKE GIDDER SKRIVE LANGE NAVN 1000 GANGER I EN FORTELLING, så jeg håper ingen tar seg nær av disse betraktninger - for det er ikke kritikk, kun en refleksjon.

Til sist vil jeg også vagt påpeke at det hadde, i dette tilfelle, kostet svært lite eller ingenting og samtidig opplyse i første post at dette var en A319 - det er kun 4 tastetrykk ekstra - men igjen ingen kritikk av trådstarter, jeg regner med at det ofte går automatikk i det å skrive slike innlegg.

Altså - moralen i det jeg forsøker å formidle er at det er ikke alle som vet alt, eller hvor de skal lete for å finne - de er her for å dyrke sin fly-interesse, og da ønsker man også å finne sine svar her - hvis ikke så har jeg beklageligvis misforstått hele opplegget.

hei å hå
fra en IKKE HÅRSÅR Harald
 
Last edited:
Men er det egentlig urimelig å anta at "folk flest" på et flyforum skjønner at "OY-KBR" er registreringen på et fly, særlig når det er snakk om en såkalt spotteralert?
 
Men er det egentlig urimelig å anta at "folk flest" på et flyforum skjønner at "OY-KBR" er registreringen på et fly, særlig når det er snakk om en såkalt spotteralert?
Nei det er kanskje ikke det - også jeg måtte søke det opp, selv om jeg har fotografert flyet mange ganger... Men det jeg mener - er at hadde det stått 4 tastetrykk mer, så hadde jeg jo vist at det dreide seg om en A319, UTEN å søke det opp først... Og det er da vesentlig mye lettere, og jeg kunne med en gang fastslå at dette kan være kjekt å få med i et kamera-objektiv... Og jeg tror ikke spørsmål-stiller IKKE visste at det dreide seg om et fly, men HVILKET fly det var...

H
 
Last edited:
Nettopp! Og da hadde vi sluppet å kaste bort masse tid på å diskutere ting som ikke har med fly, vin eller god morgen å gjøre.
 
Selv synes jeg det mest påfallende er hvordan noen absolutt må bruke ICAO-koder til å navngi en flyplass. Hvorfor ikke bruke det langt mer forståelige SVG, eventuelt Sola?
 
Felles for begge er at de oversettes hvis man holder musepekeren over, noe som IMHO gjoer dette til en ikke-sak ...
 
Ja, hvis du holder musepekeren over SVG ENZV saa skjer det ting ... ;)

Hallo! Er det nå jeg bør gremmes, eller kun lure på hvorfor jeg ikke har visst om dette før... Nå må jeg jo begynne å lese alle reiseskildringer o.l. om igjen:-)

Dette er jo genialt, thanks...


H
 
Back
Top