Lav bemanning hos politi og passkontroll på OSL

Re: Lav bemanning hos politi og passkontroll på OSL

Men - mer til saken - fører dette ikke til at en rekke mennesker ikke rekker flyet sitt? I så fall, litt merkelig at man ikke hører om det - eller er selskapene litt fleksible og tar høyde for det?

Det er jo mulig det stort sett har resultert i ekstra kø, venting og irritasjon, men at de aller fleste uansett har rukket flyet? Det står jo ingenting om hvor lang ekstra ventetid dette skaper, bare at køen er lang.

Eventuelt at man har blitt reddet inn av andre forsinkelser?

På søndag landet vi med SK fra TRD kl 10.25, og hadde SK907 videre til NY kl 11.10.

Når vi endelig kom igjennom passkontrollen så var det "gate closing", og vi var blandt de siste ombord. Køa var da bare middels lang, sett værre før.

Så beregn god tid er alltid et smart tips.

Kim

I dag var det kanskje 10-15 stk i kø når jeg gikk igjennom 1020, 4 luker åpne så det gikk fort!

Det er et prøveprosjekt i år hvor når køene blir lange så blir de reisende organisert i køer avhengig av avgangstid. De som har mer enn to timer til avgangstid blir avvist og bedt om å gå igjennom senere.

Du har nevnt 3 yrkesgrupper du mener ikke skal kunne ha ferie sammen med barna sine. Er det flere du vil nevne?

Folk i luftfart skal altså avstå fra å ha sommerferie om sommeren fordi alle andre skal ha det.

Det er faktisk arbeidsgivers ansvar å sørge for adekvat bemanning i henhold til lovverk og forventet produksjon, ikke arbeidstageres ansvar å hjelpe arbeidsgiver å se bort fra loven.

Arbeidsmiljøloven sier at arbeidstager har krav på 3 ukers sammenhengende ferie i sommerperioden, om han/hun så ønsker det.

Det er mange bransjer der man er nødt til å ha en viss overhøyde med ansatte resten av året for å ta hensyn til ferieavvikling og annet uforutsett fravær. Det dreier seg nødvendigvis om yrkesgrupper med kompetanse og kvalifikasjoner som ikke så lett lar seg erstatte av sommerjobbende studenter

Jeg har ikke sagt dette, jeg sa det kunne planlegges ettersom man vet at det blir ekstra mye trafikk.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Nå er det jo sånn at politibemanning er til syvende og sist er Stortingets ansvar igjennom statsbudsjettet. Mindre penger vil si færre folk.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Nå er det jo sånn at politibemanning er til syvende og sist er Stortingets ansvar igjennom statsbudsjettet. Mindre penger vil si færre folk.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
Eller at de bruker sine ressurser mer effektivt, les den siste tidens BMW Vs VW artikler. Evt. en miks av disse.

Sent fra min SM-G901F via Tapatalk

Eller at de bruker sine ressurser mer effektivt, les den siste tidens BMW Vs VW artikler. Evt. en miks av disse.

For Gardermoen sin del er vel køene nå et resultat av at politidistriktet har prioritert alvorlig, økonomisk kriminalitet, på bekostning av å bemanne politiposten.

http://www.dagbladet.no/nyheter/pol...olitistudenter-til-a-utstede-nodpass/60306842

"Politidistrikt Øst Romerike har det siste året hatt en stram budsjettsituasjon etter at politidistriktet brukte mye penger i 2015 i forbindelse med Lime-saken."

Ja, og straffen for å gjøre en skikkelig jobb er år med underbemanning. Skikkelig inspirerende! :(

Ingen kø kl da jeg gikk gjennom i dag.

Er det økning i non-Schengen-trafikken i sommerperioden?
Mye av foretningstrafikken forsvinner og de store mengdene med ferierende koser seg i Europa.

Bladposten melder at Øst politidistrikt ikke vil outsource planleggingen av sommersesongen til Norwegian lenger.

Jepp, det stemmer nok ! Godt å høre, men en ganske dårlig velkomst for turistene :8:

Ja, for VG er jo fasiten på dette bilkjøpet/anbudet! Tror man kanskje skal ta VG ned en klype salt og sette seg litt inn i fakta før man selger VG som en sannhet.

Nå fikk du forsåvidt svar fra Gusavf hvorfor Romerike, som mange andre politidistrikter sliter økonomisk. Mindre penger til drift, underskudd pga store saker må dekkes inn gjennom kommende års budsjett, så får man håpe det ikke skjer noe da.

Interessant at alle vet best hvordan politiet burde utnytte ressursene, mens politiet selv vet selvfølgelig ikke noe om det..

Ja, for VG er jo fasiten på dette bilkjøpet/anbudet! Tror man kanskje skal ta VG ned en klype salt og sette seg litt inn i fakta før man selger VG som en sannhet.

Nå fikk du forsåvidt svar fra Gusavf hvorfor Romerike, som mange andre politidistrikter sliter økonomisk. Mindre penger til drift, underskudd pga store saker må dekkes inn gjennom kommende års budsjett, så får man håpe det ikke skjer noe da.

Interessant at alle vet best hvordan politiet burde utnytte ressursene, mens politiet selv vet selvfølgelig ikke noe om det..

Oops. Der tråkket jeg tydeligvis uti et vepsebol. Jeg lar den ligge med mitt svar til Gustav (det var oppriktig ment).

Ja, og straffen for å gjøre en skikkelig jobb er år med underbemanning. Skikkelig inspirerende!

OSL med oppdatering nå:

Vi ber reisende som skal til reisemål utenfor Schengen-området beregne en ekstra halvtime mellom innsjekking og boarding.

Back