• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Landet med hjulene oppe

sirpjalle

ScanFlyer Mile High Club
Landet med hjulene oppe

Hverken den 74 år gamle instruktøren eller den 27 år gamle flyeleven merket at de røde varsellysene og hornet varslet om at hjulene ikke var slått ut.

VG

Dagbladet

Jeg forstår at Seabee har et visst behov for å raljere med avisene, men jeg antar at målet for angrepet denne gang ikke var veldig gjennomtenkt.

Det er trolig ikke slik at Ovind plutselig har fått en forkjærlighet for havarirapporter. De av oss som får elektronisk beskjed om slike rapporter, vet at det har kommet en "stim" av dem den siste tida, og det er ikke unaturlig at det reflekteres i mediene.

Hendelsen i Tromsø var relativt alvorlig. Likeledes er det slik at når det skjer en hendelse av større eller mindre alvorlighetsgrad i luftfartsmiljø, er man på dette forumet (og andre flyrelaterte forum) fryktelig opptatt av at man ikke skal spekulere før rapporten til havarikommisjonen foreligger.

Men Seabee vil altså at man skal feie saken under teppet?

Etter å ha tenkt meg om, beklager jeg det lite gjennomtenkte utspillet... Det er helt riktig at hendelsen i Tromsø var alvorlig! Slike alvorlige hendelser skal selvsagt ikke feies under teppet. VG er vel en av de bedre avisene når det gjelder flystoff, noe som sikkert skyldes at Jan Ovind har stor kunnskap om fly. Det er jo bra for publikum å vite at luftfartshendelser blir tatt alvorlig og undersøkt grundig. Det er også riktig at det har vært en stim av rapporter i det siste... Men de er absolutt lærerike å lese. Mitt ustpill var et uttrykk for litt ubetenksom skrivekløe en fredags ettermiddag... Jeg sletter det første innlegget mitt.

Helt siden opptrekkbart understell ble konstruert, har flykonstruktører forsøkt - hittil forgjeves - å lage avanserte varselsystemer som vil gi pilotene en klokkeklar beskjed som ikke er til å misforstå, om hjulene ikke er ute.

- Piper (Arrow, Seminole og sikkert andre..) har jo automatisk utfelling av understell hvis hastigheten faller under en gitt verdi. Dette har jo fungert tilnærmet utmerket?

- Piper (Arrow, Seminole og sikkert andre..) har jo automatisk utfelling av understell hvis hastigheten faller under en gitt verdi. Dette har jo fungert tilnærmet utmerket?
Det der systemet ha jeg aldri hørt om, men nå er det jo 20 år siden jeg fløy slike flygetyg:o

Originally posted by Boeingflyer

Det der systemet ha jeg aldri hørt om, men nå er det jo 20 år siden jeg fløy slike flygetyg:o

Fløy både Arrow og Seminole i Florida, men kan ikke huske slike systemer.
(Det er 20 år siden, så husken kan jo selvsagt svikte litt...).

En dag jeg landet etter en tur med en Tomahawk, hadde jeg så vidt fått svingt av på taxiway før det dumpet en Seminole ned i asfalten ganske ettertrykkelig.

Og er det slikt lys at man ikke ser de tre grønne fra der man sitter, må man bare bruke hendene eller hva som helst og skygge for.
Å glemme er tilgivelig, men jaggu finnes det mye bra på markedet som skal gi flygere et visst begrep om at noe mangler også!:huh:

Arrow har/hadde automatisk utfelling av understell, ca. i området 75-90 kts, men sendte ut en service bulletin der de anbefalte å fjerne muligheten. Man hadde uansett en override mulighet.
Har forstått det slik at grunnen til at de anbefalte å deaktivere systemet var at man ikke oppnådde beregnet climb-performance ved avgang/avbrutt landing siden hjulene ikke går inn før en viss hastighet som man da sjelden oppnådde.

Seminole har ikke noe automatisk utfellingssystem. Flere har landet gear up, bl.a. på NAIA (flyskole i USA).

Når jeg fløy Seminole og Seneca så jeg lærte jeg "three green, one in the mirror".
Så lett unngår man å lande med hjulene inne....får man de ikke ut med gear handle så er det jo en manuell dumping av hjulene også!

Systemet med automatisk utfell av understell på Bergen Aeroklubbs ex Arrow LN-BGZ fungerte utmerket. Var ikke noe problem på take-off at hjulene ikke ville opp.

Back