Legger press på Norwegian

Re: Legger press på Norwegian

Det spørs om ikke politikerne i BDU området overvurderer seg selv.
DY er neppe det selskap som lar seg presse av politikere fra Nord-Norge.
Skulle de ønske noe mer enn det som DY selv finner som trafikkgrunnlag i tillegg til det kontraktfestede må de nok åpne lommeboka og ta frem sedlene.
 
Re: Legger press på Norwegian

Litt dårlig artikkel - det står jo ikke hva som er forskjellen på Norwegians tilbud SAS' tilbud fra BDU... Så kan noen forklare hvor mye dårligere Norwegians tilbud er?
 
Re: Legger press på Norwegian

Litt dårlig artikkel - det står jo ikke hva som er forskjellen på Norwegians tilbud SAS' tilbud fra BDU... Så kan noen forklare hvor mye dårligere Norwegians tilbud er?

2 daglige vs 3 daglige. Samt bedre tilbud og ordninger med videreforbindelser med SK
 
Re: Legger press på Norwegian

Latterlig av politikerne å mase om dette. Skulle alle steder på størrelse med BDU ha egne flyruter, ville det bli manko på fly i verden. Det er tross alt ingen menneskerett å ha en flyplass med fly som går hele døgnet max en halvtime unna heimen.
 
Re: Legger press på Norwegian

Latterlig av politikerne å mase om dette. Skulle alle steder på størrelse med BDU ha egne flyruter, ville det bli manko på fly i verden. Det er tross alt ingen menneskerett å ha en flyplass med fly som går hele døgnet max en halvtime unna heimen.

Dette blir for dumt!

I fare for å gjenta meg selv, men hva skal meningen være med lokalpolitikere dersom de ikke nettopp står på for egen region, inkludert dens kommunikasjonstilbud. De har da vel aldri påstått at det er noen menneskerett, men prøver med de midler de har å opprettholde dagens frekvenstilbud.

Kjeft hadde vært på sin plass dersom de IKKE gjorde noe for å forbedre tilbudet. Om Norwegian gir etter for presset er jo en helt annen sak, men selvfølgelig skal de prøve!
 
Re: Legger press på Norwegian

Greit å prøve seg, men mener du at tilbudet skal opprettholdes fordi det engang har vært der, eller fordi regionen har så mye innbyggere? Skal enhver ordfører i kommuner på den størrelsen ha som kampsak at de skal ha X antall fly pr dag?
 
Re: Legger press på Norwegian

Latterlig av politikerne å mase om dette. Skulle alle steder på størrelse med BDU ha egne flyruter, ville det bli manko på fly i verden. Det er tross alt ingen menneskerett å ha en flyplass med fly som går hele døgnet max en halvtime unna heimen.


Av alle politikerutspill angaaende luftfart som er kommet opp gjennom aarene er dette utspillet noe jeg mener ligger klart innenfor det lokalpolitikere faktisk skal bry seg om. Dette er jobben deres.

Noen ganger lykkes de. Andre ganger ikke. Man finner noyaktig de samme forholdene den andre veien, med private naeringslivsaktorer forsoker aa paavirke lokalpolitikere. Ref Ryanair, for eksempel.

Noen ganger lykkes man, andre ganger ikke.

Lokaliseringen av Norges hovedflyplass til Gardermoen er jo et typisk eksempel paa lokalpolitikere som har lykkes med sin paavirkning...
 
Re: Legger press på Norwegian

Tipper ogsaa at forsvaret ikke setter saerlig pris paa et 33% kutt i tilbudet. Tror nok SAS er tilbake paa BDU foer man vet ordet av det
 
Re: Legger press på Norwegian

Tipper ogsaa at forsvaret ikke setter saerlig pris paa et 33% kutt i tilbudet. Tror nok SAS er tilbake paa BDU foer man vet ordet av det

Det blir i alle fall en liten voksenopplaering for folk i indre Troms om hva som er forskjellen mellom et nettverksselskap og en Low Cost Carrier
 
Re: Legger press på Norwegian

ja de begynner å bli gode på etterpåklokskap i nord.... jeg minns en aldri så liten sak for ikke så mange månedene siden.

:lol:

:nor
 
Re: Legger press på Norwegian

Greit å prøve seg, men mener du at tilbudet skal opprettholdes fordi det engang har vært der, eller fordi regionen har så mye innbyggere? Skal enhver ordfører i kommuner på den størrelsen ha som kampsak at de skal ha X antall fly pr dag?

Nei, poenget mitt var ikke hva som burde bli det endelige tilbudet. Poenget mitt var hva som faktisk er oppgaven til lokalpolitikere, som jeg ser andre også har tatt fatt i.

Dessuten er det Forsvaret som bestemmer hvem Forsvaret skal fly med. Av den grunn får jo egentlig ikke folk i indre troms "som fortjent" heller. De har jo ingenting de skulle ha sagt i saken om hvem Forsvaret gir anbudsflyvningene.
 
Re: Legger press på Norwegian

ja de begynner å bli gode på etterpåklokskap i nord.... jeg minns en aldri så liten sak for ikke så mange månedene siden.

:lol:

:nor

To forskjellige fylker. Og om jeg ikke husker feil var det noen kommuner vestpå som satt med skjegget i subprime-postkassa også :D
 
Re: Legger press på Norwegian

2008-01-24
Norwegian overtar Bardufoss

Norwegian overtar trafikken til og fra Bardufoss etter at SAS tapte kontrakten om transport for Forsvaret. SAS har siste flygning fra Bardufoss i mai.

I desember ble det klart at Forsvaret valgte Norwegian til å transportere sine ansatte de neste årene. Forsvaret står for halvparten av trafikken til og fra Bardufoss. Dermed er det ikke økonomiske grunnlag for SAS til å fortsette å fly til og fra denne flyplassen.

Trist dag for SAS
- Det er utrolig trist for oss at vi må slutte å fly fra Bardufoss. Vi har fløyet dit siden 1956, og har gitt denne landsdelen et godt rutetilbud i over 50 år, sier informasjonssjef Thomas Midteide i SAS Norge.

SAS har brukt den siste måneden med kalkulatoren for å se om det er mulig å opprettholde noe trafikk til og fra Bardufoss. Dessverre har regnestykkene vist at det ikke er økonomisk forsvarlig å opprettholde trafikk uten avtale med Forsvaret. Det betyr at SAS Norge må trekke seg ut når Norwegian tar over.

Trafikkvolumet til og fra Bardufoss er som på flere andre ruter innenlands slik at det er grunnlag for én aktør, men ikke to.

- Vi lover at vi skal gjøre vårt for å vinne tilbake Forsvaret som kunde ved neste korsvei. Denne gangen var det konkurrenten som trakk det lengste strået, men vi skal tilbake til Bardufoss neste gang vi får muligheten, lover Midteide.

Siste flight i mai
Midteide sier det er beklagelig hvis Bardufoss nå får et dårligere flytilbud enn det SAS har tilbudt regionen. I dag har SAS 19 avganger i uken fra Bardufoss til Oslo, og gjennomsjekking av bagasje og passasjerer også til andre flyselskaper.

Avtalen mellom SAS og Forsvaret går ut 1. februar, men SAS vil fly fra Bardufoss frem til 12. mai. Da er det Norwegian som overtar ansvaret for å gi regionen et godt flytilbud. Nå vil SAS gjøre det de kan for at Forsvaret og de andre passasjerene skal få en så smidig overgang som mulig til den nye transportøren.

------------------
Kontaktinformasjon for journalister:
Informasjonssjef Thomas Midteide
Telefon: 95 71 71 04
Mail: thomas.midteide@sas.no

SAS Norge er landets største flyselskap med 440 avganger i døgnet, og er et heleid datterselskap i SAS konsernet. Selskapet driver ruter i Norge, samt mellom Norge og det øvrige Europa. Årlig frakter SAS Norge om lag 10 millioner passasjerer. Resultatet for 2006 var 361 millioner kroner. SAS ble kåret til Norges beste innenriks flyselskap og beste Europeiske flyselskap i Grand Travel Awards for 2007.
SAS Norge har 62 fly, 54 av dem er Boeing 737, 6 er av typen Fokker 50 mens 2 er av typen Avro 70. SAS har omtrent 160 destinasjoner, og SAS Norge opererer 58 av disse direkte i og fra Norge. 17 av destinasjonene er innenriks. Om lag 3500 medarbeidere arbeider i selskapet, som har sitt hovedkontor på Fornebu ved Oslo.
SAS Norge lanserer 13 nye fritidsdestinasjoner i Europa i sommerprogrammet 2008.
 
Re: Legger press på Norwegian

Det blir i alle fall en liten voksenopplaering for folk i indre Troms om hva som er forskjellen mellom et nettverksselskap og en Low Cost Carrier

Det er vel også rimelig å anta at, selv om DY blir monopolist på strekningen, at folk i indre Troms vil få opplæring i hva lave kostnader gjør med billettpriser. Så det blir kanskje en opplæring på godt og vondt.
 
Back
Top