LH vil gjerne kjøpe SK

Re: LH vil gjerne kjøpe SK

Det troliga senariot är att md-80 ersätts med fler A319 i CPH & på ARN ersätts md-80 med fler 737NG oavsett framtida ägare för SK.

I dagens situasjon er A319 egentlig et fornuftig alternativ, eller er det alle skandinaviske flyentusiasters våte ønskedrøm? Når det allerede er såpass mange 737NG i flåten i tillegg til at det ikke er flere opsjoner hos Airbus såvidt jeg vet.

Dessuten så vil vel ikke en eventuell LH-overtakelse føre til at man plutselig bytter ut alt man har med Airbus-maskiner, det blir jo å bytte nærmest likt mot likt, stordriftsfordeler har man vel allerede da NG-flåten tross alt er tålig stor. Tror SAS uansett hadde kommet best ut med å rendyrke NG-flåten uansett hvem som er selskapets eier, og heller fokusere på hva som blir den videre utviklingen hos produsentene.

Man skulle ikke mikse opp flåteproblematikken i SAS (og ja, dette er en problem) med en interesse som LH har.

Jürgen Weber har uttalt for seg hva han tenker. Dette er ikke nödvendigvis LH sitt posisjon i denne momentum. Her tenker alle om sin framtid, hvilked er jo bare naturlig. Men, dersom LH vil overtage nok en selskap, så vil de i langt større grad ta hensyn til interne hindrer. Alrede da man kjøpte OS ble dette internt krangel. Mange spurte "Hvorfor må vi nå kjøpe nok en taps-bedrift og kaste gode penger bort?".

Weber sine uttalelser kan forstås som en ønske-liste til eierne. "Vi gjerne ta SAS, men bare uten den gjeld de sitter på idag og til en pris som tilsvarer den mer-verdi, som selskap virkelig betyder." SAS har outsources og solgt svært mye deler av virksomheten, så den reelle mer-verdi til en LH er relativ lav. Husk at man har alrede JV mellom Skandianvia og Tyskland.
(Og med baktidas historie om ny-emissjoner, så vil dette hva Weber sier trolig ikke falle på død jord. LH vil ikke kjøpe SAS i dagen status, ergo vil eierne stille selskap nesten gjeldsfri før LH kjøper. Som de gjorde dette med OS og mindre-forlikbar som det gjorde dette med SWISS.)

SAS sin flåteproblem er en helt annen sak.
Economies-of-scale når man dersom man har flere enn 30 fly av en flytype i stallen. SAS har dette eksakt med en flytype. Det er helt klart at en streamlining av flåte og en redusering av subtyper er mere enn ønskelig.
MEN, dette koster penger. Penger SAS ikke ha. Ergo må de låne, dersom de vil kjøpe nye fly. Og med den enorme gjeld og en miserabelt kreditranking i bakgrunn, er dette ikke trolig at det kommer å skje. Og selvsagt skaper en stadig eldre flåte mer problemer for SAS.

Men jeg for min del tror det er klok å skille flåte-diskusjonen ut i en helt ny tråd. (Eller forsette en gammelt, som finnes her med jevne mellomrom.)

Hvis så fremt ifald at LH KØBER overtager SAS, så er jeg da ret sikker på, at LH som koncern vil være istand til at opnå en væsentlig rabat hos Airbus ifm med flykøb
afhænging af antallet af fly og type
Hilsen

Ole, dette er igjen "Prinsip Håp: LH vil redde oss".

Det kan godt skje at LH sier: Løs først problemer selv og rense huset. Dette er forøvrig dette som skjer også i OS. De far ingen ny fly så lenge de ikke kan vise solide overskudd.

Viser SAS over flere kvartaler solide overskudd, så vil deres kreditt-ranking forbedre seg og SAS vil selv være i stand å kjøpe de flyene som passer best til deres operasjon. Å bare gå til Airbus til å kjøpe en ny flåte kan være helt håpløs, siden SAS trenger en god del mindre fly. CoreSAS betyr frequency over capacity. Ergo trenger du ikke flere 150+ seter, men trolige flere CRJ900...

Hvis LH vil købe SAS, hvad kan det føre til at krav fra EU? Tidligere har de jo ikke været begejstret for, at LH købte op i Belgien og Østrig.

Lars

Hvis LH vil købe SAS, hvad kan det føre til at krav fra EU? Tidligere har de jo ikke været begejstret for, at LH købte op i Belgien og Østrig.

Lars

Ser man på konkurranse-situasjonen, så blir ruter mellom BRU og Skandianvia pluss ZRH-Skandianvia den store problem. Her vil EU kreve at LH og sine datterselskaper gir opp frekvenser og slots. VIE-Skandinavia er ikke samme problem, men her kan det komme krav for enkelt-ruter.

Tyskland-Skandinavia blir derimot ingen problem. Her har man JV på plass og - og dette er den viktigste argument - her kommer ny infrastruktur på plass i de neste årene som gir nye konkurrenter mulighet å komme på banen. Her har man også betydelig konkurranse alrede idag med AB og DY.

Hvorfor sier alle at SAS har en så ENORM gjeld. Gjelden er utifra det jeg klarer å lese meg til ca 1 milliard dollar.
Mye penger, ja. Men ikke den enorme gjelden som mange påpeker.
Mulig jeg tar feil, men vis meg da hvor jeg kan se tallene som viser at SAS har den enorme gjelden alle refererer til.

Du må nok ta en titt på regnskapene igjen da SAS-Steward.

Pr. 30. juni 2010 hadde SAS Group en kort- og langsiktig gjeld på 31,95 milliarder SEK, en egenkapitalandel på 31,4% og en gjeldsgrad på 2,18.

Med dette så er gjelden til SAS Group fem ganger høyere enn det du trodde SAS-Steward.

Du må nok ta en titt på regnskapene igjen da SAS-Steward.

Pr. 30. juni 2010 hadde SAS Group en kort- og langsiktig gjeld på 31,95 milliarder SEK, en egenkapitalandel på 31,4% og en gjeldsgrad på 2,18.

Med dette så er gjelden til SAS Group fem ganger høyere enn det du trodde SAS-Steward.

I følge årsrapporten for 2009 ( sidene 46-48 ) er gjelden til SAS group på 6,5 milliarder sek. Dette er finansiell netto gjeld. I følge rapporten.
Har nå lest gjennom dette ennå engang, å finner ikke de tallene du referer til,
hvor står dette?
For det at gjelden skal øke fra 6,5 til nesten 32 milliarder kroner på 6 måneder er utopisk.

Jeg bestrider derimot ikke tallene her, men finner dem ikke. En gjeld på over 30 milliarder er ganske betydelig. Det ser jeg også. Men som sagt, finner ikke tallene.
Her er link: http://tools.euroland.com/arinhtml/s-sas/2009/ar_eng_2009/

I følge årsrapporten for 2009 ( sidene 46-48 ) er gjelden til SAS group på 6,5 milliarder sek. Dette er finansiell netto gjeld. I følge rapporten.
Har nå lest gjennom dette ennå engang, å finner ikke de tallene du referer til,
hvor står dette?
For det at gjelden skal øke fra 6,5 til nesten 32 milliarder kroner på 6 måneder er utopisk.

Jeg bestrider derimot ikke tallene her, men finner dem ikke. En gjeld på over 30 milliarder er ganske betydelig. Det ser jeg også. Men som sagt, finner ikke tallene.
Her er link: http://tools.euroland.com/arinhtml/s-sas/2009/ar_eng_2009/

http://www.sasgroup.net/SASGROUP_IR/CMSForeignContent/2q10se.pdf

På sidan 11 hittar du balansräkningen för koncernen per 30/6 2010. Skulden är garanterat högre än 6,5 miljarder. Men frågan är om SAS är så mycket värre än industrin generellt. Exempelvis LH själva har ett ganska rejält skuldberg.

Exempelvis LH själva har ett ganska rejält skuldberg.

Riktig jikswoboB, ved utgangen av 2009 hadde Lufthansa en egenkapitalandel på bare 23,5%, mens Norwegian hadde en egenkapitalandel på 27,7% ved utgangen av 3. kvartal 2010. Med andre ord kjører både DY og LH på større risiko, men så kan det sies til SAS Groups disfavør at med slike betydelige kapitalinnsprøytninger de to siste årene hadde det sett helt annerledes ut hvis ikke det hadde skjedd. Hvis SAS ikke hadde foretatt de to emisjonene i 2009 og 2010 hadde egenkapitalandelen i dag høyest vært 8% (med så lav egenkapitalandel vil selvsagt også rentene på gjeld skyte i været, så sjansene for at vi ikke hadde hatt noe SAS i det hele tatt hadde vært stor uten emisjoner). Rett nok har DY hatt en aksjeemisjon for å styrke egenkapitalandelen, men den var forholdsvis liten og gjaldt bare 1,6 millioner aksjer.

Back