Laksefrakt fra Evenes - Qatar/Virgin bekreftet

Re: Laksefrakt fra Evenes - Qatar bekreftet

Tror nok det stemmer bra ja. Qatar hadde jo en rute til SVG som var meget kortvarig og slik jeg jsr forstått i hvert fall var det dårlig engasjement fra den fronten for at det skulle fungere. Endte med at flygningen ble flyttet til OSL, alt skal jo dit. Håper de er legger mer til rette denne gangen slik at EVE får beholde ruta.

Tror ikke du skal tro på alt du hører.

Største problemet med QR sin SVG rute var mangelen på frakt.
Ja det er en del oil and gas relatert, men man må ha fisken på lag for å få til noe slikt.
Og fra SVG så var ikke fisken på lag. Som eksempel, for de som holder til i Bergensområdet var det nesten like billig å sende trucken til OSL enn til SVG.
Så det ble en dyr og lite hensiktsmessig løsning. Da er det bedre å samkjøre fisken til et sted hvor man har flere muligheter.
Det var et par tilfeller hvor last ble kjørt fra OSL for å blir med fra SVG... bare for å fylle flyet.

For EVE sin del, så er det utrolig spennende, men vi har allerede sett og hørt en del som mener at kostnaden blir høy. Og fiskeesportører er ikke veldig kjent for sin vilje til å betale ekstra. Et slikt prosjekt som dette fordrer at det er noen som er villige til å ta en ektra kost for en god periode.
Så det blir spennede å se de neste ukene hvilken retning det går.

Det er et par faktorer som er på plass som kan få det til å fungere.

1,
Det er (som nevnt) flere eksportører som har vært med lenge for å drive frem løsningen, noe som skaper motivasjon for å benytte løsnigen.

2,
QR, de har ikke låst seg til en eksportør eller spediørt. Flightene er åpne for alle. Så alle kan være med. Samtidig så skaper det også press fra airline om at det kommer last, selv om QR har mye penger i bakhånd, så gidder de ikke å brenne for mye for lenge...

S
 
Re: Laksefrakt fra Evenes - Qatar bekreftet

Har skjønt det på en av de som er på innsiden at det er en besparelse på opp til 48 timer fra slakting til fisken er på markedet. Det igjen gjør at de kan få en høyere pris i sluttmarkedet. Da er litt ekstra kr pr kg i frakt fort god butikk.
 
Re: Laksefrakt fra Evenes - Qatar bekreftet

Er det fryserom på disse flyene? Vil det være problemer med is som smelter, og påfølgende lukt?
 
Re: Laksefrakt fra Evenes - Qatar bekreftet

Er det fryserom på disse flyene? Vil det være problemer med is som smelter, og påfølgende lukt?



De pakkes i tørris, i spesiallagde kasser. Hverken lukt eller lekkasje er et problem. Slik transport er nøye regulert.
 
Re: Laksefrakt fra Evenes - Qatar bekreftet

De pakkes i tørris, i spesiallagde kasser. Hverken lukt eller lekkasje er et problem. Slik transport er nøye regulert.

Det høres bra ut. Tipper de blir pakket og sortert til dette på fiskemottaket.
 
Re: Laksefrakt fra Evenes - Qatar bekreftet

De pakkes i tørris, i spesiallagde kasser. Hverken lukt eller lekkasje er et problem. Slik transport er nøye regulert.


Fisk pakkes vel i vanlig is

Eller ryktes det at et grønt selskap hadde en lasterom på en ganske ny jet som luktet reke en liten periode
 
Re: Laksefrakt fra Evenes - Qatar bekreftet

Fisketransport er en vitenskap :)

Det benyttes isopor kasser med lokk som stroppes på. I bunnen legges det en absorberende "bleie" for å suge opp smeltevann og slikt.

Det ligger 2-4 fisk i hver kasse. ca 20-21 kg med fisk. Destinasjonen bestemmer størelsen...
Japan tar 4-5 kg mens Korea skal 6-7kg. og Taiwan skal ha de største ruggene på 7+kg

Fisken pakkes i kassen, veies og kassen merkes, før det blir fylt på med is, ca 3-4 kg (samme typen som Fnate har i drinken på BA) og lokket settes på.
En fiskekasse veier da ca 23-25kg
Leveres så til terminalen som bygger dette opp på flypaller i hht flyselksapets instruks.
En PMC (standard ULD) tar 161box
Disse kassene holder overraskende lenge på tempen innvending. Men i det øyeblikket lokket går av så er det kjørt.

Det benyttes veldig lite tørris, da det er begrensinger på hvor mye tørris du kan ha på et fly. Men det gjøres en del tester med å pakke med tørris som da har fordampet innen flyturen. Fisken skal da holde kjernetemperaturen ganske lenge.

Det lukter heldigvis veldig lite, men går du ombord i en frakter på Gardemoen så kjenner du en veldig svak eim av noe. Ikke direkte fisk, men noe i nærheten.
Det er særdeles sjeldent med lekasje av kassene. Men på de største fiskene så skjer det at de plutselig kjører en finne ut av kassa, når de stivner skikkelig. Kan være et syn når du har 3-4 finner rundt på pallen som stikker ut....

Og det var dagens lille leksjon i flyfisk :)

S
 
Re: Laksefrakt fra Evenes - Qatar bekreftet

Vi får vel et kortfattet resyme i Flypodden...
 
Re: Laksefrakt fra Evenes - Qatar bekreftet

Virgin er planlagt inn til EVE i morgen.

Såvidt jeg klarer se så kan de få med seg rundt 45 tonn til LHR, som de da kan sende videre i nettverket sitt derfra.
 
Last edited:
Re: Laksefrakt fra Evenes - Qatar bekreftet

Virgin er planlagt inn til EVE i morgen.

Såvidt jeg klarer se så kan de få med seg rundt 45 tonn til LHR, som de da kan sende videre i nettverket sitt derfra.

45 tonn? Er det bærekraftig i det lange løp?
 
Re: Laksefrakt fra Evenes - Qatar bekreftet

45 tonn? Er det bærekraftig i det lange løp?


Ikke med normale fraktrater.

Uansett, så går vel maskinen bortimot full, og får i motsetning til 777 maskinen til Qatar ikke så store vektbegrensninger?
 
Re: Laksefrakt fra Evenes - Qatar bekreftet

45 tonn? Er det bærekraftig i det lange løp?

Se på antallet 'praktere' som flakser rundt. Det er ikke få. Bare hit til Atlanta ser vi omtrent daglig TUI med en eller to 787-9, Qatar med mix frakter og prakter, gjerne 3-4 flyvninger, BA med 787-10 i tillegg til passasjermaskinen, Asiana med 787-9, EVA Air med 777-300 ... United hadde en serie 787-10 fra FRA i forrige uke ..

Fraktratene er svært høye, og akkurat nå er dette det eneste flyselskapene reduserer tapet tjener penger på .. Du ser jo selv SAS flyr Brussel-Birmingham med A330 .. De har vel en kontrakt til Sør-Amerika også ..

Men når passasjertrafikken er tilbake til normalen, vil fraktkapasiteten normalisere seg også ...
 
Flytider for Virgin Atlantic i morgen, planlagt med en Boeing 787-9 Dreamliner.
VS501 LHR0900 - 1300EVE 27JAN21
VS502 EVE1800 - 2020LHR 27JAN21
(Alt i LT)
 
Last edited:
Re: Laksefrakt fra Evenes - Qatar bekreftet

Ikke med normale fraktrater.

Uansett, så går vel maskinen bortimot full, og får i motsetning til 777 maskinen til Qatar ikke så store vektbegrensninger?

Se på antallet 'praktere' som flakser rundt. Det er ikke få. Bare hit til Atlanta ser vi omtrent daglig TUI med en eller to 787-9, Qatar med mix frakter og prakter, gjerne 3-4 flyvninger, BA med 787-10 i tillegg til passasjermaskinen, Asiana med 787-9, EVA Air med 777-300 ... United hadde en serie 787-10 fra FRA i forrige uke ..

Fraktratene er svært høye, og akkurat nå er dette det eneste flyselskapene reduserer tapet tjener penger på .. Du ser jo selv SAS flyr Brussel-Birmingham med A330 .. De har vel en kontrakt til Sør-Amerika også ..

Men når passasjertrafikken er tilbake til normalen, vil fraktkapasiteten normalisere seg også ...

Ah. Skjønner. Slik jeg forstod det kunne vel 777 prakteren ta noe mer 50-60 tonn? Men det var vel uten begrensninger på rullebane/terreng på EVE? Der var derfor jeg lurte. Men 789 har jo ikke like mye kapasitet.
 
Re: Laksefrakt fra Evenes - Qatar bekreftet

Ah. Skjønner. Slik jeg forstod det kunne vel 777 prakteren ta noe mer 50-60 tonn? Men det var vel uten begrensninger på rullebane/terreng på EVE? Der var derfor jeg lurte. Men 789 har jo ikke like mye kapasitet.

Maks for 789 er ca 60 tonn 'nede'. 773 noe mindre, ca 57 tonn.

I tillegg kan det lastes 'tørr' frakt i kabinen så lenge den kan sikres forsvarlig, men dette er neppe aktuelt på EVE.

Hva som er satt i kontrakten på EVE får andre svare på .. ;)
 
Re: Laksefrakt fra Evenes - Qatar bekreftet

Maks for 789 er ca 60 tonn 'nede'. 773 noe mindre, ca 57 tonn.

I tillegg kan det lastes 'tørr' frakt i kabinen så lenge den kan sikres forsvarlig, men dette er neppe aktuelt på EVE.

Hva som er satt i kontrakten på EVE får andre svare på .. ;)


Du får vel ikke plass til 60 tonn fisk på en 787-9. Er vel 11 ULD posisjoner, og med 4 tonn per ULD, så er det da langt unna 60 tonn [emoji6]
 
Back
Top