Leveringer for Airbus og Boeing i 2012

En vanvittig imponerende total økning av Boeing, ser at det har løsnet veldig på 737 og selvfølgelig på 787.
Har produksjonskapasiteten økt så mye på 737, siden 2012 er såpass mye bedre enn 2011?!

Skal bli spennende å se om Airbus klarer å tette hullet som er fram til A350 blir lansert...

Ja, Boeing økte 737 produksjonen til 35 i måneden i starten av 2012. Den skal også øker til 38 i Q2 2013, og til 42 i 2014. Til sammenligning produserer Airbus 40 A32x nå, og skal vel opp til 42 i disse dager

Ellers er også produksjonstakten på A330 blitt ganske imponerende. Til nå i år er 90 maskiner levert, hvilket er mer rekordårene 2010/2011 som begge endte på 87. Og enda er det en måned igjen.
 
Solid sluttspurt på året for Boeing med 64 leveringen, inkludert hele 11 787. Samme måned i fjor var 51. I tillegg ble en 777-200LR levert, for eneste gang i år. Dette var en maskin som ble bygget i våres til Air Austral, men som de ikke klarte å betale for. Istedet endte den opp i Irak nå

Totalt for året endte de da opp med 601 leveringer. Mot 477 i fjor

737-800: 33
737-900ER: 6
747-8i: 2
747-8F: 2
767-300ER: 2
777-200LR: 1
777-300ER: 6
777F: 1
787-8: 11


For hele 2012 (2011):

737: 415 (329)
737-700: 9 (51)
737-800: 363 (294)
737-900ER: 43 (32)
747: 31 (9)
747-8F: 19 (9)
747-8i: 12 (0)
767: 26 (20)
767-300ER: 14 (15)
767-300F: 12 (5)
777: 83 (73)
777-200ER: 3 (0)
777-200LR: 1 (6)
777-300ER: 60 (52)
777F: 19 (15)
787: 46 (3)
787-8: 46 (3)


Totalt 601 (477)

Og ser man på antall bestillinger ble dette fasiten:

Modell---Bruttoordre-avbestillinger-Nettoordre
737: 1184 -60 1124
747: 7 -6 1
767: 23 -1 22
777: 75 -7 68
787: 50 -62 -12
 
Og for de som måtte lure på hva Boeing leverte av ikke sivile flygende objekter i 2012:

EAW&C: 3
Apache: 19
Chinook: 51
C-17: 10
F-15: 8
F/A-18E/F og EA-18G: 48
P-8: 5
Satellites: 10
 
Også travelt for Airbus i desember med 72 leveringen. A321 begynner få opp farten med 18 leveringer i desember, og 11 A330 hvilket betyr over 100 A330 ble levert i fjor. Airbus hadde også "garasjesalg" og ble kvitt to (de siste) A340-500 som har stått lagret i flere år til AZAL i Aserbadjian

Desember
319: 6
320: 30
321: 18
330-200: 1
330-200F: 2
330-300: 8
340-500: 2
380: 5

2012 (2011)
A32x: 455 (421)
A318: 2 (2)
A319: 38 (47)
A320: 332 (306)
A321: 83 (66)
A330: 101 (87)
A330-200: 37 (40)
A330-200F: 8 (4)
A330-300: 56 (43)
A340-500: 2 (0)
A380: 30 (26)

Totalt 588 (534)


Og for å se hva de fikk av ordre Brutto/Nette
A318: 2/1
A319: 48/47
A320: 567/528
A321: 166/163
A330-200: 14/10
A330-200F: 5/-3
A330-300: 61/51
A340-500: 2/0
A350-900: 30/24
A350-1000: 10/3
A380: 9/9
 
Er det noe site som har levering/ salgsstatistikk på alle flyprodusenter ?

For å sammenligne leverte Embraer 205 fly i 2012, hvor 106 var kommersielle fly, mens 99 var businessjets. Av de 106 var fordelingen følgene

E170: 1
E175: 20
E190: 60
E195: 23
 
Interessant! Like mange business-jets (nesten), som kommersielle
maskiner - det er ganske sterkt gjort i disse tider.
 
Back
Top