LAPL(A) eller PPL(A)

gustavf

Moderator
Medlem
Jeg driver og funderer på om jeg skal flysertifikat, og heller vel mot at det skal jeg, men det dukket opp et litt uforutsett spørsmål: LAPL eller PPL.

Noen som har synspunkter?

For ordens skyld, så ha jeg overhodet ingen planer om å begynne å fly kommersielt senere.
 
Hvis du kun ønsker å fly rundt med typiske småfly er jo LAPL nok. Hvor mye du sparer på det vil avhenge av hvorvidt du klarer deg med minimum timer eller ikke. Personlig synes jeg ikke forskjellen i pris veier opp for den ekstra kunnskapen man tilegner seg ved flere timer skoling og et høyere sertifikat. 30 timer er for de fleste lite før man drar ut på tur.
 
Hvis du kun ønsker å fly rundt med typiske småfly er jo LAPL nok. Hvor mye du sparer på det vil avhenge av hvorvidt du klarer deg med minimum timer eller ikke. Personlig synes jeg ikke forskjellen i pris veier opp for den ekstra kunnskapen man tilegner seg ved flere timer skoling og et høyere sertifikat. 30 timer er for de fleste lite før man drar ut på tur.

Jeg regner i grunnen ikke med at 30 timer holder for LAPL. I grove trekker det vel redusert hvor mange timer som er satt av til hver modul, selv om innholdet er stort sett det samme.
 
Jeg tror prisgevinsten med LAPL er teoretisk. ift. PPL De aller fleste vil trenge flere timer enn minstekravet for PPL uansett før man er klar for skilltest. Mye pga. typisk gjennomsføringstid på et sertifikat I klubregi her på berget. Tar man et mer intesivt program kan man selfølgelig klare seg med færre timer. Da jeg tok PPL gjorde jeg det på 4 uker I USA. Da var det jobbing hver dag, ground school + 2 flyleksjoner. Solo etter 7 timer og skilltest svært nære 40 timer. Om dette er den beste måten å gjøre det på skal jeg ikke påsta. Du lærer mye raskt, men jeg tror kanskje en del detter ut igjen fortere. Spesielt etter at man returnerer hjem, og det gjerne går litt tid mellom hver gang man sitter I en flymaskin.

flugger; baksiden med LAPL ift PPL er maks 4 seter, lavere max avgangsvekt, VFR dag only, per i dag ikke mulighet for flottørutsjekk.

fordelen er noe mindre krav ved fornying av sertifikat, og muligens noe medical relatert?? Usikker på medicalkrav
 
Last edited:
Med mindre du har problemer med å få class 2 medical så ville jeg absolutt uten tvil gått for PPL. LAPL har noe lavere krav på helsefronten for utstedelse og fornyelse, men gyldigheten er omtrent den samme.

Det er også greit å ha PPL hvis det en gang i framtiden skulle bli aktuelt med en IR rating. Med PPL kan du heller ikke fly utenfor Europa så vis du ønsker å fly i USA (på ferie) så trenger du PPL

flugger; baksiden med LAPL ift PPL er maks 4 seter, lavere max avgangsvekt, VFR dag only, per i dag ikke mulighet for flottørutsjekk.


Har Norge egne regler som hindrer LAPL og ta natt-rating?

CAP 804 sier ganske tydelig at det i EASA verden er mulig.
 
flugger; baksiden med LAPL ift PPL er maks 4 seter, lavere max avgangsvekt, VFR dag only, per i dag ikke mulighet for flottørutsjekk.

fordelen er noe mindre krav ved fornying av sertifikat, og muligens noe medical relatert?? Usikker på medicalkrav

Det er vel dobbel så lang gyldighetstid på legeattest for LAPL, og mulighet, på litt sikt, å få gjort det hos fastlegen din?

Er det ikke 6 passasjerer som er grensen for LAPL? I alle tilfeller er det passasjeren og ikke setene som teller.

Max avgangvekt er vel ikke noe problem i praksis, de aller fleste enmotors fly kan flys med LAPL
 
Last edited:
Det er vel dobbel så lang gyldighetstid på legeattest for LAPL, og mulighet, på litt sikt, å få gjort det hos fastlegen din?

Er det ikke 6 passasjerer som er grensen for LAPL? I alle tilfeller er det passasjeren og ikke setene som teller.

Max avgangvekt er vel ikke noe problem i praksis, de aller fleste enmotors fly kan flys med LAPL

Sakset fra luftfartstilsynets sider:

Light Aircraft Pilot Licence (LAPL) er et EASA-sertifikat. LAPL sertifikat gir deg privilegier til å fly på SEP eller TMG klasse, avhengig av hvilken klasse du har gjennomført trening og skill test på. Det er begrensninger i sertifikatet som gjør at flyet ikke kan overstige en totalvekt på 2000 kg og du kan ikke ha med mer enn 3 passasjerer.
 
Stemmer det, men flyet kan ha flere seter, bare ikke passasjerer i de. En 172 har en totalvekt på ca 1200 kg. Så i praksis kan alle kurante motorfly brukes. Skulle jeg tatt sertifikatet om-igjen i dag ville jeg gått for LAPL. Eneste gang jeg ikke kunne brukt LAPL var da jeg fløy fallskjermhoppere. Da hadde jeg med 4-5 stk i flyet.
 
Litt usikker, noen steder star det max 4 seter, men utfra teksten jeg sakset fra LT står det kun max 3 passasjerer. Jeg hadde nok gått for PPL. Er uansett ingen problem å gå til LAPL fra senere om det skulle være ønskelig. Hvis du starter fra scratch så tror jeg du havner på ca same timetall før skilltest. Dobbel gyldighetstid på medical er jo gunstig da! Klasse 2 er gyldig I 5 år om du er under 40 da. Jeg rundet nettopp 40, så nå er det annethvert år! :(

Hvor fløy du hoppere? Jeg fløy I Grenland fallskjermklubb for en del år siden. C206 med kun et sete fikk ha med inntil 6 hoppere. Tunge løft på varme sommerdager. Tok en liten evighet til 10.000 fot. :)
 
AVIATor-Olav;1089105 Hvor fløy du hoppere? Jeg fløy I Grenland fallskjermklubb for en del år siden. C206 med kun et sete fikk ha med inntil 6 hoppere. Tunge løft på varme sommerdager. Tok en liten evighet til 10.000 fot. :)[/QUOTE said:
Fly hoppere på Lista. Først med en 182, (ASS) og etterpå med en 172 (MTT)

Gikk tregt oppover på slutten. Stoppet som regel 8`tusen.
 
Back
Top