Leveringer Airbus og Boeing 2022

60 leveringer for Airbus i oktober

1 A220-100
4 A220-300
21 A320neo
26 A321neo
1 A330-300
2 A330-900
4 A350-900
1 A350-1000

YTD 2022 (YTD 2021)
A220: 39 (36)

A220-100: 6 (3)
A220-300: 33 (33)

A32x: 387 (373)
A319: 0 (2)
A319neo: 6 (2)
A320neo: 186 (200)
A321: 0 (20)
A321neo: 195 (149)

A330: 24 (13)
A330-200: 3 (2)
A330-300: 4 (0)
A330-800: 2 (1)
A330-900: 15 (8)

A350: 45 (37)
A350-900: 37 (34)
A350-1000: 8 (3)

A380: 0 (3)

Total: 495 (460)
 
Boeing leverte 35 fly i oktober:

737-800/P-8: 1
737-MAX 8: 16
737-MAX 9: 6
747-8F: 1
767-2C: 2
767-300F: 2
777F: 1
787-8: 2
787-9: 2
787-10: 2

YTD 2022 (YTD 2021)
737: 300 (201)

737-700: 1 (0)
737-800: 10 (16)
737-MAX 8: 243 (151)
737-MAX 9: 46 (34)

747: 4 (5)
747-8F: 4 (5)

767: 25 (26)
767-300F: 13 (16)
767-2C: 12(10)

777: 19 (22)
777-300ER: 3 (7)
777-200LR: 0 (1)
777F: 16 (14)

787: 15 (14)
787-8: 3 (2)
787-9: 3 (12)
787-10: 3 (0)

Total: 363 (262)
 
Hvem tok i mot den ene A333'en? Må vel ha stått lagret en stund?

Altavair AirFinance.

De har tatt levering av 4 A330-300 i år, som opprinneling var bygget for Hong Kong Airlines, men aldri levert. Og siden de nylig skrev under en avtale om a lease ut 10 A330-300 som fraktere til Amazon, er vel sjansen stor for at de går rett til verkstedet for å bli konvertert til fraktere
 
Hva endte Boeing med å gjøre med alle flyene som sto tvilsomt lagret i ørkenen etter MAX-fadesen?
 
Hva endte Boeing med å gjøre med alle flyene som sto tvilsomt lagret i ørkenen etter MAX-fadesen?

Det var 290 stk i august, trolig noen færre nå. Ca halvparten skulle til Kina. En god del til Russland også.

De som står lagret i ørkenen, blir nok lagret bra. Verre med de som sto/står i kystklima, som f.eks. i Seattle .. ;)

Boeing påstår at alle deres 'egeneide' er solgt, så de som er igjen må være eid av leasingselskaper.
 
Det var 290 stk i august, trolig noen færre nå. Ca halvparten skulle til Kina. En god del til Russland også.



De som står lagret i ørkenen, blir nok lagret bra. Verre med de som sto/står i kystklima, som f.eks. i Seattle .. ;)



Boeing påstår at alle deres 'egeneide' er solgt, så de som er igjen må være eid av leasingselskaper.
Mener å ha sett bilder fra MAX maskiner lagret i ørkenen med åpne dører, og var vel noen tilfeller der de fant fly full av tomme ølbokser og sigarettsneiper?

Sent fra min Pixel 6 Pro via Tapatalk
 
Mener å ha sett bilder fra MAX maskiner lagret i ørkenen med åpne dører, og var vel noen tilfeller der de fant fly full av tomme ølbokser og sigarettsneiper?

Det har jeg vondt for å tro, og det er isåfall alvorlig. De er jo parkert i bevåkede områder og skal gå gjennom rutine- og regelmessige sjekker. Dører og vinduer dekkes jo også til med mindre det pågår sjekk. Det er jo hovedsakelig heller ikke Boeing selv som står for dette, men tredjeparts contractors. Lagring/vedlikehold er big business på disse flyplassene.

Men det er store områder og at noen har kommet seg over et gjerde og hatt party, er selvfølgelig ikke umulig ...
 
Airbus leverte 68 fly i november. For året under et var målet levere 700 fly, men pga problemer med å få tak i alle deler gjør at de nå sier de ikke vil klare dette

A220-300: 6
A320neo: 28
A321neo: 25
A330-200: 1
A330-800: 1
A330-900: 2
A350-900: 5


YTD 2022 (YTD 2021)
A220: 45 (43)

A220-100: 6 (3)
A220-300: 39 (40)

A32x: 440 (417)
A319: - (2)
A319neo: 6 (2)
A320neo: 214 (225)
A321: 0 (21)
A321neo: 220 (167)

A330: 28 (16)
A330-200: 4 (3)
A330-300: 4 (0)
A330-800: 3 (1)
A330-900: 17 (12)

A350: 48 (39)
A350-900: 42 (36)
A350-1000: 8 (3)

A380: 0 (3)

Total: 563 (518)
 
Boeing leverte 48 fly i november:

737-800/P-8: 1
737-MAX 8: 26
737-MAX 9: 6
747-8F: 1
767-300F: 3
767-2C: 3
777F: 2
787-8: 2
787-9: 2
787-10: 2
 
Airbus leverte 98 fly i desember



A220-300: 8
A320neo: 32
A321neo: 44
A330-200: 1
A330-900: 3
A350-900: 8
A350-1000: 2





Hele 2022 (Hele 2021)

A220: 53 (50)

A220-100: 6 (3)
A220-300: 47 (47)

A320-serien: 516 (483)
A319: 0 (2)
A319neo: 6 (2)
A320neo: 246 (258)
A321: 0 (22)
A321neo: 264 (199)

A330: 32 (18)
A330-200: 5(3)
A330-300: 4 (1)
A330-800: 3 (1)
A330-900: 20 (13)

A350: 62 (55)
A350-900: 52 (49)
A350-1000: 10 (6)

A380: 0 (5)



Total: 663 (611)



663 for året var ca 10% over fjoråret, men under Airbus uttalte mål om 700. For første gang ble det også levert flere A321neo enn A320neo, og førstnevnte ble dermed Airbus mest leverte modell
 
Last edited:
Boeing leverte 69 fly i desember og endte dermed opp med 480 totalt for 2022





Desember

737-800/P-8: 1
737-MAX 8: 44
737-MAX 9: 9
767-300F: 2
777F: 3
787-8: 2
787-9: 3
787-10: 5


2022 (2021)
737: 387 (263)

737-700: 1 (0)
737-800: 12 (17)
737-MAX 8: 313 (207)
737-MAX 9: 61 (39)

747: 5 (7)
747-8F: 5 (7)

767: 33 (32)
767-300F: 18 (19)
767-2C: 15(13)

777: 24 (24)
777-300ER: 3 (7)
777-200LR: 0 (1)
777F: 21 (16)

787: 31 (14)
787-8: 9 (2)
787-9: 10 (12)
787-10: 12 (0)

Total: 480 (340)
 
Last edited:
Bare pirk, men rett tall på 787 skal vel være 31, og ikke 15 for hele året, og at det skulle stått desember og ikke november over månedens leveringer?
 
Back
Top