Lite pax og tyngdepunkt.

Var med Novair a321 ifra ACE til OSL i januar. Kapteinen opplyste at han ikke ville ha mere en 2 pax i dokø forran pga da brukte flyet mere fuel men bak var det ingen begrensing. Flyet var helt fullt. Noen som kan forklare hvorfor?
 
Var med Novair a321 ifra ACE til OSL i januar. Kapteinen opplyste at han ikke ville ha mere en 2 pax i dokø forran pga da brukte flyet mere fuel men bak var det ingen begrensing. Flyet var helt fullt. Noen som kan forklare hvorfor?

'Tailheavy saves fuel' ... Jo mere vekt du kan få bakover, jo bedre. Dette gjelder de fleste flytyper.
 
MAC intervallet på en 737 er på ca 1,0 meter. Altså avstanden mellom max fremre og Max bakre tyngdepunkt. Ikke så mye som skal flyttes av vekt for å havne utenfor.

På lengere turer vil man fylle centertanken som ligger forran vingetankene. Man
vil altså ha ett tyngdepunkt langt forran. At folk beveger seg forover vil forsterke
dette og man må trimme opp som foårsaker mer drag og fuel burn.
Centertanken brukes først for å flytte CoG bakover.
 
Kan også nevne at Stein Kaptein har fueltank i halen på de store bussene sine også. Mener å huske at jeg var på en tur SEA-CPH en gang, og det ble nevnt at de hadde fem tonn fuel i halen.
 
Så et langt og tynt fly (MD80) er mer følsomt balansemessig, enn et kort og tykt fly (737-500)?

har du en lang vektstang så er det lettere å få den ut av balanse enn en kortere. Bare prøv. Men når det gjelder 737 og MD80 så har det også en del med utformingen av flyet også.

A340/330 kan trimmes lett med å flytte fuel.
 
Back
Top