Verden er ikke flat Korteste vei er å følge en "storsirkel". Trekk en hyssing over en globus, og alt gir mening
Sjekk linken: http://www.gcmap.com/mapui?P=lhr-nrt
Verden er ikke flat Korteste vei er å følge en "storsirkel". Trekk en hyssing over en globus, og alt gir mening
Sjekk linken: http://www.gcmap.com/mapui?P=lhr-nrt
Dagens vinder spiller også endel rolle inn, men en FRA-NRT flight vil normalt ikke gå like langt nord, da FRA ligger lenger øst
For LHR-NRT så går de normalt ikke så langt nord da jetstrømmen normalt vil gjøre det raskere og sikte omtrent på St.Petersburg, men returen er det ikke unormalt at følge Norge på langs.
Sidst jeg fløj til Tokyo var vi lige så langt mod nord...ikke noget problem idet..vindet var fremragende og vi landede i NRT 45 minutter tidligt.
Kan ikke huske hvor mange knobs medvind vi havde, men det var mange
Hilsen Ole
I tillegg kan det være at den "lengre" veien i mindre grad er berørt av CTOT, man har altså valgt en rute som er lengre enn normalen for å unngå å få en luftromsbegrensning man kunne fått dersom man valgte en sørligere rute.