Lenge siden sist, Lufthansa F

Kongerapport. Begynner å bli lengre og lengre mellom godturene her på forumet etter at DM er historie, så dette tas imot med en stor takk.

Som Fnate er jeg også LH-F-jomfru, så hvilke routinger gir mest bang for the buck (Eurobonuspoeng) for en førstereisgutt?

Nord-Amerika vil jeg si. Mange avganger, lett å finne seter og lett å finne avgangstidspunkt som passer. United innenriks er ikke all verden, litt begrensa seter i F i siste liten, men det er ikke fuel surcharge på UA innenriks.

Ville kanskje satset på en sen avgang fra MUC, flere flighter går mellom kl 15 og 16. 346 er å foretrekke foran 333.

Egentlig var denne utreisen perfekt, men kunne tatt SAS til FRA et par timer senere. Andre gode alternativer er FRA-ORD om sommeren med den sene avgangen, den sene FRA-JFK eller evt FRA-EWR/ FRA-IAD som også går halvsent og mange gode forbindelser.
 
Det blir nok bra. Partyflighten (340-600) til JFK eller? Hadde nok valgt den begge veier, for mest mulig glede av FCL/FCT og minst mulig jetlag. Lunsj og middag er bra i FRA, men frokost er frokost på en måte. Evt er 748 til EWR et bra alternativ.

748 til EWR bortover og 330 fra JFK tilbake. Returen der er ikke ideel men det var for å unngå en SK flight på siste leg.
 
Kongerapport. Begynner å bli lengre og lengre mellom godturene her på forumet etter at DM er historie, så dette tas imot med en stor takk.

Som Fnate er jeg også LH-F-jomfru, så hvilke routinger gir mest bang for the buck (Eurobonuspoeng) for en førstereisgutt?

Jeg ville vurdert Dubai gjennom Munchen, hvor det er natt-flight ut av Munchen. Det kostet 125K for en person.

Da fløy vi fra SVG tidlig om morgonen, gjennom FRA. 6 timer i FRA med porsche-pakken i fjellene og både FCL og FCT.
Deretter ned til Munchen og 5 timer der før vi fløy ut til Dubai. Jeg satt selv i C og puttet kompisen i F siden han hadde aldri prøvd det før. Jeg kom inn på alle loungene som hans gjest.

Det kommer an på hva en er ute etter. Jeg var mer fokusert på ground service, siden LH er så gode på det. Det er kun 6.5 timer med fly midt på natten. Jeg sov, mens kompisen satt fremme og koste seg med kaviar og diverse…

Turen opp igjen er på morgonen, så da blir det jo en bedre dag-flight og en kan gå gjennom den harde ruten gjennom loungene igjen :P

Også lite jet-lag, kontra USA, som også er 25K mer...
 
Last edited:
748 til EWR bortover og 330 fra JFK tilbake. Returen der er ikke ideel men det var for å unngå en SK flight på siste leg.

Returen virker da veldig fin siden det er JFK. Da kan du prøve F loungen der, som er vel den eneste F lounge med restaurant, som LH har utenfor Europa… Tror jeg...
 
Returen virker da veldig fin siden det er JFK. Da kan du prøve F loungen der, som er vel den eneste F lounge med restaurant, som LH har utenfor Europa… Tror jeg...

Det stemmer nok, og siden det er en sen flight er det et annet servicekonsept som gir mer tid til soving.
 
Returen virker da veldig fin siden det er JFK. Da kan du prøve F loungen der, som er vel den eneste F lounge med restaurant, som LH har utenfor Europa… Tror jeg...

Det stemmer nok, og siden det er en sen flight er det et annet servicekonsept som gir mer tid til soving.

Takk for lounge tips. Flighten er 17.35 så det er jo ikke veldig sent.
 
Takk for lounge tips. Flighten er 17.35 så det er jo ikke veldig sent.

Misforsto, trodde du skulle til FRA, og at de hadde bytta ut 346 med 333 på den sene flighten. Da skal du vel til MUC.
Bortsett fra garantert ledig midtsete så er det vel liten forskjell på LH og SK på leggen til OSL, det blir jo uansett et stort antiklimaks.
 
Jeg ville vurdert Dubai gjennom Munchen, hvor det er natt-flight ut av Munchen. Det kostet 125K for en person.

Da fløy vi fra SVG tidlig om morgonen, gjennom FRA. 6 timer i FRA med porsche-pakken i fjellene og både FCL og FCT.
Deretter ned til Munchen og 5 timer der før vi fløy ut til Dubai. Jeg satt selv i C og puttet kompisen i F siden han hadde aldri prøvd det før. Jeg kom inn på alle loungene som hans gjest.


Da må han være rask. Lufthansa legger ned MUC-DXB i april.

Ellers flott rapport som gjør at first frister. Men det blir nok bare med drømmen.
 
Takk for FENOMENAL rapport!!!

Jeg booket nettopp en LH F t/r New York i slutten av Februar og ser at jeg begynner å sikle av matbildene og vinsmakingen. Jeg skal faste en uke i forveien.

Klar for min første Lufthansa First.

Booket du med Miles & More siden det var tilgjengelighet i slutten av februar?

Jeg ville vurdert Dubai gjennom Munchen, hvor det er natt-flight ut av Munchen. Det kostet 125K for en person.

Da fløy vi fra SVG tidlig om morgonen, gjennom FRA. 6 timer i FRA med porsche-pakken i fjellene og både FCL og FCT.
Deretter ned til Munchen og 5 timer der før vi fløy ut til Dubai. Jeg satt selv i C og puttet kompisen i F siden han hadde aldri prøvd det før. Jeg kom inn på alle loungene som hans gjest.

Det kommer an på hva en er ute etter. Jeg var mer fokusert på ground service, siden LH er så gode på det. Det er kun 6.5 timer med fly midt på natten. Jeg sov, mens kompisen satt fremme og koste seg med kaviar og diverse…

Turen opp igjen er på morgonen, så da blir det jo en bedre dag-flight og en kan gå gjennom den harde ruten gjennom loungene igjen :P

Også lite jet-lag, kontra USA, som også er 25K mer...

Takker. Porsche-experience virker absolutt som noe som hadde vært gøy å få med seg.



Gleder meg til Dag Vikings returreise som jeg håper kommer snart.
 
Misforsto, trodde du skulle til FRA, og at de hadde bytta ut 346 med 333 på den sene flighten. Da skal du vel til MUC.
Bortsett fra garantert ledig midtsete så er det vel liten forskjell på LH og SK på leggen til OSL, det blir jo uansett et stort antiklimaks.

Det stemmer med MUC. Det er en del mer digg med Connection der synes jeg. Selv om man ikke har FCT. Men etter en longhaul fra USA pleier jeg uansett føle meg som om jeg er voldtatt av en vannbøffel.

Nå ser jeg frem til returen din!!!

Booket du med Miles & More siden det var tilgjengelighet i slutten av februar?

Neida. Gode gamle kontanter.
 
Det stemmer med MUC. Det er en del mer digg med Connection der synes jeg. Selv om man ikke har FCT. Men etter en longhaul fra USA pleier jeg uansett føle meg som om jeg er voldtatt av en vannbøffel.

Nå ser jeg frem til returen din!!!



Neida. Gode gamle kontanter.

Pleier å være bra tilgjengelighet med det der ja.
 
Først, takk for kommentarer til alle :)

Vel på plass i pir F så ble UA-loungen droppet til fordel for en lokal liten bar. Ble nesten litt overrasket når jeg fant ut de skulle ha 88kr for en 0,33l Samuel Adams, det er på nivå med OSL.
Deretter fulgte en innenriksflight med United som ikke er verdt å ofre tastetrykk på.

Fikk handla litt på black Friday vel. Er man i Wisconsin så får man kjøpe Milwaukee!! Det ble brukt en del tid for å få begge bagasjene som skulle sjekkes ned på 23kg, og vi måtte til slutt gi opp. Ca 5kg måtte stå igjen til en senere anledning. Amatør på tur! I tillegg var det ca 14kg håndbagasje, så totalt 60kg ble med hjem fra denne turen



Pga lave frekvenser på en del ruter, enda det med en overnatting i Chicago på returen. Uten å ha så mange timer tilgjengelig og litt for mye bagasje å drasse på, falt valget på Hilton O'Hare. Helt greit hotell, og svært lett å nå fra United sine gater.

Ble en middag på hotellet. Med norske priser og middels mat ble jeg ikke så imponert. Et besøk i baren som serverte Sam Adams IPA og viste nabo-oppgjøret Packers-Lions på tv var derimot svært hyggelig.



Litt kjedelig barskap?? Det hadde i det minste egen nøkkel.




Kjapp innsjekk i T2 med boardingkort hele veien. Fast-track i security hjalp litt, men etter at man ble sluset sammen med den vanlige køen ble det bom stopp et kvarter.

Tenkte å sjekke ut United loungen denne gangen, og den var overraskende fin. God utsikt, god standard og litt mat og drikke var det også. Synd jeg valgte 88kronersølen foran dette.



Utsikt


Deretter fulgte en flight til med United, før man plutselig var i en annen tidssone.
Avgang mot vest fra ORD, som nå begynner å få mange parallelle rullebaner øst-vest. Minimalt med kø både inn og ut var det i alle fall, ikke slik som tidligere.

Sørlige delen av flyplassen


Og de nye rullebanene lenger nord

 
I Detroit ble den stappfulle loungen til Lufthansa droppet til fordel for en bar som serverte burger og Alaskan Pale Ale. Becks frister liksom ikke når skikkelig øl er tilgjengelig.
Tydelig at noen ble hentet i loungen og geleidet ombord, for når oppropet ved gaten kom så var det kun business som ble oppfordret til å boarde. First ble ikke nevnt. Heldigvis var det bare å rope ut "DYKWIA??", så fikk man boarde likevel. Tror dama enda opp med å bli litt flau også.

DTW-FRA
LH 443 16:20-06:15+1
A340-600 2K + 2E



Så var man på plass igjen




Også denne gangen ble det en forsinkelse. Avgangstiden ble passert, og fremdeles lastet de cargo. Like greit egentlig, større sjanse for å få sove litt ombord. 1 time sene pushet vi tilbake.



Den gamle terminal nord er ikke revet, men står og forfaller


Dagens meny:















Dagens vinmeny var den samme som på utreisen, bortsett fra at den originale Bordeauxen ble servert.

En stund etter avgang var solen på vei ned, mens vi klatret østover langs Lake Erie.


En liten apetittvekker mens besetningen klargjorde måltidene:


Kaviar, Champagne og Cloudy Bay. Kald vodka ble ikke pushet på oss, og jeg var likeglad.



Dagens 3 x forrett. Hver og en ikke særlig stor og imponerende, men en fin miks med smaker når man velger alle tre.


Forholdsvis sørlig track denne kvelden



Overraskende god hovedrett, Osso Bucco. Svært saftig og smakfullt, og i motsetning til filet så blir ikke denne overstekt eller seig. En svært vellykket rett ombord et fly, noe jeg skal legge meg på minne til senere flyturer der dette dukker opp på menyen.




Følget til denne ble både Bordeauxen og den Chilenske som vant testen på utreisen.


Enkel og god dessert, bread pudding med is.


Litt ost og søt vin ble det også plass til


Avsluttet med kaffe, Johnny Blå og litt sjokolade (dvs avsluttet vel ikke, ble mer Taittinger etterpå, men det var ikke en del av måltidet) Da hadde det gått 2,5t siden avgang fra DTW, dvs ikke så mange timene igjen å sove på.
 
Frokost ombord ble lett skippet til fordel for soving og mat på bakken. Crewet på denne flighten var like bra som på turen vestover, med både lave skuldre, varme og entusiasme. Man føler seg rett og slett veldig velkommen ombord hos Lufthansa.

Det var rimelig grått og trist når vi ankom Frankfurt en halv time etter rutetid.




Storestyggebror



Deretter ble det en ganske lang gåtur til FCL A, men det er greit å riste litt på bena etter en flytur.
Først ble det forsøk på litt soving i en cabbana, deretter en helt ok frokost:












Til slutt ble det en flight jeg hverken har bilder av eller husker noe fra, FRA-OSL. Tror ikke jeg hverken spiste eller drakk, europeisk biz blir et så stort antiklimaks at jeg rett og slett ikke gidder. Slik sett spiller det ingen rolle om det står SAS Plus eller Lufthansa Biz når man flyr hjem fra FRA eller MUC.

Oppsummert så må jeg si at Lufthansa leverer. Meget flott kabin uten bling bling, meget hyggelig crew som har den flotte kombinasjonen av kammeratskap og korrekthet som man ikke finner hos selskap fra (Midt) Østen.
Vinen var bra på alle områder, med hvitvin som den svakeste. Maten var god og variert, uten å være spektakulær. Det var mer vekt på gode smaker enn fancy presentasjon og eksklusive råvarer.

Jeg gleder meg allerede til neste tur med Lufthansa, vet bare ikke hvor og når enda.
 
Fantastisk bra sengelektyre nå før en lukker øynene og går inn i drømmeverden. Forhåpentligvis om LH F.
Takk skarru jaggu ha for kjempemessig rapport :)
 
Kjemperapport. Gleder meg til egen tur i LH F denne våren... et spørsmål i den anledning: flyr OSL-MUC-SFO og SFO-FRA-OSL, alt på LH-metall. Hvordan ordner man seg dette bil-opplegget for å komme fra fly til terminal/lounge og ut igjen? Eller må man (o, skrekk) finne seg i å bruke beina?
 
Last edited:
Back
Top