Leveringer for Airbus og Boeing i 2011

38 leveringer for Boeing i oktober, og for første gang på flere år: 747 :) Men kun 16 737-800, og endel her skulle vel til Ryanair og gikk rett til ørkenen uten å bli "levert"? Og 3 767 på en måned er også lenge siden

737-700: 6
737-800: 16
737-900ER: 2
747-8F:3
767-300ER: 3
777-300ER: 5
777F: 2
787-8: 1

Til nå i år
737-700: 46
737-800: 239
737-900ER: 17
747-8F: 3
767-300ER: 12
767-300F: 5
777-200LR: 6
777-300ER: 43
777F: 11
787-8: 2

Totalt: 387
 
Airbus leverte 44 fly i oktober:

318: 1
319: 3
320: 27
321: 5
330-200: 4
330-300: 1
380: 3

Jan-okt 2011
318: 1
319: 43
320: 239
321: 49
330-200: 33
330-200F: 3
330-300: 31
380: 19

Totalt: 418
 
Imponerende levringtakt for Airbus i november med hele 59 leveringer

318: 1
319: 3
320: 34
321: 7
330-200: 4
330-200F: 1
330-300: 6
380: 3

Jan-nov 2011
318: 2
319: 46
320: 273
321: 56
330-200: 37
330-200F: 4
330-300: 37
380: 22

Totalt: 477
 
39 leveringer fra Boeing i november


737-700: 1
737-800: 24
737-900ER: 2
747-8F:3
767-300ER: 2
777-300ER: 4
777F: 3

Til nå i år
737-700: 47
737-800: 263
737-900ER: 19
747-8F: 6
767-300ER: 14
767-300F: 5
777-200LR: 6
777-300ER: 47
777F: 14
787-8: 2


Totalt: 326
 
Hva var målet til Airbus for A380 leveringer i 2011?

25, etter hva de sa på begynnelsen av året etter å ha tatt med RR og Koito problemene i regnestykket. De ligger an til å klare da det står to maskiner i TLS (QF og CZ) som holder på leveringstester og en maskin (EK) på XFW som holder på med det samme, og alle bør bli levert før jul
 
Imponerende levringtakt for Airbus i november med hele 59 leveringer

318: 1
319: 3
320: 34
321: 7
330-200: 4
330-200F: 1
330-300: 6
380: 3

Jan-nov 2011
318: 2
319: 46
320: 273
321: 56
330-200: 37
330-200F: 4
330-300: 37
380: 22

Totalt: 477

Hva er grunnen til at de klarte så stor levering? Pga snagg på tidligere maskiner som ble klar nå? Eller går det gearet opp veldig fort. Ser ut til at det er 320 serien som har hatt ett byks.
 
Hva er grunnen til at de klarte så stor levering? Pga snagg på tidligere maskiner som ble klar nå? Eller går det gearet opp veldig fort. Ser ut til at det er 320 serien som har hatt ett byks.

A320 og B737-800 er de maskinene som det er størst etterspørsel på, og da er det de det går mest av. Det produseres mellom 25-35 maskiner av desse, regelmessig vær måned.
 
Hva er grunnen til at de klarte så stor levering? Pga snagg på tidligere maskiner som ble klar nå? Eller går det gearet opp veldig fort. Ser ut til at det er 320 serien som har hatt ett byks.

Det svinger litt fra måned til måned av forskjellige årsaker. Antall fly som triller ut av fabrikken er nok ganske konstant, men det er en del arbeid etter det som gjør at flyene iblant kan hope seg opp. Skal man se på leveringstakten så må man se den over en lengre periode enn bare en måned
 
Boeing hadde en liten innspurt på tampen av året og klarte dermed å levere 51 fly i desember

737-700: 4
737-800: 32
737-900ER: 4
747-8F:3
767-300ER: 1
777-300ER: 5
777F: 1
787-8: 1

Det betyr at de endte på totalt 477 fly. Airbus har ikke sluppet tallene ennå, men siden de lå på dette ved utgangen av november betyr det at de var størst også i år

Til nå i år
737-700: 51
737-800: 294
737-900ER: 23
747-8F: 9
767-300ER: 15
767-300F: 5
777-200LR: 6
777-300ER: 52
777F: 15
787-8: 3


Totalt: 377
 
Det kan se ut som Airbus endte på 530 maskiner, ifølge e24.no

Det kommer vel mer konkrete tall fra Airbus etterhvert, men uansett imponerende!
 
Dersom Airbus ender på 530 er det 53 fler en Boeing. Da blir det spennede hvem som klarer flest i 2012. Boeing øker 737 prod fra 31,5 til 35 i måneden, det blir økning på ca 50 til ca 420 I tilegg kommer 787 og 747 prod. som har vert helt minimal i 2011. Burde da Boeing ende på litt under 600?

Er Airbus i ferd med å øke prod på noen av sine modeller?
 
Dersom Airbus ender på 530 er det 53 fler en Boeing. Da blir det spennede hvem som klarer flest i 2012.

Det er jo forsåvidt spennende, men det er samtidig viktig å huske på at antall leverte maskiner ikke sier noe om hvor mye penger man tjener.
 
Er Airbus i ferd med å øke prod på noen av sine modeller?

Ja, er en økning på gang for 320-serien selv om jeg vet ikke helt fra når den har effekt, samt A380 er forventet å øke fra 26 til 30-31 maskiner. Usikker på A330
 
Mens man venter på Airbus skal oppsummere året sitt så kan man ta en gikk på hva Boeing fikk inn av ordre i 2011

Netto ordre (Brutto - før kanselleringer)
737 = 551 (625)
747 = -1 (7)
767 = 42
777 = 200 (202)
787 = 13 (45)
Totalt = 805 (921)

Nå kan det forandre seg når kunder bytter til forskjellige undertyper, f.eks ved at en kunde bytter fra 737-700 til -800 hvilket ofte har skjedd. Men ser vi mer detaljert på hver modell sine brutto ordre kan man se følgene:

737:
-700: 54
-700BBJ: 1
-800: 251
-800A (militær varianter): 13
-800BBJ: 2
-900ER: 144
-MAX: 150

747:
-8i: 3
-8F: 4

767:
2C (tanker): 4
300ER: 11
300F: 27

777:
200LR: 2
300ER: 152
F: 48

787:
-8: 6
-9: 39

Så blir spørsmålet hvordan det går i 2012. Hva kommer nytt og hva hvilke ordre vil eventuelle økonomiske nedgangstider ta knekken på
 
Last edited:
Noen som har kunskap om andre leveransetall fra andre produsenter? Tenker da på Embraer, Q400/CRJ, ATR, sukkoj, twin otter og sikkert et par til.
 
Back
Top