• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Lite pax og tyngdepunkt.

Var med Novair a321 ifra ACE til OSL i januar. Kapteinen opplyste at han ikke ville ha mere en 2 pax i dokø forran pga da brukte flyet mere fuel men bak var det ingen begrensing. Flyet var helt fullt. Noen som kan forklare hvorfor?
 
Var med Novair a321 ifra ACE til OSL i januar. Kapteinen opplyste at han ikke ville ha mere en 2 pax i dokø forran pga da brukte flyet mere fuel men bak var det ingen begrensing. Flyet var helt fullt. Noen som kan forklare hvorfor?

'Tailheavy saves fuel' ... Jo mere vekt du kan få bakover, jo bedre. Dette gjelder de fleste flytyper.
 
MAC intervallet på en 737 er på ca 1,0 meter. Altså avstanden mellom max fremre og Max bakre tyngdepunkt. Ikke så mye som skal flyttes av vekt for å havne utenfor.

På lengere turer vil man fylle centertanken som ligger forran vingetankene. Man
vil altså ha ett tyngdepunkt langt forran. At folk beveger seg forover vil forsterke
dette og man må trimme opp som foårsaker mer drag og fuel burn.
Centertanken brukes først for å flytte CoG bakover.
 
Kan også nevne at Stein Kaptein har fueltank i halen på de store bussene sine også. Mener å huske at jeg var på en tur SEA-CPH en gang, og det ble nevnt at de hadde fem tonn fuel i halen.
 
Så et langt og tynt fly (MD80) er mer følsomt balansemessig, enn et kort og tykt fly (737-500)?

har du en lang vektstang så er det lettere å få den ut av balanse enn en kortere. Bare prøv. Men når det gjelder 737 og MD80 så har det også en del med utformingen av flyet også.

A340/330 kan trimmes lett med å flytte fuel.
 
Back
Top