Landings and take off film Sola

Re: landings and take off film sola

Ser ut som det er veldig skjeivt, men det er vel ikke det?
Hvilket kamera brukte du? :)

Bare meg, eller er bilde trykket sammen på sidene. Fikk noen veldig merkelige 737er..

Når jeg ser på bygningene i bakgrunnen, ser de ikke skjeive ut..
Men litt vinglete og sammenpresset fly ja..

Får håpe det blir mye bedre neste gang.... eller hva Fredrik?

siden filmen er trykket på sidene.. så ble det litt morsom å se de 737 ... for da såg de ut som det er 737-50 hehe ja eg sa 50, femti. :D

Flott med film, men jeg tror du bør jobbe litt med formateringen her.

siden filmen er trykket på sidene.. så ble det litt morsom å se de 737 ... for da såg de ut som det er 737-50 hehe ja eg sa 50, femti. :D

Sammenklemt 737 var et festlig syn ja!

Hei!
Er de filmet i WideScreen og redigert som 3:4 format ?
Det er gøy med videofilming, men med dagens ultra zoom kamera og uten bildestabilisator og stativ (kvalitets-stativ for videofilming) skal man være like stødig som de kunstnerne som maler seg hvit og etterligner statuer (husker ikke hva de kalles). Ihvertfall så bør man unngå zoom og komme nærmest mulig objektet. Personlig filmer jeg f.eks. bare bikkja når den leker, så lenge jeg ikke har med stativ. Må samtidig innrømme at jeg har filmet noen snutter med frihånd når det har oppstått ekstraordinære ting.
Så hadde disse filmene vært av hendelser som brått oppsto (katastrofer m.m.) ville man ikke lagt så mye vekt på all skjelvingen.
Mitt råd svgspotter, er å kjøpe seg et ordentlig stativ for videobruk, om du har tenkt å filme litt mere i fremtiden, samt redigere filmene i samme format som de blir filmet.
Lykke til videre.

Vet ikke hvorfor det ble skjeft for jeg filmet ikke skjeft. Jeg liker at flyene er litt sammen presset jeg.:P

Jeg lurer på hva som kunne gjort filmen skjev siden du tydeligvis ikke filmet skjevt. Hva kunne gjort det?

Filmet du med kompakt-kamera eller mobil? Kvaliteten var ikke mye fin synes jeg. Var også veldig blått! Hadde du noe effekter på kameraet? Synes også vanlig flylyd er mer behagelig enn musikken du har lagt til. Men det er nåkk bare smak og behag. :) Når man zoomer inn masse med kamera og ikke har stativ så blir det vinglete. Jo mer du zoomer inn jo mer vinglete blir hver minste bevegelse. Et tips er å holde albuene inntil kroppen å filme. Det gjør filmen mer stabil også. Ja det kan se litt rart ut å stå slikt, men det hjelper. :) En annen ting er å ha stødige og rolige bevegelser.

Men gøy at du prøver. Ta alt dette folk har sagt her som konstruktiv tilbakemld. Det hjelper som regel! ;)

Last edited:

Vet ikke hvorfor det ble skjeft for jeg filmet ikke skjeft. Jeg liker at flyene er litt sammen presset jeg.:P

Her trur jeg nok bare du lurer deg selv. Men for å være ærlig var ikke dette noe særlig bra. Men ta til deg kritikken som folk har kommet med her så kan jo dette bli bra. Det er jo en start!

Lykke til videre med filmingen.

Ut fra dine kommentarer til konstruktiv kritikk kan jeg ikke lenger ta deg seriøst. Hvis du liker sammenpressede fly må du huske å være konsekvent og redigere bildene også, slik at ikke flyene blir for lange her på bildeforumet, og har du ikke filmet skjevt, må du levere inn utstyret til reparasjon, for da må det være noe alvorlig feil på det.
Ønsker deg lykke til videre med både filming og fotografering og ser frem til en mengde nye flytyper :up:

svgspotter: Helt seriøst, har du det morsomt med alle dine kommentarer om at du aldri gjør en feil, at du ikke har noe å lære ?
Husker jeg ikke helt feil påsto du for en stund siden at du kunne redigere, "shine" opp bilder som var så uskarpe at man knapt kunne se hvilke flymodell det var.

Den 26-12-2009 startet du tråden "Natt bilder fra Sola!" http://forum.scanair.no/showthread.php?t=56784

Her er noen av dine utsagn:

"Hvis du ser nøye etter så er det fly på hvert bilde!"

"Anngående dette bilde så er det en Cessna i luften men den er veldig vanskelig å se!"

".........Dette er nattefekter å jeg har ikke gjort noe med bildene. Hvorfor det kommer slikt lys hvet jeg ikke."

"Nei vel men siden du er ærlig så er jeg ærlig: Jeg synes bildene min er bra, bare uskarpe under redigeringen som jeg fortsatt jobber med!"

"Nyttig informasjon, men nattbildene var der for å gi stilige efekter! Selv er jeg ikke nygegynner etter som jeg har fotografert lenge!
ikke det at jeg er proff men selv en proff kan få dårlige bilder som min pappa som er
en berømt natur fotograf og har Nikon kamera til 500 000 kr som jeg ikke en gang kan bære!"
--------------------
Og til slutt forteller du at du er en erfaren fotograf. Samt at du holder på å jobbe med bildene. Det har gått 9 måneder og jeg har ennå ikke sett at du har fått redigert bildene som du skulle gjøre.

I den tråden og i denne er det mange som kommer med masse konstruktiv kritikk, som viser at du blir tatt seriøst.
Hvordan man skal gjøre det i fremtiden blir selvfølgelig opp til hvert medlem her på forumet.

Men som jeg nevnte i starten på denne posten, kan jeg ikke gjøre det lenger. Men kommer det poster fra deg om at du tar andre seriøst og forstår at vi ønsker hverandre alt godt her, vil jeg revurdere min mening.
Kan føye til at jeg har lært masse her "inne" nettopp p.g.a. konstruktive tilbakemeldinger.

Case Closed fra meg vedr. dette tema. Tar heller en quiz i fremtiden :)

Som mange tidligere har sagt så er nok det å kjøpe et stativ veldig lurt. Zoomingen gjør også at det blir veldig masete og rotete etter min mening. Om du først skal zoome så bør det gjøres sakte slik at det blir pent og ikke dominerende. Formatet er jo også litt uheldig! Musikken kunne og vært utelatt... Bortsett fra dette så er jo tanken god :)

Morsomt med flyvideo, men som nevnt over finnes det forbedringspotensiale - især på fotografidelen. Et videostativ som er mykt å operere er å anbefale. også kan det være lurt å fargekorrigere ;) Regner med du har brukt er D5000 eller D90 her som jo har HDvideo, og objektivzooming er vanskelig (særlig hvis ikke byggekvaliteten på det ikke er top notch)
DSLRkameraer med HDfilm vil ta opp i 16:9, noe som ikke er tilfellet i den endelige videoen her, men derimot et 4:3-format som jo er kvadratisk. Det er lurt å gjøre både prosjekt, klipp og eksportering i samme format og oppløsning så det ikke komprimerer seg på den måten her. Men flyvideo på SVG er tøft - så fortsett å filme, for de feilene du har gjort nå gjør at du bare vokser som filmmaker. Og det å lage film er noe HELT annet enn det å ta et stillbilde ;)

Fredrik : Jeg tviler faktisk ganske mye på at faren din er en berømt naturfotograf

Sitat : min pappa som er
en berømt natur fotograf og har Nikon kamera til 500 000 kr som jeg ikke en gang kan bære!

Jeg vil gjærne ha link til det kameraet takk :) !!

Back