Lav bemanning hos politi og passkontroll på OSL

Re: Lav bemanning hos politi og passkontroll på OSL

Kun 2-3 min ventetid i dag på EØS, men var en del lengre kø for de som sto på ikke-eøs passkontrollen.

w

http://www.dagbladet.no/nyheter/det...sppa-passkoene-men-politiet-sier-nei/60309192

Dette provoserer meg. For politi og myndigheter er det helt ok at handling- og flyselskapsansatte med liten trening og ingen 'hjelpemidler' skal ta disse avgjørelsene på avreisestasjonene. Men å sette inn vektere med skikkelig trening og hjelpemidler er uaktuelt. Da vet man at det ihvertfall ikke er kvaliteten på tjenesten som er argumentet.

Hadde det vært så enkelt hadde jeg ikke brydd meg om å bytte jobb. Vektere har verken trening eller hjelpemidler til å gjøre en jobb på grensen, dessverre vil kanskje noen si, takke gud den store vil andre si.

Tirsdag 13/9 sto jeg i kø 8 minutter ca kl 1630 (kom fra TRD og skulle videre til LHR). Køen for de som ikke har EU-pass var mye lengere.
Hadde forventet mer ventetid, men det gikk altså veldig bra. Håper det går like bra kømessig neste tur (til NYC) :)

Litt digresjon, men er ikke bare i Norge man sliter. Ikke-EU/EØS-køen på LHR var visstnok på opp mot 3 timer i helgen. Grundigere kontroller enn tidligere og veldig mye ikke-EU-folk som kommer til UK (studenter m.v. som skal studere som det tar tid å prosessere) iflg. rykteflommen på nett.

Det var kaos på EU også, med enorme køer i automatene.

Sent fra min SM-G901F via Tapatalk

Basert på enkelte budsjettlekkasjer og kommentarer rundt dette kan det tyde på at budsjettene øker mer til neste år så man kan få inn mer ressurser og dermed redusere køene. Med mindre de lokale politisjefene plutselig finner noe annet og bruke det på.....

http://www.dagbladet.no/nyheter/politiet-far-300-millioner-kroner-mer/63306021
Disse forskjellene vil vi nå utjevne. Det er lettere å være kjeltring i et politidistrikt enn i et annet. Noen politidistrikt har spesielle utfordringer, som store flyplasser de skal betjene, sier Anundsen

21/9 ble vel flere Non Schengen fly forsinket pga kø i passkontrollen. DY og TG til BKK var vel sene pga dette.

Skal ut å fly SVG-OSL-LHR imorgen, med avreise OSL kl 1315. Noen som vett hva jeg kan forvente av kø i den tiden??

Skal ut å fly SVG-OSL-LHR imorgen, med avreise OSL kl 1315. Noen som vett hva jeg kan forvente av kø i den tiden??

Ikke helt håpløst

e4330813119616b67a9dd79c2b875fe2.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hvordan går det i passkontrollen om dagen?
Skal avgårde med BA763 med avgang 11:50 i morgen, lørdag. Ser det er noen non-schengen avganger, men bør vel gå greit om kapasiteten er "normal"?

Skal ha med småtrollene, så greit å vite hvor mye ekstra tid til ekstratiden vi skal beregne :)

Relativt rolig der ved de tider i morgen

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ser ikke ut til at utfordringene er over. Gikk gjennom security 0640 på lørdag morgen, 0717 var jeg ved gate - det var en litt for spennende opplevelse. Litt for mange London-fly som skulle gå samtidig, og kun to luker åpne. På toppen av det hele ble det bare surr med organisering av kø etter hvert, noe som som ikke hjalp på flyten.

Det var noe tilsvarende lørdag for to uker siden - i tillegg til alle som bare måååtte ta en pils for å så å brøyte vei i køen kl 07:10...

Får rapporter/snap om et j***** passkontroll nå... ikke løst seg, eller?

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Heisann!

Reist ut og inn et par ganger den siste uka, og det er på ankomst det var vært verst. Fredag ettermiddag gikk køene helt ut til gatene når jeg kom fra London.

Ved avreise er det verst på morge/tidlig formiddag på vei ut. 50m kø der også onsdag...

Så at ting har "ordnet seg" er nok en overdrivelse.

Kim

Deeeevvvv...
Det der orker jeg ikke. Flyr gladelig via en mer effektiv flyplass annet steds i Europa. Min har de siste årene vært AMS.

Uff. Gleder meg ikke akkurat til fredag 06.jan.

Virker som det er verre på CPH til tider. Gikk ut fra SAS-stuen på vei til B-gates i forrige uke og passkontrollkøen strakk seg helt bort til H&M/Transfer Center.

Back