Laksefrakt fra Evenes - Qatar/Virgin bekreftet

I følge post #93 er det 45 tonn som skal med til LHR i morgen. Regner med dette er fisk som dermed går nede i kabinen.
 
Re: Laksefrakt fra Evenes - Qatar bekreftet

Du får vel ikke plass til 60 tonn fisk på en 787-9. Er vel 11 ULD posisjoner, og med 4 tonn per ULD, så er det da langt unna 60 tonn [emoji6]

Total max ULD: 36 containers / 11 pallets
Cargo load: 60.395 kg

Dette er tall fra LATAM. 1588kg per LD3 pluss et par-tre tonn i bulk blir 60395.
Imidlertid laster de sikkert helt eller delvis på paller og da er det floor load man må passe på.

B787-container-blog.png


B787-pallet-blog.png
 
Last edited:
Som det sies over her. Begrensninger på hvor mye vekt på de enktelte områdene. Samt hvor mange PMC man får stappet inn. Kjenner ikke til hvordan en 787 trimmer. Men blir ikke overrasket om det er omtrendt som A350. Hvis man skal fylle fulle PMC, noe jeg tror man gjør så man slipper å bygge om i LHR. Så blir det fort maks 10PMC, slik at man har en pos å bruke til å trimme flyet. Blir fort litt tungt i ene enden.

Men som MOW sier, så er det fantastisk mange Preighters ute om dagen.

Siste nå er at noen kommer til å bygge om en eller flere maskiner til å ha litt pax og litt cargo i kabinen.
Og med de ratene som er så tjener cargo avdelingene omtrendt like mye eller mer enn de gjorde i 2019.... og de er kjærkommen inntekt for selskaper med lite pax.

S
 
Som det sies over her. Begrensninger på hvor mye vekt på de enktelte områdene. Samt hvor mange PMC man får stappet inn. Kjenner ikke til hvordan en 787 trimmer. Men blir ikke overrasket om det er omtrendt som A350. Hvis man skal fylle fulle PMC, noe jeg tror man gjør så man slipper å bygge om i LHR. Så blir det fort maks 10PMC, slik at man har en pos å bruke til å trimme flyet. Blir fort litt tungt i ene enden.

S

Da er vel også en høydebegrensing nede i buken, og derfor det er vanskelig bygge mer enn 4tonn fisk per palle?
 
Da er vel også en høydebegrensing nede i buken, og derfor det er vanskelig bygge mer enn 4tonn fisk per palle?

Med 161 bx fisk på en PMC så er du veldig nær 160cm høyde som er maks man opererer med uten å skjære hull i skroget, noe som er noe upraktisk.

MEN, til USA så er det ikke unormalt med en del fillet (når er vi straks på kurs 2 i laksefrakt) og det blir tyngre. Så der har vi fort pallevekt opp mot 4500kg. Bare for å gjøre det litt festlig.

S
 
Artikkel i Fremover i dag. Det er snakk om to ukentlige til London. De ser også på muligheten for passasjertrafikk når Coronaen har roet seg.

Dagens flyvning har status som en testflyv- ning, men Virgin har allerede satt opp avganger hver eneste onsdag og lørdag framover. Det betyr at vi egentlig er i gang for fullt, sier Winther.
Han forteller at det er flere flyselskap som med interesse har fulgt med på det samarbeidet Peri-
shable Center Nord har med Qatar Airways, og har sett på muligheten for å fly vestover.
Først ut til å plukke opp hansken ble altså Vir- gin Atlantic som i dette tilfellet samarbeider med logistikkaktøren Kuhne & Nagel som er den som formelt disponerer lastekapasiteten på flyet.
 
Last edited:
En ting. Disse uvanlig høye fraktratene vi har snakket om, som danner grunnlaget for den enorme bruken av praktere både her og der. Er de fraktratene like uansett hva som fraktes? Enten det er smittevernsutstyr eller laks? Er det noe som helst frakt som kommer inn til EVE med disse flyene?
 
En ting. Disse uvanlig høye fraktratene vi har snakket om, som danner grunnlaget for den enorme bruken av praktere både her og der. Er de fraktratene like uansett hva som fraktes? Enten det er smittevernsutstyr eller laks? Er det noe som helst frakt som kommer inn til EVE med disse flyene?

Ratene er avtalt. Men det er basert på 'supply og demand'. Uten passasjerfly forsvinner veldig mye kapastet så det driver opp ratene. Og når de stiger nok, blir det attraktivt med 'praktere'.

Så etterhvert som passasjertrafikken stiger, vil nok fraktratene gå motsatt vei.

Etter hva jeg forstår er det ingen inbound frakt. Eller svært lite.
 
Er det et vanlig B787-9 passasjerfly Virgin Atlantic bruker som laksefly til og fra Evenes nå.?? Vanligvis står det jo cargo på flyene
 
Er det et vanlig B787-9 passasjerfly Virgin Atlantic bruker som laksefly til og fra Evenes nå.?? Vanligvis står det jo cargo på flyene

Ja, det er et vanlig passasjerfly. De bruker bare lasterommene. Det kalles nå en 'prakter' - eller 'phreighter' på engelsk.
 
Er det et vanlig B787-9 passasjerfly Virgin Atlantic bruker som laksefly til og fra Evenes nå.?? Vanligvis står det jo cargo på flyene

Ja. Lite marked for vanlige passasjerfly (pga. lite passasjerer om dagen), øker behovet for fraktfly. Så da brukes passasjerflyene til "bare" frakt.
 
For de spesielt interesserte så får man en god oversikt over størrelsen på lakseeksporten til de forskjellige land (og dermed potensiell mengde flyfrakt fra Norge) her:
https://seafood.no/markedsinnsikt/apne-rapporter/Ukesstatistikk/

Til USA gikk det i forrige uke 700-800 tonn fersk laks og ørret.
493 tonn av dette var laksefilet.
Så litt merkelig at det ikke er på plass en direkte fraktrute vestover.
Alt fra OSL går vel østover..
 
Dagens Qatar kommer fra Madrid ser jeg. Tidligere flyginger har vel stort sett kommet fra Luxemburg. Uten at det har så mye å si - det er vel ikke inngående frakt på disse flygingene i nevneverdig grad.

Espen
 
En av flyverne skriver om Virgin's første lakseflyging på Evenes:
https://blog.virginatlantic.com/fly...nGBGqdXg43ru69WJvcht5vllUl0W9rJtX3oiYDAK_ZXw8

We flew the approach we had trained for in the sim, and it worked out really well with me hand-flying the aircraft for the last 1000 feet, which was a real treat.

Nesten så man får inntrykk av at det sjelden håndflyges noe særlig der i gården, men antar det er opplevelsen av å lande der oppe han sikter til. :cool:
 
Back
Top