Legitimasjonsplikt, fra EU-land til Norge ?

Ved flygninger innenlands så er det eneste legitimasjonskravet "bibliotekskort" eller noe annet med bilde og fødselsdato, og da kun ved innsjekking av bagasje. Er det ikke dette som er EU/myndighetene sitt krav, og alt annet er flyselskapene sine krav?

Tror vi må holde litt forskjellige ting fra hverandre:
1) Myndighetskrav ved innsjekket baggasje innelands er hjemlet i Forskrift om forebyggelse av anslag mot sikkerheten i luftfarten §37.
2) Eventuell legitimasjon ved innenlandsreise uten innsjekket baggasje er flyselskapet krav
3) Legitimasjon ved internasjonale flyginger (uavhengig av baggasje) er en eller annen Schengen/EU-forordning
4) Hva som er gyldig legitimasjon i Schengen er en helt annen sak uavhengig av flyselskapene. Hva flyselskapene velger å godta får være opp til dem ref. Savipix siste svar
 
Fel, bland annat i Italien och Frankrike skall du kunna legitimera dig "at all times". Har själv blivit stoppad i en skidbacke i Piemonte.

(och du kan heta Mullah xxx och se östlig ut utan problem).

Stemmer nok, husker ikke hva det kalles, men innen endel av Schengen er det iallefall "passfrihet". Kan nok stemme at Italia ikke er med. Frankrike er jeg faktisk usikker på.
 
Stemmer nok, husker ikke hva det kalles, men innen endel av Schengen er det iallefall "passfrihet". Kan nok stemme at Italia ikke er med. Frankrike er jeg faktisk usikker på.

Sen är det stooooor skillnad på "passplikt" och som i ITA, FRA, GER, "legitimationsplikt".

Resor mellan länderna är passfria, men i och med att vi som har norskt pass bara har passet som bevisar vilket nationalitet vi har.........
 
På OSL har AF-KLM et standardskjema der du kan signere hvis du ikke har pass, men annen gyldig legitimasjon - så sant du reiser innen schengen.
 
Det er forskjell på "legitimasjonsplikt" og "grensekontroll" - og så er det forskjell på hva som godtas ved en grensepassering/kontroll ref. pass vs nasjonalt ID-kort.
 
Da Norge er med i Schengen kreves det meg bekjent ingen ID for nordmenn ved reiser innen Schengen området, akkurat som det er for oss innen norden.

Jeg tror vi skal skille mellom kravene for å sjekke inn og kravene for å oppholde seg i et land.

En inder, for eksempel, må ha gyldig visum for å oppholde seg på Gardermoen og på Flesland. Han må altså ha visum for å lovlig kunne fly OSL-BGO, men SAS og Norwegian sjekker bare om han har et hvilket som helst ID-kort med bilde og fødselsdato. Politiet derimot, kan nok interessere seg mer for visumet.

På tilsvarende måte, så kan en nordmann fritt oppholde seg i alle nordiske land uten å ha med seg "gyldig" legitimasjon, ettersom det ikke er plikt til å bære legitimasjon i noen av de nordiske landene. Det samme gjelder reiser mellom landene. Dette er sikret gjennom den nordiske passunionen.

I de fleste andre Schengen-landene, er det annerledes. Der er dum, til en hver tid, pliktig til å kunne legitimere deg meg gyldig legitimasjon, det vil altså si pass. Dette gjelder i like stor grad på gata i Berlin, som på Tegel. For å kunne oppholde deg lovlig på Tegel, må du altså ha med deg pass.

Så til flyene: Så vidt jeg vet (og noen som vet får gjerne korrigere meg), så er det ikke noen myndighetspålagte krav til legitimasjon ved flyreise, utover den ID-kontrollen som er innenriks i Norge (EF forordning 622/2003, så vidt jeg vet).

Har flyselskapene noe sted i Europa samme krav til å sjekke pass eller annen ID, som f.eks hoteller har i en del land?
 
Det er forskjell på "legitimasjonsplikt" og "grensekontroll" - og så er det forskjell på hva som godtas ved en grensepassering/kontroll ref. pass vs nasjonalt ID-kort.

Er det noen som kjenner Schengen-avtalen godt nok til å vite hva som er legitimasjonskravet ved grensepassering? Er dette nasjonal lovgivning (legtimasjonskontroll), eller er det Schengen-regler?
 
Jeg har flydd OSL - Bru mange ganger med bare bankkort med bilde og underskrift. Aldri spørsmål om pass. Skjønner ikke sdette spørsmålet i schengenområdet. Skal du frs OSL til London - så må du gjennom ytterst på Gardermoen for å vise Pass,men innen europa - ser ikke noe problem med å bruke førekort eller bankkort med bilde og underskrift.

Noen andre med andre erfaringer ??

Jan
 
Reise innlands = ID ved sendt bagasje (myndighetskrav)
Reise utlands innen Schengen (inkl norden)= leg plikt, pass, bankkort eller førerkort (myndighetskrav)
Reise utenlands utenfor Schengen = passplikt (myndighetskrav på id kontroll)

Passkontrollen som selskapene gjør ved resier utenfor schengen er for dems egen sikkerhet da de er økonomisk ansvarlig for å sende noen hjem igjen hvis de har fått reise uten gyldig pass/visum.
Og ja passkontrollen på OSL og andre steder slipper folk igjennom uten gyldig visum, utgåtte pass osv

MEN
Land innefor Schengen kan på kort varsel kreve passplikt til landet dems, eks Spania ved kongebryllup. Flyselskaper kan også kreve kun pass som ID eks LH ved fotball VM.
 
Shadow: Innen Schengen - utenfor Norden - så er jo kun pass gyldig, der holder ikke førerkort eller bankkort.

Merkelig at dette skulle bli sånn en diskusjon!
 
Shadow: Innen Schengen - utenfor Norden - så er jo kun pass gyldig, der holder ikke førerkort eller bankkort.

Merkelig at dette skulle bli sånn en diskusjon!

Ja som legitimasjon i landet du skal til ja, men ikke her i Norge, derfor kan du vise bankkort her.
Det skal også sies at en kollega av meg har stoppet reisende med falskt pass på en LHR avgang, de hadde kommet seg igjennom passkontrollen og sto ved gate'n.

Men denne diskusjonen har vært oppe en haug av ganger ja
 
joda, men dette er jo UT av Norge da, jeg snakker om INN til Norge....Nå har jeg ikke fått noen melding om at vedkommende IKKE kom seg hjem i kveld, så vi får se i morgen :)
 
Jeg reiste tur/retur Las Palmas via Madrid med SAS tidligere i år, og hadde moro av å se hvor lenge jeg kunne vente med å vise passet. Førerkort gikk helt fint på alle fire flighter. Bare leiebilselskapet insisterte på å få se passet.

Men da jeg nylig skulle hjem fra Paris med Norwegian, ble jeg nektet innsjekk før passet lå på bordet. Damen i skranken ringte til og med sjefen og fikk bekreftet sin strenge praksis. Men i gaten var førerkortet godt nok.

Hilsen en som gjerne vil være Europeer ;-)
 
Back
Top