Leveringer for Boeing og Airbus 2013

Someone

Moderator
Medlem
Januar starter som vanlig litt forsiktig etter julestansen, men Boeing leverte 39 fly i januar, mot 38 i fjor. Trodde de leverte en 787 til Air India, men den er tydeligvis ikke med på oversikten. I tillegg var det er stille måned for 747 programmet med null leveringer

YTD 2012 (YTD 2011)
737: 32 (28)
737-700: 2 (0)
737-800: 28 (25)
737-900ER: 2 (3)
747: 0 (1)
747-8F: 0 (1)
767: 1 (2)
767-300ER: 0 (1)
767-300F: 1 (1)
777: 6 (5)
777-300ER: 5 (5)
777F: 1 (0)
787: 0 (2)
787-8: 0 (2)

Totalt 39 (38)
 
Last edited:
Rolig start på året for Airbus også, av samme grunn

A32x: 28 (27)
A319: 2 (2)
A320: 24 (22)
A321: 2 (1)

A330: 2 (9)
A330-200: 2 (5)
A330-200F: 0 (1)
A330-300: 2 (3)

A380: 0 (1)
 
Airbus leverte 45 fly i februar

318: 1
319: 2
320: 23
321: 9
330-200: 1
330-300: 7
380: 2

Til nå i 2013 (tilsvarende tall for 2012 i parentes)
A32x: (63)
A318: 1 (0)
A319: 4 (5)
A320: 47 (50)
A321 13 (8)

A330: 13 (17)
A330-200: 3 (8)
A330-200F: 0 (1)
A330-300: 10 (8)

A380: 2 (4)

Totalt 80 (84)
 
43 leveringer for Boeing i februar

737-700: 2
737-800: 29
737-900ER: 3
767-300ER: 1
767-300F: 1
777-300ER: 6
777F: 1


Til nå i 2013 (2012 i parentes):

737: 66 (61)
737-700: 4 (1)
737-800: 57 (54)
737-900ER: 5 (6)

747: 0 (4)
747-8F: 0 (3)
747-8i: 0 (1)

767: 3 (5)
767-300ER: 1 (3)
767-300F: 2 (2)

777: 13 (12)
777-300ER: 11 (11)
777F: 2 (1)

787: 0 (2)
787-8: 0 (2)


Totalt 82 (84)
 

Og dette var visstnok den siste A318 i Airbus ordrebøker. Så får man se om det blir den siste eller om en eller annen i fremtiden vil bestille en som privatjet, hvilket alle leveringene de siste årene har vært som
 
Re: Re: Leveringer for Boeing og Airbus 2013

Og dette var visstnok den siste A318 i Airbus ordrebøker. Så får man se om det blir den siste eller om en eller annen i fremtiden vil bestille en som privatjet, hvilket alle leveringene de siste årene har vært som

Siste kommersielle var vel BA sine? Kanskje de må ha noen 318 NEO? Kanskje de da vil klare vestover uten mellomlanding?
 
64 leveringer for Airbus i mars, så virker å ha fått opp dampen. Hele 13 A330 ble levert, hvilket er rekord for en måned, selv om det skal sies det var en liten ketchup-effekt da det per dags dato produseres 10 i måneden

319: 5
320: 35
321: 9
330-200: 5
330-200F: 2
330-300: 6
380: 2

Til nå i 2013 (tilsvarende tall for 2012 i parentes)
A32x: 114 (104)

A318: 1 (0)
A319: 9 (10)
A320: 82 (79)
A321 22 (15)
A330: 26 (23)
A330-200: 8 (10)
A330-200F: 2 (1)
A330-300: 16 (12)
A380: 4 (4)

Totalt 144 (131)
 
64 leveringer for Airbus i mars, så virker å ha fått opp dampen. Hele 13 A330 ble levert, hvilket er rekord for en måned, selv om det skal sies det var en liten ketchup-effekt da det per dags dato produseres 10 i måneden

319: 5
320: 35
321: 9
330-200: 5
330-200F: 2
330-300: 6
380: 2

Til nå i 2013 (tilsvarende tall for 2012 i parentes)
A32x: 114 (104)

A318: 1 (0)
A319: 9 (10)
A320: 82 (79)
A321 22 (15)
A330: 26 (23)
A330-200: 8 (10)
A330-200F: 2 (1)
A330-300: 16 (12)
A380: 4 (4)

Totalt 144 (131)

Hva betyr "ketchup-effekt"?
 
Boeing leverte 55 fly i mars. Men også de fikk en skikkelig ketchup-effekt på en av deres modeller i mars, da de leverte 6 747 i måneden, selv om en levering var litt "tvilsom", med levering til en ukjent kunde av en 747-8F som ble fløyet rett til ørkenen. Itillegg ble en 787 levert, selv om det skal sies det er andre gang denne maskinen ble levert. Boeing hevdet den ble levert Air India i januar, men siden strøket fra Boeing sine lister, for så å dukke opp igjen denne måned. Itillegg ble det levert en 777-200ER som heller ikke skjer hver måned.

Ingen 737-700 som ble levert, og det er verdt å merke seg at siden 2011 er det kun BBJ-kunder og kinesiske selskaper som har tatt imot noen -700


737-800: 29
737-900ER: 7
747-8F: 4
747-8i: 2
767-300F: 1
777-200ER: 1
777-300ER: 9
777F: 1
787-8: 1


Til nå i 2013 (2012 i parentes):

737: 102 (99)
737-700: 4 (1)
737-800: 86 (88)
737-900ER: 12 (10)

747: 6 (6)
747-8F: 4 (5)
747-8i: 2 (1)

767: 4 (7)
767-300ER: 1 (4)
767-300F: 3 (3)

777: 24 (20)
777-200ER: 1 (0)
777-300ER: 20 (15)
777F: 3 (5)

787: 1 (5)
787-8: 1 (5)


Totalt 137 (137)
 
Ser ut som både Boeing og Airbus har klart å kvitte seg med noen "hyllevarmere". Saudia Cargo har tatt levering av en av de tre maskinene Atlas (GSSE/BA) ikke ville ha pga manglende performance og overvekt. De skal etter planen ta en maskin til, slik at Boeing bare har igjen en av disse B-vare maskinene

http://www.airliners.net/photo/Saud...2241013/&sid=bbae942bd4650ce1f54f0f7a933dbd74

Airbus På sin side har solgt en A330-200 MRTT prototype til KLM. Maskinen ble brukt til et forsøk på å få USA til å velge A330 som fremtidig tanker og fløy første gang i 2008

http://www.planespotters.net/Production_List/Airbus/A330/925,PH-AON-KLM-Royal-Dutch-Airlines.php
 
Kun 44 leveringer på Boeing i April, som er færre enn normalt. Ingen 747 eller 787 ble levert, kun en 767 og bare 6 777. Hvilket er endel mindre enn produksjonen

April 2012
737-700: 2
737-800: 31
737-900ER: 4
767-300ER: 1
777-300ER: 6



Til nå i 2013 (2012 i parentes):

737: 139 (137)
737-700: 6 (2)
737-800: 117 (123)
737-900ER: 16 (12)

747: 6 (8)
747-8F: 4 (5)
747-8i: 2 (3)

767: 5 (9)
767-300ER: 2 (4)
767-300F: 3 (5)

777: 30 (26)
777-200ER: 1 (1)
777-300ER: 26 (19)
777F: 3 (6)

787: 1 (8)
787-8: 1 (8)


Totalt 181 (188)
 
Kan det reduserte antallet helt eller delvis skyldes 787-groundingen? Ettersom det har vært svært mange involvert i å få i stand en fix så snart som mulig, og i disse dager teamene med ingeniører som reiser rundt for å modifisere maskinene.
 
Travel måned for Airbus, med 58 leveringen. Ingen A380 denne måned, da det fortsatt er ettervirkninger etter vingeproblemene i fjor, selv om de bare ligger en bak fjoråret på samme tid (selv om det til nå i mai ser ut som to stykker er levert). Også denne måneden ble det levert 13 A330, tre mer enn hva de produserer hver måned. Godt driv i A321 leveransene også

April 2013
319: 2
320: 32
321: 11
330-200: 6
330-200F: 1
330-300: 6


Til nå i 2013 (tilsvarende tall for 2012 i parentes)
A32x: 159 (132)

A318: 1 (1)
A319: 11 (12)
A320: 114 (112)
A321 33 (19)
A330: 39 (34)
A330-200: 14 (15)
A330-200F: 3 (2)
A330-300: 22 (17)
A380: 4 (5)

Totalt 202 (183)
 
Back
Top