LH-maskin i trøbbel i går kveld

Re: LH-maskin i trøbbel i går kveld

Dæven Runar jo :cry:
Dette er vel da LH3431, men greier ikke finne noe info andre steder om hendelsen, bortsett fra at avgangen er kansellert.
 
LH-maskin med brann i to motorer

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/04/06/531684.html

- Flyvertinnene hylte og skrek
Halebit falt av og motorene i brann. - Dette må Lufthansa svare for når vi kommer hjem.


- Det var en Boeing 737 av type 300, 400 eller 500. De er ganske like. Det var i alle fall ikke 800-modellen, sier flykjenneren, som ikke greier å tidfeste hvor lenge marerittet varte. Kanskje et kvarter før de sto på bakken igjen.

Jajajamen. De er ganske like. :)
 
Last edited:
Re: LH-maskin med brann i to motorer

Ja jeg har hørt at 400 og 800 er blitt brå-ulike i lenge over natten :)
 
Re: LH-maskin i trøbbel i går kveld

Folkens, dette var faktisk en veldig alvorlig hendelse, og da blir det for dumt at det eneste debattantene er opptatt av er om vedkomne som satt ombord (som vi overhodet ikke vet om er flykjenner eller ikke...!) kunne vite forskjellen på om hvilken type 737 det var. :rolleyes:
 
Re: LH-maskin i trøbbel i går kveld

Er det mulig ??
Det er vel ikke han som kaller seg flykjenner er det, det er avisen. Ja han har reist mye opp i gjennom årene (ja jeg kjenner han), men hallo ??? Ikke rart enkelte ser rart på en "flykjenner" når slike alvorlige hendelser utarter seg på den måten.
Eller skal man si, det er bare nerder som ser forskjellen !!!
 
Re: LH-maskin i trøbbel i går kveld

Faktum er vel at det ikke har kommet et pip ut om dette, annet enn det som står i norske aviser...

Forøvrig var det en 733:

Flight Status Results
Flight: (LH) Lufthansa 3431
Date: Apr 05, 2008
Status: Unknown Status
On-Time: No rating available
Duration: 2h 25m
Equipment: Boeing 737-300 Passenger (Actual)

Scheduled: Sat - Apr 05, 2008 6:05 PM
Actual: Sat - Apr 05, 2008 6:07 PM
Airborne: Sat - Apr 05, 2008 6:20 PM

Metar før og etter avgang:
LBSF 051830Z 13002MPS 100V170 4500 RA OVC017 08/06 Q1005 NOSIG
LBSF 051800Z 09001MPS 7000 -RA OVC036 08/06 Q1005 NOSIG
 
Last edited:
Re: LH-maskin i trøbbel i går kveld

Nå begynner det å hjelpe...

Flyet var D-ABXM, en 733 som nevnt, og nå har det dukket opp bilder av deler som har sett bedre dager:
 

Attachments

  • dsc00125hc6.jpg
    dsc00125hc6.jpg
    41.8 KB · Views: 922
  • dsc00133ur3.jpg
    dsc00133ur3.jpg
    81.2 KB · Views: 928
  • dsc00134uy3.jpg
    dsc00134uy3.jpg
    76.6 KB · Views: 918
  • dsc00136tg6.jpg
    dsc00136tg6.jpg
    83.2 KB · Views: 905
  • dsc00137qe8.jpg
    dsc00137qe8.jpg
    95.8 KB · Views: 282
  • dsc00122wt4.jpg
    dsc00122wt4.jpg
    51.5 KB · Views: 212
  • dsc00123om1.jpg
    dsc00123om1.jpg
    34.5 KB · Views: 152
  • dsc00126mb7.jpg
    dsc00126mb7.jpg
    53.6 KB · Views: 142
  • dsc00127ep5.jpg
    dsc00127ep5.jpg
    51.9 KB · Views: 132
  • dsc00128mh6.jpg
    dsc00128mh6.jpg
    50.8 KB · Views: 926
  • dsc00129lt7.jpg
    dsc00129lt7.jpg
    50.1 KB · Views: 134
  • dsc00131yd2.jpg
    dsc00131yd2.jpg
    41.3 KB · Views: 164
  • dsc00132av8.jpg
    dsc00132av8.jpg
    41.5 KB · Views: 237
Last edited:
Re: LH-maskin i trøbbel i går kveld

Lynnedslag ?

Lynnedslag ja... Er jo verdt å merke seg at det ikke har dukket opp bilder av motorene, så det var kanskje ikke noe å ta bilde av? St. Elms ild kanskje?

...og så en liten notis til Dagbladet:
Jeg er imponert over at dere klarte å finne min mor, men ikke kilden til disse bildene. De er ikke mine, så jeg kan ikke selge dem til dere, så ikke sitt å vent på at jeg skal ringe tilbake. Bruk heller tiden på å lete videre... :love
 
Re: LH-maskin i trøbbel i går kveld

og så en liten notis til Dagbladet:
Jeg er imponert over at dere klarte å finne min mor, men ikke kilden til disse bildene. De er ikke mine, så jeg kan ikke selge dem til dere, så ikke sitt å vent på at jeg skal ringe tilbake. Bruk heller tiden på å lete videre.

Ha ha ha, den der var dagens :) Det er vel en viss Herr Orskaug i Dagbladet som har lest forumet igjen nå :)

:nor
 
Re: LH-maskin i trøbbel i går kveld

D-ABXM er den andre etter ABXL eldste maskinen i LH-flåten... 21 år gammel
 
Re: LH-maskin i trøbbel i går kveld

"En større del av flyets bakre vinge er borte."

Say no more. :)

-A

Hei.

Jeg var passasjer på flyet. Jeg kan bekrefte det mange "kicker" på at det selvfølgelig er skrevet fra et journalistisk ståsted og han var klart ute etter å skape sensasjon.
Derimot er essensen i det som er skrevet riktig. Må derimot korrigere to ting. Det ene er at det aldri var brann i motorene. Noen så derimot et "burst" av flammer i en kort periode. Om det var rett etter lynnedslaget vet jeg ikke...
Det andre er at det ikke var en flyvertinne som sa "lucky you" men en ansatt hos Swiss Air som "tok vare" på oss i etterkant.

Kort fortalt:
Etter take-off tok det ca. 5 - 10 min før et voldsomt smell vekket oss alle. Det er sikkert likt med alle lynnedslag men det oppleves selvfølgelig enormt i 12 000 feet. Umiddelbart etterpå kommer en voldsom risting og vi mister litt høyde. Denne ristingen er selvfølgelig ikke vanlig turbulens. Hele flykroppen ristet ganske frenetisk og sett innenfra så det ut til at hattehyllene skulle falle ned. Motorlyden hørtes også ganske uvanlig høy og ujevn ut. Dette varer i ca. 5 minutter før det igjen forsvinner like brått som det kom. Etter forklaring fra kapteinen stopper denne pga. at biten som ble slått løs (ref. bildene) løsner. Passasjerene får imidlertid ingen informasjon om hva som har skjedd eller om alt er under kontroll. Det er derfor 15 ganske forferdelige minutter før vi er på bakken etter ristingen. Når ristingen påstod var det ganske paniske tilstander. Ingen som reiste seg men folk skrek, ba til Gud, noen skrudde på mobilen for å ringe hjem. To flyvertinner sitter også og gråter og holde rundt hverandre.
Etter dette vil jeg si at vi har under normale omstendigheter en vanlig landing. Problemet var jo at i alle fall jeg ikke visste om vi hadde motorkraft nok til å gjennomføre en normal landing.
Det at Lufthansa etter min mening prøver å "glatte" over tingene gjør meg litt forbannet. Bla. sier de at dette trenes på hele tiden og at alt var under kontroll. I samtale med kapteinen etterpå innrømte han at han var redd fordi det var ingen av instrumentene som viste at noe var feil. Han fikk derfor ingen indikasjon på hva som førte til ristingen eller hvorfor den sluttet. Han visste ikke dette før han så skadene. At Lufthansa også sier at dette trenes på jevnlig ble også avkreftet av kapteinen da han sa at dette kunne man ikke trene på i en simulator pga. kraften og ødeleggelsene.
Så... alvorlig eller ikke. Jeg har jo sett bildene (som jeg kan verifisere er de korrekte bildene fordi vi fikk se de samme på mobilen til kapteinen), og hadde det vært et normalt lynnedslag uten ristingen etterpå så hadde nok alt vært annerledes. Man får tid til å tenke ganske mye på de 5 minuttene for å si det sånn. Jeg sliter derfor ikke med selve flygingen og omstendigheten rundt det. Det jeg sliter med er flashbacks av de tilstandene som var ombord spesielt i de 5 minuttene og selvfølgelig de tankene jeg fikk ifht. min familie. Det er tødt å ta inn over seg før man er i en sånn situasjon tror jeg...
Så det er kort fortalt min historie. Hvis det er noen som lurer på noe så er det bare å ta kontakt.
 
Back
Top