Leveringer for Boeing og Airbus 2013

Boeing leverte 50 fly i november, og bare 5 787 ble levert denne måneden. Rekordmåned for 737-900ER med 12 levering, primært til de amerikanske selskapene med 4 Delta, 3 Alaska og 2 United

November 2013: 50
737-700: 1
737-800: 21
737-900ER: 12
747-8F: 1
767-300F: 1
777-300ER: 6
777F: 3
787-8: 5

Til nå i 2013 (2012 i parentes):

737: 398 (376)
737-700: 16 (9)
737-800: 323 (330)
737-900ER: 59 (37)

747: 18 (27)
747-8F: 13 (17)
747-8i: 5 (10)

767: 20 (22)
767-300ER: 9 (11)
767-300F: 11 (11)

777: 90 (75)
777-200ER: 4 (3)
777-200LR: 1 (0)
777-300ER: 72 (54)
777F: 13 (18)

787: 54 (35)
787-8: 54 (35)


Totalt 580 (537)
 
Last edited:
Boeing leverte 50 fly i november, og bare 5 787 ble levert denne måneden. Rekordmåned for 737-900ER med 12 levering, primært til de amerikanske selskapene med 4 Delta, 3 Alaska og 2 United

November 2013: 50
737-700: 1
737-800: 21
737-900ER: 12
747-8F: 1
767-300F: 1
777-300ER: 6
777F: 3
787-8: 5

Til nå i 2013 (2012 i parentes):

737: 398 (376)
737-700: 16 (9)
737-800: 323 (330)
737-900ER: 59 (37)

747: 18 (27)
747-8F: 13 (17)
747-8i: 5 (10)

767: 20 (22)
767-300ER: 9 (11)
767-300F: 11 (11)

777: 90 (75)
777-200ER: 4 (3)
777-200LR: 1 (0)
777-300ER: 72 (54)
777F: 13 (18)

787: 54 (35)
787-8: 54 (35)


Totalt 580 (537)

Litt å legge merke til er at 767 har nylig passert 757 i antall produserte..
 
Som vanlig en sluttspurt for Boeing i desember med 68 leverte maskiner. 648 leveringer totalt er også rekord for et år. Hele 6 747-8F leveringer, primært fordi mange kunder har holdt igjen mens Boeing/GE skulle bli ferdig med oppgraderingen av motorene

Desember 2013: 68
737-700: 1
737-800: 33
737-900ER: 8
747-8F: 6
767-300F: 1
777-300ER: 7
777F: 1
787-8: 11

Til nå i 2013 (2012 i parentes):

737: 440 (415)
737-700: 17 (9)
737-800: 356 (363)
737-900ER: 67 (43)

747: 24 (31)
747-8F: 19 (19)
747-8i: 5 (12)

767: 21 (26)
767-300ER: 9 (14)
767-300F: 12 (12)

777: 98 (83)
777-200ER: 4 (3)
777-200LR: 1 (1)
777-300ER: 79 (60)
777F: 14 (19)

787: 65 (46)
787-8: 65 (46)


Totalt 648 (601)

Mens vi venter på Airbus kan man jo se hva Boeing fikk inn av bekreftede bestillinger i 2013, og merk dette f.eks ikke inkluderer Emirates og Qatar sin e777-X ordre da de ikke er bekreftet ennå

Alle er netto ordre, altså kanselleringer trukket fra:
737: 1046
747: 12
767: 2
777: 113
787: 182
 
Ganske overrasket over at 767 fortsatt er en populær maskin hvis vi ser på tallene for antall leverte maskiner i 2013. Prognosene for neste år ser litt annerledes ut, men det er vel fordi 787-8 gradvis tar over markedet for fly i den størrelsen. Hvilke selskaper er det som har tatt i mot nye 767 i 2013?
 
Ganske overrasket over at 767 fortsatt er en populær maskin hvis vi ser på tallene for antall leverte maskiner i 2013. Prognosene for neste år ser litt annerledes ut, men det er vel fordi 787-8 gradvis tar over markedet for fly i den størrelsen. Hvilke selskaper er det som har tatt i mot nye 767 i 2013?

767-300ER:
Air Astana: 2
LAN: 4
MIAT: 1
Usbekistan Airways: 2

767-300F
UPS: 8
FedEx: 4
 
Airbus leverte 64 fly i november. Nye rekorder for A320-serien og A330 med henholdsvis 493 og 108 for året totalt


December: 64
319: 2
320: 34
321: 12
330-200: 7
330-300: 6
380-800: 3

Til nå i 2013 (tilsvarende tall for 2012 i parentes)
A32x: 493 (455)

A318: 1 (2)
A319: 38 (38)
A320: 352 (332)
A321: 102 (83)
A330: 108 (101)
A330-200: 43 (37)
A330-200F: 8 (8)
A330-300: 57 (56)
A380: 25 (30)

Totalt 626 (588)

Boeing vant antall levering, men med 1503 netto firm orders vant Airbus på bestillingssiden. Spesielt A321 imponerer med 519 ordre, da primært A321neo som tyder på å bli et veldig populært fly og som slår 737-9MAX kraftig i popularitet. 42 bestillinger på A380 er de 50 fra Emirates, minus tre for Lufthansa, samt at de 5 til Kingfisher "omsider" har blitt offisielt kansellert

Netto bestillinger Airbus:
A318: -2
A319: 7
A320: 638
A321: 519
A330-200: 12
A330-200F: -2
A330-300: 59
A350-800: -8
A350-900: 179
A350-1000: 59
A380: 42
 
Last edited:
Avbestillte LH 3 stk 380? De har da heller ikke bestilt så mange. Og iom de i tillegg har bestilt 748, begynner vel dette å ligne litt SK på modell siden:-D.

Men tilbake til topic, er vel respektable tall uansett dette.
Åpner ikke Airbus en linje i USA også snart? Så kan vel forvente en liten økning der om noen år, i tillegg til A350 leveringer i år(dog sikkert ikke mange). Boeing må vel begynne å få opp farten på 787 leveringer snart. Men er vel avhengig av ikke alt for mange feil med fly som er klar til levering.
 
Avbestillte LH 3 stk 380? De har da heller ikke bestilt så mange.

Da de inngikk ordren på A350 reduserte de samtidig A380 ordren fra 17 til 14 maskiner

Åpner ikke Airbus en linje i USA også snart?.


Jo, planlagt i 2015. Men nå er underleverandører en større flaksehals for økning av produksjonen enn monteringslinjene
 
Til sammenligning leverte nr3, Embraer, 90 kommersielle fly i 2013
E170: 4
E175: 24
E190: 45
E195: 17

Itillegg kom 119 bizjet, 90 light (Phenon100 og 300) og 29 større (Legacy 650 og Lignage 1000)
 
Fordi som måtte lure på hva Boeing leverte av militært og rommateriell:

F/A-18 48
F-15 Eagle 14
C-17 Globemaster III 10
CH-47 Chinook 44
P-8 (737) 11

Sivile satelitter: 3
Militære satelitter: 4
 
Back
Top