LED belysning på rullebanen

Wiggo Hovde

ScanFlyer Silver
LED belysning på rullebanen

MOL har akkurat LED belysning. Er det andre lufthavner som har fått dette installert?
Sparer visst en del på strøm og vedlikehold.

Her er et bilde fra fredag ettermiddag.

DSC_9035_831_K.jpg

Re: LED belysning på rullebanen

SVG har dette på centerlys og touchdown lys på 11/29 og 18/36. Kantlys er av gammel sort enda. Wig wag og endel taxebanesenterlys er også skiftet til LED.

Elers er meget fint bilde ja!

Evenes har det på kant- og senterlys på rullebanen, samt senterlys på taksebaner.

Men om de sparer så mye vedlikehold er jeg usikker på. Is og snø smelter ikke, så det igjen skaper nye utfordringer

Attachments

• 1617730_742493835806045_7525099483353794046_o.jpg
    1617730_742493835806045_7525099483353794046_o.jpg
    26.7 KB · Views: 1,116
Last edited:

Evenes har det på kant- og senterlys på rullebanen, samt senterlys på taksebaner.

Men om de sparer så mye vedlikehold er jeg usikker på. Is og snø smelter ikke, så det igjen skaper nye utfordringer
Egentlig ett gammelt problem. Lastebiler fikk dette problemet når man startet med LED belysning, for all del, de trenger jo lys og LED er tross alt MYE bedre. Men flere har vel må varmekabler i baklysene for å smelte snø/is nå. Mulig en løsning for flyplasser, men kostnaden blir sikkert formidabel, men på den andre siden, pæra holder[emoji12].

Vel, nå er ikke MOL den flyplassen som har hatt så veldig mye av is og snø de siste årene. Men varigheten på lysene er mye lengere.

TRD og SSJ har desverre også LED.
Sparer sikkert strøm og krever lite vedlikehold, men er ikke like behagelig i bruk som tradisjonell belysning. Lyset er mye "hardere" for øynene, og selv på minimum setting syns jeg det er alt for kraftig. Dumt siden dette sikkert er fremtiden.

Hej!

Att man sparar mycket pengar på underhållet och på strömförbrukningen är lätt att räkna ut. En halogen lampa kostar ca Nok 1500 ex arbete att byta men livslängden på LED var mångdubbel mot halogen (kommer inte ihåg hur många gånger längre livslängd) LED smälter inte snö, det stämmer, men halogen lampan smälte snö som sen frös till is runt lampan. LED skapar inga isfläckar men som tidigare nämt, kräver det annan typ av snöröjning men det lär man sig snabbt.
Vad gäller ljusets styrka så uppfattas det "hårdare" men även att det är lättare att se när det ligger på minima.

Det er mange flyplasser som begynner å gå over til LED. Enorm strømbesparelse. På ebay ligger det nå mange av den gamle typen i alle slags farger. Noen av selgerne skriver at flyplassen har gått over til LED. Så nå er det bare å fylle opp innkjørsla med blå taxiway lights :-)

Back