• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

LCY, flytyper og rullebanelengde

Fellowship

ScanFlyer Dusty
Medlem
Hei

Jeg er jo en "outsider" mht flyspotting, i og med at jeg hele mitt liv har hatt arbeid "utenfor gjerdet" som det heter. Ikke er jeg akkurat noen tekniker heller.

Men i forbindelse med opplysningen om at BA starter LCY-ARN med ERJ-170 er det vel, så lurer jeg på om det krever noen vektbegrensninger for dette flyet å opere på LCY eller ikke. Jeg kjenner ikke spesifikasjonene for ERJ-170 godt nok, men den finnes vel i litt ulike varianter.

Har jo sett den "live" på OSL med AY flere ganger, og tror jo ikke akkurat det er noe problem, men morsomt om noen vil utdype likevel.
 
Hei Ole.

Du finner litt mer info her:

http://www.embraercommercialjets.com/img//download/138.pdf

ADLD for en ERJ170AR er 1.274m ved MLW.

Med en bane på 1508m blir det ok ved dersom det er tørr eller med normalt regn, men du far problemer dersom runway er covered med vann. Da må du ned i landing vekt. Samme gjelder for icy conditions (som du ikke ofte har i LCY).

Desverre finner seg ingen mer detaljerte info om Aircraft performance på Embraer sine sider. Men du kan sikkert anta at BA Cityflier ikke lander med MLW.
 
ERJ190 synes å være det nye førstevalget for selskaper som flyr på LCY, og de er jo en god del lengre og tyngre enn ERJ170, så jeg tviler på at sistnevnte har så mange restriksjoner. Men det kan jo selvsagt være andre faktorer som spiller inn også, som bremser o.l.
 
Back
Top