LH vil gjerne kjøpe SK

Re: LH vil gjerne kjøpe SK

Spændende :)

Kan blive en rigtig god løsning for SAS og være med at at gøre SAS til et endnu stærkere selskab.

Bliver spændende at følge hvor konkret det er...
 
Re: LH vil gjerne kjøpe SK

Dette er vel ikke akkurat noe nytt. Jeg synes LH har vært interessert i SAS i mange år, men alltid sagt nei pga prisen.
 
Re: LH vil gjerne kjøpe SK

Dette er vel ikke akkurat noe nytt. Jeg synes LH har vært interessert i SAS i mange år, men alltid sagt nei pga prisen.

Ja og nå begynner jo pilene å peke oppover i SAS også, så når disse aksjene havner på ett prisnivå som er akseptabelt for LH vet vel kun de aller klokeste, eller venter LH på at SAS skal sanere mye av gjelda før de vil slå til?
 
Re: LH vil gjerne kjøpe SK

Det ironiske er jo at de mener prisen er for høy, men selv driver aksjekursen opp med sine uttalelser. ;)
 
Re: LH vil gjerne kjøpe SK

Prisen er nok høy i forhold til hvordan selskapet ser ut og bunnlinjen den produserer. Deres syn på pris kan fort endres ved en ny evaluering hvor SAS fremstår som en pengemaskin uten ekstra fett og dinosaur struktur.
 
Re: LH vil gjerne kjøpe SK

Ja og nå begynner jo pilene å peke oppover i SAS også, så når disse aksjene havner på ett prisnivå som er akseptabelt for LH vet vel kun de aller klokeste, eller venter LH på at SAS skal sanere mye av gjelda før de vil slå til?

Naturligvis vil en kjøper at gjeldsforpliktelser hos den/de de kjøper er en manageable risk.
Siste år har vist at det har det ikke vært for SAS.
Etter hvert har alle likene falt ut av skapene slik at det begynner å bli oversiktelig for en mulig kjøper.
SAS vil nok ikke kunne sanere gjelden , den må betales som av alle andre.
En annen ting er om LH i realiteten vil ende opp å kjøpe dette multi-skandinaviske selskapet med all sin kompleksitet slik det fremstår idag.
Jeg tror det kan være verd å være oppmerksom på at et eventuelt kjøp av SAS aksjer fra LH vil innebære vesentlige betingelser som vi har sett ved tidligere kjøp av BMI og Swiss.
 
Re: LH vil gjerne kjøpe SK

Det ironiske er jo at de mener prisen er for høy, men selv driver aksjekursen opp med sine uttalelser. ;)

Det er ikke noe problem , når de kommer så langt at de skal gjøre en vurdering av prisen for aksjene får de(LH) inn et batteri av revisorer,analytikere,finansfolk og advokater som vil gå selskapet etter sømmene og finne den reelle verdien før bud fremsettes. Det kan raskt ta et halvt år eller mer.
 
Re: LH vil gjerne kjøpe SK

Sikkert mange betingelser fra LH sin side - men resultatet kan jo bli veldig spennende. En ny epoke i skandinavisk luftfart...måtte vi få et "Swiss II"
 
Re: LH vil gjerne kjøpe SK

Sikkert mange betingelser fra LH sin side - men resultatet kan jo bli veldig spennende. En ny epoke i skandinavisk luftfart...måtte vi få et "Swiss II"

Om Lufthansa kjøper SAS, er det stor sannsynlighet at de beholder SAS-navnet om vi skal tro erfaringene fra de andre selskapene de helt eller delvis har kjøpt, f.eks. SWISS, Brussels Airlines, bmi og Austrian Airlines. Viktigheten av lokal forankring fremgår også av Lufthansas strategidokumenter. Kombinasjonen av Lufthansas forretningsmodell og en mer lokal forankring kan nok være en suksessoppskrift også hos SAS.
 
Re: LH vil gjerne kjøpe SK

Jeg tror det kan være verd å være oppmerksom på at et eventuelt kjøp av SAS aksjer fra LH vil innebære vesentlige betingelser som vi har sett ved tidligere kjøp av BMI og Swiss.

Det er sannsynligvis en del konkurransemessige aspekter ved en slik eventuell fusjon som også må avklares. Per i dag er vel LH en av de store utenlandske selskapene til/fra Norge (med avganger fra BGO, SVG, TRD og OSL til FRA/MUC)? Hvis jeg har oppdatert informasjon om ruter, så vil et slikt oppkjøp kunne bety redusert konkurranse til/fra Norge. Dette gjelder selvsagt til/fra Tyskland, men også andre destinasjoner via FRA/MUC. Det er derfor ikke helt usannsynlig at konkurransemyndighetene vil pålegge noen betingelser på et eventuelt kjøp.
 
Re: LH vil gjerne kjøpe SK

Det som nok vil skje er at SAS/LH maa gi opp noen slots paa attraktive tidspunkter. Hvor attraktive de er for konkurrentene er kanskje diskutabelt, men de vil ihvertfall faa muligheten.
 
Re: LH vil gjerne kjøpe SK

Det er sannsynligvis en del konkurransemessige aspekter ved en slik eventuell fusjon som også må avklares. Per i dag er vel LH en av de store utenlandske selskapene til/fra Norge (med avganger fra BGO, SVG, TRD og OSL til FRA/MUC)? Hvis jeg har oppdatert informasjon om ruter, så vil et slikt oppkjøp kunne bety redusert konkurranse til/fra Norge. Dette gjelder selvsagt til/fra Tyskland, men også andre destinasjoner via FRA/MUC. Det er derfor ikke helt usannsynlig at konkurransemyndighetene vil pålegge noen betingelser på et eventuelt kjøp.

LH flyr i dag fra OSL til MUC, FRA, DUS og HAM. I tillegg flyr de fra SVG og BGO til FRA, samt sommerruten BGO-HAM.
 
Re: LH vil gjerne kjøpe SK

Norwegian och Finnair lär garanterat protestera kraftfullt OM Lufthansa skulle försöka köpa SAS.
De skulle hävda att det nya Lufthansa-SAS skulle bli alldeles för marknads dominerande på flygtrafiken Norden-Tyskland/Schweiz/Österrike.

SAS lilla interkont flotta med A333/A343 passar pefekt i LH Group eftersom de flygplanen är "workhorse" även hos LH/Swiss.

SAS 12st A319/A321 skulle kunna bytas mot Austrian Airlines flotta av 737-600/700/800 och resterande MD-80 bytas ut mot nya 737NG.
På ett smidigt sätt skulle SAS få en enheltlig 737 flotta och Austrian en enhetlig A32X flotta.
 
Re: LH vil gjerne kjøpe SK

SAS 12st A319/A321 skulle kunna bytas mot Austrian Airlines flotta av 737-600/700/800 och resterande MD-80 bytas ut mot nya 737NG.
På ett smidigt sätt skulle SAS få en enheltlig 737 flotta och Austrian en enhetlig A32X flotta.
Lyder jo enkelt, men i og med at LH dementerer et køb af SAS, er dette helt væk, og hvad skulle SAS med en enhedsflåde af B737, når alle andre selskaber i LH koncernen, OS,SR,SN og LH selv flyver med en blanding af A320 familien ???
Det er det SAS også , efter min bedste mening, skal satse på, nemlig A32X familien og ikke B737...
Ved godt at OS og LH har nogle B737 individer, men de er i mindretal
hilsen
Ole
 
Re: LH vil gjerne kjøpe SK

LH dementerar ja, men intresset att eventuellt ta över SAS i framtiden kvarstår. Är det optimistiskt att tro SAS upphör vara självständigt flygbolag inom två år?
 
Back
Top