Landing Gear ved lowpass flyving

Alltid trodd det var luftmotstanden som er poenget. Pluss at det også blir litt mer stabilt ved lave hastigheter
 
Vil det ikke bli mere ustabilt med hjulene ute som bremser enn med et fly som bare kan gli gjennom luften som en kule?
 
En instruktør snakket en gang om det. Tror det var noe med at tyngdepunktet kom litt lavere.
 
Vil nok absolutt anta at dette er for å unngå "nuisance" (uønskede) GPWS/EGPWS (ground proximity warning system/enhanced ground proximity warning system) advarsler. Alternativet er å trekke sikringer og det er ikke den beste løsningen...

De har nok flaps ute for å kunne redusere hastigheten ellers blir det jo en relativt kjapp affære med flypast i 220kts eller mer. Hvis flapsen er ute vil flyet anta at en landing er nærliggende når høyden reduseres. Hvis ikke hjulene er ute vil "too low, gear" advarsel bli gitt, og den gir ikke opp før hjulene er ute eller flyet begynner å klatre igjen. Så for å unngå distraksjonen med den meldingen kontinuerlig på høyttalerne løses det enkelt ved å felle ut hjulene. Flyet vet jo ikke at flygerne faktisk øsker å fly på denne måten (så lavt etc.).

Å ha hjulene dinglende ute vil ikke endre stabiliteten på flyet nevneverdig. Tyngdepunktet vil nok endre seg litt men det er ikke noe av betydning. Hva hastighetskontroll angår, blir den noe bedre da der er mer motstand og dermed er det enklere å redusere hastigheten. Skyvekraft er der mer enn nok av siden flyet er bortimot tomt...
 
GPWS nuisance warnings ungår man med Flap/Gear/Terrain inhibit switches. Disse brukes også ved Supplementary/Abnormal procedures.
 
Å ha hjulene dinglende ute vil ikke endre stabiliteten på flyet nevneverdig. Tyngdepunktet vil nok endre seg litt men det er ikke noe av betydning.

Stemmer dette? I følge det jeg har lest om tverrstabilitet (dihedraleffekt), skulle lavere tyngdepunkt i forhold til vinger og andre horisontale flater gi økt stabilitet. Det ektreme eksemplet er paraglider, men høyt plasserte vinger og til og med T-hale øker tverrstabiliteten. For å stabilisere fly med høyt tyngdepunkt, peker vingene oppover så de danner en v-form sett forfra eller bakfra (dihedrale vinger). På fly med lavt tyngdepunkt (f.eks. pga. høyt plasserte vinger, T-hale eller kombinasjon av disse), gis vingene en mer nøytral eller negativ dihedral form (anhedral) for å ungå for stor tverrstabilitet. Vingene og/eller andre flater peker altså rett ut eller nedover. Dette skulle bety at når tyngdepunktet flyttes nedover fordi hjulene er ute, øker tverrstabiliteten. Eller har jeg misforstått noe? :)
 
Joda, det er nå absolutt korrekt at tyngdepunktet blir lavere og at lateral stability øker. Hvor mye dette utgjør på et fly som B747 aner jeg ikke. Der er jo en del kg. som flytter på seg når hjulene kommer ut, men nå er der mye masse i flyet i seg selv også. Vil anta at innvirkningen varierer med hvor mye passasjerer/last der er i kabinen.

Om dette er veldig merkbart, vet jeg egentlig ikke siden i fly-by-wire fly er det datamaskinene som sitter med "følelsen" som sådan. Den mest merkbare effekten av å få ut hjulene er økt hastighetskontroll. PoF er jo et artig tema! :-)
 
Vr har rett her.
Ellers kan det være et moment at man oppnår høyere RPM og derfor bedre respons ved speed control ved bruk av mer drag.
 
BU9001/v2.0s innlegg støttes :-) Slik får man mer drag uten å bruke spoilers som i tillegg ville gjort noe med løftet! F.eks. landes vel L-29? og i alle fall T-37 med luftbremser (sistnevnte også med thrust-deflector) slik at motoren(e) må jobbe på høyere turtall slik at reaksjonstid til og med fullt turtall blir mindre om det er nødvendig.
 
I dette tilfellet tipper jeg det kun er for å vise frem flyet i landingskonfigurasjon. Vanlig med slike pass på flyshow.
 
Back
Top