Lav bemanning hos politi og passkontroll på OSL

Re: Lav bemanning hos politi og passkontroll på OSL

http://www.dagbladet.no/nyheter/det...sppa-passkoene-men-politiet-sier-nei/60309192

Politiet: - En fallitterklæring om en så kompleks tjeneste skal settes ut til private.

Dette provoserer meg. For politi og myndigheter er det helt ok at handling- og flyselskapsansatte med liten trening og ingen 'hjelpemidler' skal ta disse avgjørelsene på avreisestasjonene. Men å sette inn vektere med skikkelig trening og hjelpemidler er uaktuelt. Da vet man at det ihvertfall ikke er kvaliteten på tjenesten som er argumentet.

http://www.dagbladet.no/nyheter/det...sppa-passkoene-men-politiet-sier-nei/60309192

Dette provoserer meg. For politi og myndigheter er det helt ok at handling- og flyselskapsansatte med liten trening og ingen 'hjelpemidler' skal ta disse avgjørelsene på avreisestasjonene. Men å sette inn vektere med skikkelig trening og hjelpemidler er uaktuelt. Da vet man at det ihvertfall ikke er kvaliteten på tjenesten som er argumentet.
Det er ingen handling- og/eller flyselskaprepresentanter som tar seg av grensekontroll, som det her snakkes om. De sjekker enkelt sagt at du har gyldig id, men selve grensekontrollen, som kan innebære bakgrunssjekk, anholdelse, pågripelse med mer blir gjort av politi- og grensekontrollpersonell. Dette krever minimum begrenset politimyndighet, og jeg vil tro det er dette som er en fallitterklæring å si fra seg.

Det er noen vesentlig forskjell på den dokumentkontrollen som handlingselskapene gjør og som passkontrollen gjør.

En handlingagent kan nekte en person å gå ombord i et fly, og altså hindre vedkommende å nå fram til passkontrollen, men vil aldri gi noen tillatelse til å komme inn i Schengen-området. Den avgjørelsen er det grensekontrollen som tar. Om dette ikke nødvendigvis er en politioppgave, så er det definitivt myndighetsutøvelse, som bør sitte langt inne å privatisere.

Grensekontrollen er ikke kun en dokumentkontroll, men også en sjekk opp mot politidatabaser som SIS for å kontrollere om personer er etterlyst e.l., og eventuelt med en pågripelse som resultat. Å pågripe personer er definitivt en politioppgave.

Utdannelsen er forøvrig 20 studiepoeng (2/3 semester):
http://www.phs.no/studietilbud/ette...tte-i-politiet-med-begrenset-politimyndighet/

Nå er jeg muligens litt dum, men er det ikke ganske stor forskjell på passkontroll ved avgang og ankomst? For førstnevnte er det vel en ren dokumentkontroll som skal hindre de som ikke har gyldige dokumenter å få sette seg på flyet, men landet man ankommer gjør egen kontroll. På ankomst er det mer alvor, da man er siste skanse før noen kommer inn i landet og kan ende opp med å avvise eller anholde de som prøver å komme inne illegalt.

I mitt simple hode ville det da vært enklere å bemanne med litt mindre kompetente folk på avgang eller ankomst. Eller er jeg helt på bærtur her?

NB! Automater er en fin ting, men OSL virker å ha automatallergi....

NB! Automater er en fin ting, men OSL virker å ha automatallergi....
Automaten krever også bemanning, så om det kniper så er det antagelig generelt bedre med to åpne sluser enn en åpen sluse og automater.

Har sikkert hatt flaks, men...

2/7 kl 11 - 5-7 min kø på utreise
10/7 kl 16 - 0 kø på innreise
12/7 kl 11 - 0 kø på utreise

Automaten krever også bemanning, så om det kniper så er det antagelig generelt bedre med to åpne sluser enn en åpen sluse og automater.

Men krever automatene spesielt utdannede folk? Her bør det vel være nok med noen som forstår hvordan de funker. Om en ikke blir godkjent så er det bare å stille seg i kø til en vanlig sluse.

Men krever automatene spesielt utdannede folk? Her bør det vel være nok med noen som forstår hvordan de funker. Om en ikke blir godkjent så er det bare å stille seg i kø til en vanlig sluse.
Kjenner ikke detaljene på OSL, men på LHR sitter det passkontrollører og overvåker alle slusene, der de ser bilder, pass, info m.v. så må nok ha noen med litt utdanning og sikkerhetsklarering. På gulvet kan man nok ha en floor-walker fra "anycompany" som sorterer køen m.v.

Jeg reiste ut/inn med United de siste dagene:

• Utgående lørdag klokken ca. 1030 - Maks. fem minutter kø
  • Innkommende onsdag ca. 1030 - Null kø (jeg var riktignok en av de første av flyet)

Jeg hadde en tur utenfor Schengen denne uken:

Ut mandag formiddag: Hadde avgang i 11-tiden, samtidig med omtrent alt annet utenfor Schengen, så troppet opp i passkontroll ca. 10:15. Var allerede en liten kø, men plutselig åpnet de TO ekstra luker for norske statsborgere only, og dermed var det hele unnagjort på under to minutter.

Retur fredag ettermiddag, ca. 17.00: En del kø, men gikk nokså raskt gjennom EU/EØS-skranke.

Re: Utbyggingen av OSL mot 2017

Hovedoppslaget på Dagsrevyen i dag var politiet som var bekymret for bemanning i passkontrollen på OSL etter utbygginga:
https://tv.nrk.no/serie/dagsrevyen/NNFA19083116/31-08-2016

Dette er vel, først og fremst, en sak om prioriteringer innen politiet, selv om det kobles opp mot utbygginga.

Skal ikke spore av, men det er ikke bare på OSL det til tider kan være trøbbel med politi og passkontroll, på Værnes er de som er på vakt disponibel til det lokale lensmannskontoret. Flere ganger har passasjerer stått å ventet for å komme INN igjennom passkontrollen, og bording har måtte startet etter at flyet skulle ha gått.... Heldigvis skjer ikke dette hver dag.

Nå er jeg muligens litt dum, men er det ikke ganske stor forskjell på passkontroll ved avgang og ankomst? For førstnevnte er det vel en ren dokumentkontroll som skal hindre de som ikke har gyldige dokumenter å få sette seg på flyet, men landet man ankommer gjør egen kontroll. På ankomst er det mer alvor, da man er siste skanse før noen kommer inn i landet og kan ende opp med å avvise eller anholde de som prøver å komme inne illegalt.

Kontrollen på utreise har absolutt noe for seg, blant annet er det der man avslører all de som har oversittet visum eller visumfrihetsperioden, og da fattes det utvisningsvedtak, de blir registrert i databaser o.l.

Kontrollen på utreise har absolutt noe for seg, blant annet er det der man avslører all de som har oversittet visum eller visumfrihetsperioden, og da fattes det utvisningsvedtak, de blir registrert i databaser o.l.

Og så stopper de folk man ikke ønsker skal forlate landet.

Eller folk vi "never mind" kan la dra , men bir merket i systemet for å bli kastet ut direkte neste entry .

Så mye styr for rettsvesenet i Norge.. ??

Hm, litt merkelig spill i media dette. Litt vanskelig å få øye på hva som egentlig har skjedd.

Uansett - ganske skandaløst at det er opp til tre timers ventetid i det som må sies å være et relativt velfungerende samfunn. Selv synes jeg drøye 2 timer i Sao Paulo var slitsomt nok.

Ny sak på VG.no hvor verneombudet på Gardermoen politistasjon forteller at det var opp mot 3 timer kø i helgen. Jeg regner med at det var inn i landet, ellers måtte flyene ha gått veldig forsinket eller uten en del pax. Det må være helt forferdelig å stå så lenge i kø uansett hvilken vei, og nå truer de altså med å stenge passkontrollen: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/truer-med-aa-stenge-passkontrollen-paa-gardermoen/a/23787276/

Back