Jeg har hatt "utvidet medlemsskap" eller hva de kaller det i folketrygden utland (HELFO Utland) når jeg har vært student i USA. Da har NAV Utland/HELFO inngått avtale med et amerikansk forsikringsselskap, slik at du også får et faktisk forsikringskort du kan vise for deg--og er TEMMELIG godt dekket. Vekt på temmelig. Denne dekker mye, men ikke alt--du må absolutt ha forsikring ved siden av.
Blandt annet dekker ikke NAV Utland (nå snakker vi om den utvidete folketrygdsdekningen i utlandet for utstasjoneringer og studenter) narkoselegen... Selvom de dekket selve operasjonen, er det ikke dekning til narkose i denne avtalen--en pike med kun denne dekningen satt dermed igjen med en stor regning til narkoselegen og diverse andre småting den ikke dekker.
Nå har jeg også kjent klinikkdrift på innsiden over i Statene, og har jobbet så smått med claim processing og receivables . Jeg kjenner det systemet du skisserer... Og ER nattestid er på ingen måte drømmen--man ber til Gud om at det ikke må komme inn et skuddoffer, som sjeldent kan betale, og som ofte saksøker deg uansett. Det hindrer ikke i at jeg personlig opplever å få bedre health care enn det jeg får i Norge--hvor jeg i fjor ventet 9 måneder på en operasjon ved Ullevall fordi man kun har fire spesialister i landet. At jeg nettopp gjorde den i Norge skyldes jo blandt annet at selv med god dekning på ca 80 % blir det store egenandeler også, og jeg tror ikke de fire norske spesialistene er så altfor mye dårligere enn sine amerikanske kollegerer, og det blir igjen et økonomisk spørsmål-- ville $4,000 i egenandel forsvare raskere behandling når månedene med ekstra ventetid fikk egenandelene close to 0.
Ja, det er mye rot i claim processing og en voldsom papirmølle--men ser du bort fra det (og optimalt sett får dette endret) så har du fortsatt mer ekspertise og tidligere diagnostisering.