Landings and take off film Sola

Re: landings and take off film sola

For å være dønn ærlig er jeg hjertens enig med LN-DAG.

Filmet du med kompakt-kamera eller mobil? Kvaliteten var ikke mye fin synes jeg. Var også veldig blått! Hadde du noe effekter på kameraet? Synes også vanlig flylyd er mer behagelig enn musikken du har lagt til.......Men gøy at du prøver. Ta alt dette folk har sagt her som konstruktiv tilbakemld. Det hjelper som regel! ;)
Enig med Robin. Dette var ikke veldig bra dessverre. Merkelige farger, sammenpressede fly og irriterende musikk. Bedre med flylyd.

Men bare å fortsette, så blir det nok bedre. :)

Hei Svgspotter.

Ikke at jeg er noen spesialist på hverken foto eller video, vil jeg også komme med min kommentar til denne tråd, først vil jeg si, at den kritikk man får fra andre, er ment som en hjelp, hvis en sier det er bra, eller dårligt må man tenke på det som andre skriver, her på dette forum sitter der fotografer og folk som filmer ofte, disse kommer med kritikk for at hjelpe, bare se på de bilder som ligger her på forumet, noen er virkelig dyktige, hvis du har problemer med at forstå det med video,og foto finnes masse info på nettet.
jeg tok en lille test video på gardermoen d 15 sept.2010 den er ikke noe spesiellt og ikke noe super fint heller, men synes du skal prøve at se den video, det er ikke dit kamera som filmer skjevt det ser du klart på de første 3 sekunder i video nummer 2 hvor du filmer i "normal" vinkel, men hvis du ser på min video, har jeg zoomet litt ut, ok jeg har mer av skyer og annet med på filmen, men jo mindre du bruker ditt zoom, jo større er dine sjanser for at få et ok resusltat, jeg zoomer også under filmingen, men det er fordi det er en test av kameraet, som jeg akkurat har kjøpt, jeg vet ikke om videon kan hjelpe deg til at se litt ideer, men den er ikke ment som en hån mot deg, mer som en hjelp, dessuten mener jeg at når du filmer fly som i dette tilfelle bør du la lyden fra flyet være med i videon, bedre med en video med flyets lyd og noen som kansje snakker, enn en video av en airbus som tar av med dårlig spillt piano musikk i bakgrunnen, og angående musikken kan jeg tillate meg at si at den er dårlig, jeg har levet av at være pianist/musiker i 12 år nu, så på det felt tør jeg stå ved mine ord :D

http://forum.scanair.no/showthread.php?t=73071

MVH Toby

Tja, dette var vel mildt sagt interessant. Håper bare at du kan lære noe av tipsene du får her (det fra Halvorsn post nummer 19 er veldig bra, i tillegg til det andre som er nevnt)

Hvis du ikke kan ta innover konstruktiv kritikk, er det mange med stor kompetanse her på forumet, innenfor foto og video, som kanskje ikke ønsker og dele sin kunnskap med oss alle i fremtiden, og det ville jo være leit. Prøv å hør på de "store gutta" og lær av dem. Alle har vært begynnere en gang i tiden, men man lærer også av sine feil/mindre gode ting, og det er bra.

Ellers vil jeg jo si at formatet 4:3 ødela en stor del for filmen din, hadde bare det rettet seg, så hadde filmen hevet seg et par hakk bare med den ene lille, men akk så viktige endringen.

Ut fra dine kommentarer til konstruktiv kritikk kan jeg ikke lenger ta deg seriøst. Hvis du liker sammenpressede fly må du huske å være konsekvent og redigere bildene også, slik at ikke flyene blir for lange her på bildeforumet, og har du ikke filmet skjevt, må du levere inn utstyret til reparasjon, for da må det være noe alvorlig feil på det.
Ønsker deg lykke til videre med både filming og fotografering og ser frem til en mengde nye flytyper :up:

svgspotter: Helt seriøst, har du det morsomt med alle dine kommentarer om at du aldri gjør en feil, at du ikke har noe å lære ?
Husker jeg ikke helt feil påsto du for en stund siden at du kunne redigere, "shine" opp bilder som var så uskarpe at man knapt kunne se hvilke flymodell det var.

Den 26-12-2009 startet du tråden "Natt bilder fra Sola!" http://forum.scanair.no/showthread.php?t=56784

Her er noen av dine utsagn:

"Hvis du ser nøye etter så er det fly på hvert bilde!"

"Anngående dette bilde så er det en Cessna i luften men den er veldig vanskelig å se!"

".........Dette er nattefekter å jeg har ikke gjort noe med bildene. Hvorfor det kommer slikt lys hvet jeg ikke."

"Nei vel men siden du er ærlig så er jeg ærlig: Jeg synes bildene min er bra, bare uskarpe under redigeringen som jeg fortsatt jobber med!"

"Nyttig informasjon, men nattbildene var der for å gi stilige efekter! Selv er jeg ikke nygegynner etter som jeg har fotografert lenge!
ikke det at jeg er proff men selv en proff kan få dårlige bilder som min pappa som er
en berømt natur fotograf og har Nikon kamera til 500 000 kr som jeg ikke en gang kan bære!"
--------------------
Og til slutt forteller du at du er en erfaren fotograf. Samt at du holder på å jobbe med bildene. Det har gått 9 måneder og jeg har ennå ikke sett at du har fått redigert bildene som du skulle gjøre.

I den tråden og i denne er det mange som kommer med masse konstruktiv kritikk, som viser at du blir tatt seriøst.
Hvordan man skal gjøre det i fremtiden blir selvfølgelig opp til hvert medlem her på forumet.

Men som jeg nevnte i starten på denne posten, kan jeg ikke gjøre det lenger. Men kommer det poster fra deg om at du tar andre seriøst og forstår at vi ønsker hverandre alt godt her, vil jeg revurdere min mening.
Kan føye til at jeg har lært masse her "inne" nettopp p.g.a. konstruktive tilbakemeldinger.

Case Closed fra meg vedr. dette tema. Tar heller en quiz i fremtiden :)

Masse kloke ord her! Jeg prøver å ta råd til det fleste som skrives til mine tråder å hvis du ser her så tror jeg du vil se at det har blitt en forbedring nå :p http://forum.scanair.no/showthread.php?t=71803

Ellers så synes jeg det var masse gode råd her og ikke minst av dere andre. JEg er ikke erfaren når det gjelder redigering så akkuratt nå redigerer jeg ikke bilder i det hele tatt.
Ja de nattbildene så ut til å ikke være noe men jeg mener sterkt på at jeg så en cessna i luften :8:

Enig med Robin. Dette var ikke veldig bra dessverre. Merkelige farger, sammenpressede fly og irriterende musikk. Bedre med flylyd.

Men bare å fortsette, så blir det nok bedre. :)

HEi! :) helt enig med deg der! 1: Vet ikke hvorfor flyene er sammen presset.? har vel med størrelse å gjøre? :8: 2 Får ikke opplastet noe før jeg har redigert videoen hos windows movie maker. 3 Får ikke vanlig lyd etter redigering hos movie maker, så da tar jeg heller kjedelig musikk i stedenfor ikke no lyd. Kamera er ett samsung flip camcorder å er ikke noe kompakt eller mobil. Kvaliten var ikke noe bra heller men jeg hadde masse motlys å feil innstillinger så jeg får skylde på det! :p

Vet ikke hvorfor flyene er sammen presset.? har vel med størrelse å gjøre?

Bruker du Windows Movie Maker, kan du gå på Verktøy>Alternativer, og velge størrelsesforhold 16:9, så skal du se det hjelper. :)

Fredrik : Jeg tviler faktisk ganske mye på at faren din er en berømt naturfotograf

Sitat : min pappa som er
en berømt natur fotograf og har Nikon kamera til 500 000 kr som jeg ikke en gang kan bære!

Jeg vil gjærne ha link til det kameraet takk :) !!

Jeg og.. Det dyreste Nikon-kameraet de har hos f.eks. Japan Photo, kan man få en 9-10 stykker av for en halv million. (D3X)

Ellers så synes jeg det var masse gode råd her og ikke minst av dere andre. Jeg er ikke erfaren når det gjelder redigering så akkuratt nå redigerer jeg ikke bilder i det hele tatt.

Husk at du ikke trenger å kunne redigering for å få bra bilder :) Man trenger ikke bli verdensmester i alt, og man TRENGER ikke ta "superfantastiske surrealistiske" bilder hele tiden. Har du bare et godt fundament og en viss form for selvkritikk når du laster opp bilder - så vil du ta bra bilder! Alle kan ta bra bilder, selv uten etterredigering, bare du lærer deg det grunnleggende :) Man er aldri ferdiglært, og det viktigste er å eksperimentere med alt av innstillinger i forskjellige lyssettinger.

Du har masse tips nå som er en knallgod unnskyldning for å henge litt på SVG og prøve deg fram. Ta en dag hvor du setter kravet "i dag skal jeg lære meg noe nytt" - ikke "i dag skal jeg ta superbilder som skal ut på forumet".

Jeg og.. Det dyreste Nikon-kameraet de har hos f.eks. Japan Photo, kan man få en 9-10 stykker av for en halv million. (D3X)

Vet ikke hvor mye faren min sitt kamera koster eller hva type det er. Det er Nikon og det koster mange hundre tusen.

Last edited by a moderator:
...hvor mye faren min sitt kamera koster eller hva type det er. Det er Nikon og det koster mange hundre tusen.

Som jeg sier: Nikon lager ikke så dyre kaneraer. Det dyreste koster rett under 60.000.

Last edited by a moderator:

Mener ikke å være frekk eller noe Fredrik, men helt ærlig så tviler jeg sterkt på at (selv en god naturfotograf) har kamera til 500 000, kanskje du heller tenker på totalsummen av alt utstyret og slikt + andre kameraer han også har? Ellers har jeg ikke noe i mot bildene dine, synes du bruker tøffe vinkler og om du har litt skjev horisont, så spiller ikke det så stor rolle! Jeg greier ikke ta helt bene bilder selv og er ganske sikker på at mange av dere som sier til Fredrik at han har ugjevn horisont redigerer bildene deres for å rette den opp uansett... men men, skal ikke si mer :)

Eh? :drunk:

JEg tippte bare. MEn det er jo sammensatt med utstyr som vil til sammen koste et par tusen kr. Ja, opp til hundre! :) Enig her rogaland10 ! ;) Skal prøve å gjøre det bedere neste gang. Men husk at det er føste gang alle sammen, alle begynner en plass!!

Det er sant. Men de fleste tar til seg kritikken med en gang og ikke bare lurer seg selv først for så å se at det kanskje ikke var så lurt.

Nå vil ikke eg komme med noe formanende om verken filmen din eller bildene dine, men filmen synes eg bare var svært, svært lite interessant. Jo, jeg har laget et par "hobby-reklamefilmer" for deler av næringslivet i mitt nærområde og således har litt bakgrunn, og derfor fant eg så mye å sette fingen på at eg ikke en gang vil begynne. MEN - er enig at det er flott du prøver, og at du kan finne glede i det. For en lærer ikke uten å prøve...
Og hvis eg kan få lov å "kuppe" tråden litt (siden det inndirekte omhandler samme sak...), så blir eg til stadighet satt helt ut, over alle dine bortforklaringer, hvite-løgner og andre halvsannheter som du bruker i dine "forsvarstaler" når noen ikke måtte være så begeistret for det du poster. Den ene bortforklaringen din slår den andre ihjel, og du skjønner svært dårlig at en hvit-løgn, bare leder til enda en, og enda en, og enda en... Jo - jeg vet du er ung og ivrig, noe jeg liker at du skal være. Men for å bli enda bedre, så må man være ærlig, se seg selv i speilet og stå inne for det en skriver. Husk at det finnes en stor, stor gruppe mennesker som leser forum, en gruppe som besitter en viten om det aller meste - og det finnes ALLTID en "ekspert" som avslører deg, så jeg skjønner ikke at du tør. På samme tid vil jeg ikke "skylde" alt på at du er ung heller, det finnes flere andre i din aldersgruppe som er ganske mye mer ydmyk når en skriver/poster noe.
Eg befinner meg ikke i en posisjon til å heve pekefingen mot verken deg eller andre, på samme tid har eg også min rett til å si fra når eg mener det er på sin plass. Som LN-DAG skrev, så har eg også for lenge siden konkludert med å la vær å kommentere dine poster, av den grunn at det bare kommer en ny "bortforklaring" som gjør at eg mister interessen...
Du får store plusspoeng av meg for din iver, og din glede for flyinteressen. Men du har lang, lang vei å gå for å bli bedre hvis du til stadighet baserer så mye på "hvite-løgner" og bortforklaringer. Og hvis du i samme sleng også kan være litt mer ydmyk, og ikke sette dine kunnskaper så høgt som du åpenbart gjør - så kan du utvikle deg videre, videre og videre. Men da igjen; du må bli mer ærlig, og du bør aldri skrive noe hvis du ikke kan stå inne for at det virkelig er sant (som prisen på din fars utstyr osv osv osv)

Disse ord er ikke skrevet for å ta motet fra deg, tvert i mot...

hei å hå

H

Last edited:

Fredrik : Jeg tviler faktisk ganske mye på at faren din er en berømt naturfotograf

Med litt fantasi kan man faktisk sjekke det.. Fredrik har mobilnummeret sitt under avataren sin. Søker man opp det, finner han ut hvor han og familien hans bor, og kan fort finne ut hva faren heter. Så har man Google

Jeg skal ikke skryte av at jeg har hørt om han, men han ser ut til å hvertfall være en habil naturfotograf.

Fredrik, hvorfor får du ikke din far til å hjelpe deg med å redigere bildene dine? :) Etter hvordan bildene hans ser ut, så virker det som om at han kan gi deg veldig mange tips!

Last edited:

Nå vil ikke eg komme med noe formanende om verken filmen din eller bildene dine, men filmen synes eg bare var svært, svært lite interessant. Jo, jeg har laget et par "hobby-reklamefilmer" for deler av næringslivet i mitt nærområde og således har litt bakgrunn, og derfor fant eg så mye å sette fingen på at eg ikke en gang vil begynne. MEN - er enig at det er flott du prøver, og at du kan finne glede i det. For en lærer ikke uten å prøve...
Og hvis eg kan få lov å "kuppe" tråden litt (siden det inndirekte omhandler samme sak...), så blir eg til stadighet satt helt ut, over alle dine bortforklaringer, hvite-løgner og andre halvsannheter som du bruker i dine "forsvarstaler" når noen ikke måtte være så begeistret for det du poster. Den ene bortforklaringen din slår den andre ihjel, og du skjønner svært dårlig at en hvit-løgn, bare leder til enda en, og enda en, og enda en... Jo - jeg vet du er ung og ivrig, noe jeg liker at du skal være. Men for å bli enda bedre, så må man være ærlig, se seg selv i speilet og stå inne for det en skriver. Husk at det finnes en stor, stor gruppe mennesker som leser forum, en gruppe som besitter en viten om det aller meste - og det finnes ALLTID en "ekspert" som avslører deg, så jeg skjønner ikke at du tør. På samme tid vil jeg ikke "skylde" alt på at du er ung heller, det finnes flere andre i din aldersgruppe som er ganske mye mer ydmyk når en skriver/poster noe.
Eg befinner meg ikke i en posisjon til å heve pekefingen mot verken deg eller andre, på samme tid har eg også min rett til å si fra når eg mener det er på sin plass. Som LN-DAG skrev, så har eg også for lenge siden konkludert med å la vær å kommentere dine poster, av den grunn at det bare kommer en ny "bortforklaring" som gjør at eg mister interessen...
Du får store plusspoeng av meg for din iver, og din glede for flyinteressen. Men du har lang, lang vei å gå for å bli bedre hvis du til stadighet baserer så mye på "hvite-løgner" og bortforklaringer. Og hvis du i samme sleng også kan være litt mer ydmyk, og ikke sette dine kunnskaper så høgt som du åpenbart gjør - så kan du utvikle deg videre, videre og videre. Men da igjen; du må bli mer ærlig, og du bør aldri skrive noe hvis du ikke kan stå inne for at det virkelig er sant (som prisen på din fars utstyr osv osv osv)

Disse ord er ikke skrevet for å ta motet fra deg, tvert i mot...

hei å hå

H

Hei Harald! :) mange kloke ord her. Skal følge rådende til alle! :) å syntes ikke det er flaut å få tips. Om jeg går i forsvars modus så tar jeg tipsene til meg. Jeg prøver å gjøre så godt jeg kan men alt blir ikke så bra! :( JA pappa har et dyrt kamera. Husker at det er sammensatt av mange deler, og jeg hørte at han sa noe rundt ett par hundre tusen kr i alt! :) srry men er vel bare dårlig forklart av meg men jeg trodde ikke at folk skulle lage så pass ut av det men... jaja. Men jeg har vært Ærlig. Syntes ikke at voksne mannfolk skal grave med sine spader hver gang noe er dårlig forklart eller gjort. I det minste når de vet at jeg er såpass ung. Det er noe de kan le av for seg selv å heller ta det opp med meg når jeg er fks 20 år, da kan vi sitte å snakke om den tid da*** NEsten som å snakke om hvor liten IQ man hadde når man var liten. Når mann gjør sånt med så ferske epler så blir det bare for dumt

Med litt fantasi kan man faktisk sjekke det.. Fredrik har mobilnummeret sitt under avataren sin. Søker man opp det, finner han ut hvor han og familien hans bor, og kan fort finne ut hva faren heter. Så har man Google

Jeg skal ikke skryte av at jeg har hørt om han, men han ser ut til å hvertfall være en habil naturfotograf.

Ja Stig Frode Olsen søk i vei på google. Han er forfatter også! :)

Back