• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Leveringer Airbus og Boeing 2016

Airbus leverte 61 fly i september.

A320: 19
A320neo: 8
A321: 25
A330-200: 1
A330-300: 2
A350-900: 5
A380: 1


YTD 2016 (YTD 2015)
A32x: 380 (352)

A318: 0 (1)
A319: 3 (22)
A320: 188 (200)
A320neo: 24 (0)
A321: 165 (129)
A330: 40 (70)
A330-200: 12 (23)
A330-200F: 2 (2)
A330-300: 26 (45)
A350: 26 (5)
A380: 16 (19)

Total: 462 (446)
 
Man kan i hvertfall fastslå at leveringene av A320neo nå har kommet skikkelig i gang og imponerende leveringtakt av A321 sammenlignet med konkurrenten 737-900ER
Kun 3 A330, så tyder på det står endel uleverte i TLS da de produserer 6 i måneden. 5 A350 er omtrent det de nå produserer i måneden, men her kan man nok vente seg et rush av leveringer i oktober-desember etter som underleverandørene nå begynner klare levere og Airbus har fått opp farten på monteringen


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
72 leveringer for Boeing

737-700: 3
737-800: 39
737-900ER: 4
747-8F: 2
767-300F: 2
777-300ER: 8
777F: 2
787-8: 2
787-9: 10

YTD 2016 (YTD 2015)

737: 368 (375)
737-700: 8 (6)
737-800: 320 (306)
737-900ER: 40 (63)
747: 8 (13)
747-8i 3 (9)
747-8F 5 (4)
767: 10 (14)
767-300F: 10 (14)
777: 73 (77)
777-300ER: 65 (61)
777F: 8 (16)
787: 104 (101)
787-8: 26 (57)
787-9: 78 (44)

Total: 563 (580)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
For og sammenligne så leverte Embraer 29 kommersielle fly i perioden juli-september

E175 - 24
E190 - 4
E195 - 1


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Boeing leverte 54 fly i oktober. Ingen 747 eller 767 denne måneden, men de ble kvitt en til gammel 787, da Air Austral tok levering av LN15 etter og ha stått hos Boeing i over 6 år

737-700: 1
737-800: 29
737-900ER: 4
777-300ER: 5
777F: 2
787-8: 2
787-9: 10

YTD 2016 (YTD 2015)


737: 402 (414)
737-700: 9 (6)
737-800: 349 (341)
737-900ER: 44 (67)
747: 8 (14)
747-8i 3 (10)
747-8F 5 (4)
767: 10 (15)
767-300F: 10 (15)
777: 80 (83)
777-300ER: 70 (66)
777F: 10 (17)
787: 117 (112)
787-8: 28 (62)
787-9: 89 (50)

Totalt: 617 (638)
 
Last edited:
54 leveringer for Airbus i oktober. Av litt eksotisk og nevne var en A330-200F og en ACJ330-200 (privatjet)

A319: 1
A320: 13
A320neo: 8
A321: 19
A330-200: 3
A330-200F: 1
A330-300: 2
A350-900: 4
A380: 3


YTD 2016 (YTD 2015)

A32x: 421 (389)
A318: 0 (1)
A319: 4 (24)
A320: 201 (218)
A320neo: 32 (0)
A321: 184 (146)
A330: 46 (76)
A330-200: 15 (25)
A330-200F: 3 (2)
A330-300: 28 (49)
A350: 30 (9)
A380: 19 (21)

Total: 516 (495)
 
Airbus leverte 61 fly i november

A320: 19
A320neo: 11
A321: 18
A330-200: 2
A330-300: 5
A350-900: 4
A380: 2


YTD 2016 (YTD 2015)

A32x: 469 (436)

A318: 0 (1)
A319: 4 (24)
A320: 220 (247)
A320neo: 43 (0)
A321: 202 (164)
A330: 53 (86)
A330-200: 17 (27)
A330-200F: 3 (2)
A330-300: 33 (57)
A350: 34 (10)
A380: 21 (24)


Totalt: 577 (556)
 
Boeing leverte 64 fly i november

737-800: 44
737-900ER: 4
767-300F: 2
777-300ER: 5
787-8: 3
787-9: 6

YTD 2016 (YTD 2015)

737: 450 (457)

737-700: 9 (8)
737-800: 393 (377)
737-900ER: 48 (72)
747: 8 (18)
747-8i 3 (11)
747-8F 5 (7)
767: 12 (16)
767-300F: 12 (16)
777: 85 (92)
777-300ER: 75 (73)
777F: 10 (19)
787: 126 (126)
787-8: 31 (68)
787-9: 95 (58)

Totalt: 681 (709)
 
67 leveringer for Boeing i desember



737-800: 36

737-900ER: 4

747-8F: 1

767-300F: 1

777-300ER: 13

777F: 1

787-8: 4

787-9: 7



YTD 2016 (YTD 2015)



737: 490 (495)


737-700: 9 (8)

737-800: 429 (414)

737-900ER: 52 (73)

747: 9 (18)

747-8i 3 (11)

747-8F 6 (7)

767: 13 (16)

767-300F: 13 (16)

777: 99 (98)

777-300ER: 87 (79)

777F: 12 (19)

787: 137 (135)

787-8: 35 (71)

787-9: 102 (64)



Totalt: 748 (762)



En nedgang i antall leveringer, hvor mye kan forklares at leveransen av 747 er halvert fra 18 til 9 maskiner. 777 øker faktisk med 1, men vil nok se en nedgang her i 2017 etter som produksjonen dras ned. 787 er flatt sammenlignet med i fjor, og 767 ned 3 maskiner, men dette styres av behovet til Fedex og hva som bygges som tankere til USAF. 737 er ned 5 maskiner, men da har også Boeing laget noen 737max maskiner som står lagret og ikke er levert, så i praksis er produksjonen tilnærmet flatt



Ser man på ordrene: Brutto-kanselleringer-netto

737: 701 - -151 - 550

747: 18 - -1 - 17

767: 26 - 0 - 26

777: 23 - -6 - 17

787: 80 - -22 - 58

Totalt: 848 - -180 668



Så er det en av de få ganger de siste årene at antall ordre er mindre enn leveringer. Og ironisk nok, på widebody siden er det 767 og 747 som er de med flere ordre enn leveringer, takket være henholdsvis USAF for 767tanker og UPS for 747F. Mye av 737 kanselleringer er konverteringer fra NG til MAX. Men det at 777 kun fikk 17 netto ordre i 2016 gjorde en kanskje brutalt innhogg i ordreboken. Og generelt sett var widebodymarkedet for svakt i 2016
 
Last edited:
Interessant med statistikk:) Men 787 er vel opp 11 i forhold til 2015?


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Travel måned for Airbus i desember som leverte hele 111 fly i årets siste måned, og endte dermed på 688 leveringer, hvilket var mer enn tidligere meldt. Spesielt widebody og A320neo hadde veldig høye leveringstall i desember, etter Airbus fikk levert en del forsinkede fly. Hele 15 A350 ble levert, selv om de da med 49 leveringer i 2016 var 1 fly unna målet på 50 leveringer

A320: 31
A320neo: 25
A321: 20
A330-200: 4
A330-300: 9
A350-900: 15
A380: 7

YTD 2016 (YTD 2015)

A32x: 545 (491)

A318: 0 (1)
A319: 4 (24)
A320: 251 (282)
A320neo: 68 (0)
A321: 222 (184)
A330: 66 (103)
A330-200: 21 (30)
A330-200F: 3 (3)
A330-300: 42 (70)
A350: 49 (14)
A380: 28 (27)


Totalt: 688 (635)

Med 731 ordre fikk Airbus i motsetning til Boeing flere ordre enn leveringer.

Brutto - (kanselleringer) - netto
A319ceo - 4 (0) 4
A319neo - 1 (0) 1
A320ceo - 87 (-136) -49
A320neo - 453 (-25) 428
A321ceo - 98 (-7) 91
A321neo - 147 (-15) 132
A330-200 - 30 (-16) 14
A330-300 - 34 (-7) 27
A330-900 - 42 (0) 42
A350-800 - 0 (-8) -8
A350-900 - 27 (-2) 25
A350-1000 - 24 (0) 24
A380 - 2 (-2) 0
Totalt - 949 (-218) 731

Når det kommer til kanselleringene som var det 82 som kommer fra konkursen til Kingfisher, hvor Airbus og kreditorene først ble enige i år, samt at en del av dem er konverteringer fra ceo til neo
 
John Ostrower har forresten laget en oversikt over leveringer for Airbus og Boeing siden 1990. Ganske forskjellige tendenser, for mens Airbus stiger mer jevnt, har Boeing 3 klare topper

y0pIL
 
Embraer leverte til sammenligning 108 kommersielle fly i 2016, i tillegg til 107 private jets som ikke er inkludert her

2016 (2015)

E170: 0 (2)
E175: 90 (82)
E190: 11 (8)
E195: 7 (9)
Totalt: 108 (101)
 
Back
Top