• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Legefly

FlyboyKarsten

ScanFlyer Gold
Heisann jeg lurer på en ting når det gjelder legeflyet. Når jeg har sett at legeflyet kommer for landing, så parkere det litt utenfor brannstasjonen på SVG og ambulansen kommer. Og når det tar av trodde jeg det hadde førsteprioritet, men andre fly får ta av før legeflyet jeg vet ikke hvorfer. Derfor spør jeg dere noen som vet noe.????

Hvis de ikke har bedt om prioritet og det ikke haster, så stiller de samme kø som alle andre. Alle oppdrag haster ikke og mange oppdrag er bare transport av pasienter mellom sykehus.

ok siden jeg så at ambulanse med full blålys men flyet måtte vente på landing. Men er ikke sikkert det hastet slik.

Om ambulanseflyet ber om prioritet, skal man unngå unødvendige delays. Men man kan ikke sette himmel og helvete i bevegelse pga dette. Om man gjør det, kan man sette andre i fare. Men så langt det er mulig, skal disse flygningene bli prioritert.

Jeg kan vel svare for Sola sitt vedkommende. Hvis Luftransport ikke ber om prioritet, så stiller de naturligvis i samme kø som alle andre.

Hvis de ber om prioritet (normalt ved oppstart), så er vi kjent med det. Men som ATC vet vi aldri nøyaktig når de er klar til å takse for avgang, så vi kjører trafikken normalt inntil de er klare til å takse. Som regel velger Luftransport å bruke hele banen for avgang. Til bane 18 kan det dreie seg om så lite som 25-30 sekunder fra de takser og til de ankommer terskelen, og skulle de ønske å ta av fra intersection TWY A, dreier det seg om 10-15 sekunder.

Det blir opp til ATC å avgjøre om man lander et fly først eller ikke, og det har med hvor langt det andre flyet er unna landing.

Hensyn å ta:
- Værforhold - må flyet som kommer inn gjøre en instrument avbrutt innflyging, eller kan det gjøres visuelt rundt flyplassen
- Wake turbulence på en eventuell go-around i forhold til Luftransport (B200 - light)
- Performance på det andre flyet - vil B200 ta igjen/klatre bedre på en avbrutt innflyging
- Performance på et fly som allerede har tatt av (samme som over)
- Annen trafikk - helikopter på vei inn/ut fra Sola til kryssende rullebane

Hvis værforholdene er bra, og tatt hensyn til ankommende fly sin innflygingshastighet, så vil man typisk kunne ta av Lufttransport innenfor et tidsvindu 30 sekunder - 2 minutter.

Med det mener jeg at hvis et ankommende fly er innenfor 30 sekunder fra landing, vil det sannsynligvis være fordelaktig at dette flyet lander før Lufttransport tar av. Ut til 1 minutt fra landing kan det være mulig å svinge ankommende fly vekk fra flyplassen, så fremt det ikke er trafikk bak dette igjen som gjør at vi kan få en underskridelse av atskillelse. Mellom 1 - 2 minutter før ankomst vil en kunne velge å ta av Lufttransport foran ankommende fly, og kan til en viss grad justere hastigheter/svinger (ved en visuell innflyging f.eks.)

"Kontrolltårn skal gi opplysninger og klareringer, som nødvendig, til luftfartøy under sin
kontroll for å oppnå en trygg, rask og velordnet trafikkavvikling på og i nærheten av en
flyplass, med det formål å forebygge og avverge sammenstøt"

Back