Lav bemanning hos politi og passkontroll på OSL

Re: Lav bemanning hos politi og passkontroll på OSL

Skal en svipptur til Manchester fre-man, og er mildt sagt j*#la spent på passkontrollen inn og ut da. Har bare 1 time connection fra/til TRD begge veier, men rundt kl 07.30 på vei ut skal da være uproblematisk? (om de ikke har stengt driten da, men da får vel ingen reise..)

Prøver alltid å booke fra TRD via ARN eller CPH, men denne gang var det andre som booket billettene for meg.

Jaja, får gå som det går. Har heldigvis Plus-billett og er EBD om man må bookes om.

Vil nok tro at det er mest røyk. Dette har nok satt igang Avinor også - det siste de vil høre om nå som de satser som de gjør på ruteutvikling er stengt passkontroll.
Helt sikkert en del som foregår bak kulissene.

Det var null kø, dvs absolutely nobody, der da jeg kom fra Manchester i går.

Er det kun i helgene det blir kaos?

Skal fly Qatar på lørdag kl.10:05. Noen som vet hvordan trøkket er da?

Når jeg ser på Avinor sine sider så ser det ut som de fleste fly som går før dette er innenfor Schengen, og at det er senere på dagen det baller på seg?

Skal med SK907 klokken 11:10 i morgen. Transfer fra SK252 fra BGO som lander 10:10 så blir jo spennende da med hensyn til dagens Dagsrevyoppslag. Satser på at det står en køfri automagisk pass-sluse og venter på meg når jeg kommer.

Vil nok tro at det er mest røyk. Dette har nok satt igang Avinor også - det siste de vil høre om nå som de satser som de gjør på ruteutvikling er stengt passkontroll.

Avinor har nok sikkert sine meninger og ønsker her, men dette virker mest av alt som internpolitikk og tautrekking i Politiet. Min mistanke er at noen ønsker Gardermoen politistasjon, eventuelt deler av grensekontrollen, skilt ut fra politidistriktet på en eller annen måte.

Helt sikkert en del som foregår bak kulissene.

Alt vi ser er vel at kulissene rister på grunn av alt som skjer bak dem. Jeg er imidlertid usikker på om Avinor er spesielt sentrale i dette.

Er det kun i helgene det blir kaos?

Skal fly Qatar på lørdag kl.10:05. Noen som vet hvordan trøkket er da?

Når jeg ser på Avinor sine sider så ser det ut som de fleste fly som går før dette er innenfor Schengen, og at det er senere på dagen det baller på seg?

Er nok ganske mye som skjer da.

SK907, BA763, TK1752, QR180 SK4733 og SK4773 går innenfor noen timer. Ikke umulig at det er ganske bra trykk inne på non schengen da.

Er nok ganske mye som skjer da.

SK907, BA763, TK1752, QR180 SK4733 og SK4773 går innenfor noen timer. Ikke umulig at det er ganske bra trykk inne på non schengen da.

Skal med SK907 sjøl, 1t overgang selvsagt.. Gjett om vi angrer på at vi ikke tok den litt dyrere via CPH nå.

Men hva kan man gjøre.. Går 2 tidligere fly til OSL men får jo aldri endret billettene før skaden er skjedd og det er for seint nå

Ved midnatt stenger grensekontrollen om det ikke kommer noen løsning på plass. Det er det hovedverneombudet som har bestemt. Konsekvensen må jo da bli at alle fly ut og inn av Schengen blir innstilt. 16 prosent sykefravær er jo også ganske mye og vitner om et arbeidsmiljø som neppe er helt bra.

Last edited:

Klokken 10:23 gikk det strålende. SK fra BGO pushet på tid på tross av sen ankomst. Næringsrik Mikkellefrokost med lefse gikk den. Tidlig ankomst OSL. Litt kø i Harrybutikken. Kjapp Carlsberg i gullstuen. Så ca 50m kø i passkontroll, lå an til ca 10min å vente helt til ny luke plutselig åpnet som jeg var først til. Så to minutt. Og ræv i 20G tre minutt deretter. Happy.

Jeg tror det begynner å sive ut hva denne saken dreier seg om:

http://www.dagensperspektiv.no/2016/gardermoen-spillet

Politimesteren har ansvaret for å prioritere sine ressurser, og må sette passkontrollen opp mot andre behov i politiet. Passkontrollen har ikke vært spesielt prioritert fra politisk hold (når hørte du sist en politiker mene noe om behovet for å sikre en bra passkontroll, før de siste par ukene), mens det har vært en masse andre områder som har vært høyt prioritert politisk. Helt konkret, at passkontrollen burde prioriteres opp, og uttransport av asylsøkere ned.

Men uttransport av asylsøkere kan ikke prioriteres ned. Det er politisk bestemt at det skal prioriteres opp. Så da blir det mindre folk til passkontroll, med mindre det blir krise. Da kan man politimesteren prioritere som han vil.

Nå er det altså krise. Så får vi se, om det dukker opp folk fra PU i lukene på Gardermoen i morgen.

Neppe noen overraskelse, men passkontrollen blir ikke stengt:
https://www.nrk.no/norge/enighet-om-passkontrollen-pa-gardermoen-1.13125518

– Løsningen innebærer 14 nye stillinger, helgevikarer, en roteringsordninge som gir mer hvile (en time på, en halvtime av) og at ni stillinger blir overført fra nedlagte Rygge til Oslo lufthavn, sier politimester Jon Steven Hasseldal i Øst politidistrikt.

Med andre ord - den som skriker høyest får viljen sin ... :D

Å høre politikere fortelle om alt som politiet skal prioritere opp er hverdagskost, men når hørte man sist en politiker som fortalte om hva politiet skulle prioritere ned?

Å høre politikere fortelle om alt som politiet skal prioritere opp er hverdagskost, men når hørte man sist en politiker som fortalte om hva politiet skulle prioritere ned?
Det kommer du aldri til å få høre!

Sent fra min SM-G901F via Tapatalk

Men i går var det på'n igjen.

Ankom fra Dubrovnik, kun en luke åpen for EU/EØS og nærmest stillestående for Non-EU, det var oss fra DBV, samt en Turkish.

Men på utgående var det enda verre. Nede i avgangshallen så jeg en minst 100m lang kø mot passkontrollen.

Ser det var noen som reiste forrige lørdag i 10-11-tiden her. Hvordan var det?

Flyr med BA i morgen videre til USA, tenkte ikke på at det hadde vært bedre å mellomlande i Europa.

Kan melde om null kø når jeg gikk igjennom 1040-1050, i motsetning til sikkerhetskontrollen som var en 10-15 min

Kan melde om null kø når jeg gikk igjennom 1040-1050, i motsetning til sikkerhetskontrollen som var en 10-15 min
Vil tro det ofte er greit, men det er jo de store køene som skaper overskrifter og fokus og derfor blir dominerende.

Back